اقدامات ضروری که صنایع غذایی برای مقابله با کرونا باید انجام دهند + سند

واحدهای تولیدکننده مواد غذایی و آشامیدنی علاوه بر مسائل بهداشتی که در شرایط عادی رعایت می کنند اقدامات ضروری نیز با توجه به شیوع بیماری کرونا برای آنها در نظر گرفته شده است.

اقدامات ضروری که صنایع غذایی برای مقابله با کرونا باید انجام دهند + سند

به گزارش خبرنگار  اقتصادی خبرگزاری تسنیم با شیوع بیماری کرونا در کشور مسئولیت تولید کنندگان مواد غذایی برای حفظ سلامت مردم بیشتر شده است؛ با توجه به اینکه امکان رعایت مسائل بداشتی در صنایع غذایی بیشتر از واحد های خرد و صنفی است  تقاضا برای مصرف این محصولات افزایش یافته و مسئولیت این واحد ها نیز افزایش یافته است.

در تاریخ 21 اسفند سال 98 یعنی حدود سه هفته بعد از  اعلام رسمی ورود کرونا به ایران، محمد حسین عزیزی مدیر کل فرآوردهای غذایی و آشامیدنی با ارسال نامه ای به معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی سراسر کشور با موضوع موضوع:بخشنامه - اقدامات ضروری در واحدهای تولیدکننده مواد غذایی و آشامیدنی با توجه به شیوع بیماری کرونا ویروس را اعلام کرد.

متن این نامه به شرح زیر است.

با توجه به شیوع بیماری کرونا ویروس (COVID19) در کشور و به منظور پیشگیری حداکثری از شیوع این ویروس در کارخانجات تولیدکننده مواد غذایی و آشامیدنی، انبارهای نگهداری و زنجیره توزیع و پخش موارد ذیل جهت رعایت و ابلاغ به واحدهای ذیربط ابلاغ می گردد.

بدیهی است که نظارت بر اجرای الزامات بر عهده مدیر عامل و مسئول فنی می باشد.

رعایت نکات بهداشتی در تامین مواد اولیه 

1- مواد اولیه خام نظیر فراورده های خام دامی و دریایی از واحدهای صنعتی و کشتارگاه های دارای مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح (سازمان دامپزشکی و سایر نهادهای مرتبط) تهیه شده و کنترل و نظارت کافی در زمان خرید و در طی حمل و نقل تا درب کارخانه تحت نظارت مسئول فنی انجام شود.

2- مواد اولیه خام کشاورزی حتمی الامکان از واحدهای صنعتی و یا کارگاهی دارای مجوزهای قانونی و یا از مراکز عرضه معتبر از سوی وزارت جهاد کشاورزی که تحت پایش و کنترلهای لازم می باشد تامین شودو تحت نظارت و کنترل های دقیق مسئول فنی حمل و نگهداری شوند.

رعایت نکات بهداشتی در حمل و نقل و توزیع

1- کلیه وسایل و ابراز مورد استفاده در حمل و نقل مواد اولیه و محصول نهایی بویژه تانکرها و وسایل نقلیه با مواد ضدعفونی کننده مناسب، گندزدایی شده و سپس بارگیری صورت گیرد.

2- سکوهای بارگیری و تخلیه، پالت ها و لیفتراک ها قبل از جابجایی با مواد مناسب ضدعفونی شوند.

3- کارکنان و دست اندرکاران حمل و نقل باید مجهز به ماسک و دستکش بوده و تحت معاینات لازم قبل از ورود به محل کار قرار گیرند.

4- در توزیع محصولات در سطح عرضه ضمن تاکید به رعات پوشش بهداشتی توسط پرسنل بخش ضدعفونی خودروهای بخش محصولات، به منظور پیشگیری از تماس مستقیم افراد، از سبدهای قابل شستشو و یا کارتن به عنوان بسته بندی ثانویه و با شرینگ نمودن محصولات استفاده شده و از قرار دادن بسته و یا سبد در کف خیابان و معابر خودداری شود.

رعایت نکات بهداشتی عمومی و فردی در محل تولید و بسته بندی

1- غربالگری کارکنان در بدو ورود به محل کارخانه انجام شودو از ورود افراد مشکوک به علائم حاد تنفسی (بیماری کرونا ویروس) به محل کارخانه ممانعت به عمل آید.

2- رعایت مقررات بهداشت فردی برای کلیه کارکنان بویژه کارکنان مرتبط با سالن های تولید، بسته بندی و انبارش مواد اولیه و محصول باید به طور جدی و سختگیرانه الزام شده و مورد پایش قرار گیرد.

3- اجرای سختگیرانه مقررات نظافت و گندزدایی سطوح در کلیه اماکن و فضاهای مرتبط با تولید و انبارش با هدف کاهش احتمال مخاطرات مرتبط با بیماری الزامی بوده و باید در فواصل مناسب مورد پایش قرار گیرد.

4- واحد تولیدی و شرکت های بخش باید مواد شوینده و ضدعفونی کننده و ملزومات بهداشتی فردی از قبیل ماسک ، دستکش و ... را به تعداد کافی تامین نماید.

رعایت نکات عمومی برای کلیه واحدهای تولیدی، نگهداری و توزیع

1- آموزش کارکنان در زمینه کرونا ویرویس، علائم و نحوه پیشگیری از ابتلا در دستور کار قرار گرفته و سوابق آن جهت ارائه به باررسین وزارت بهداشت نگهداری شود.

2- در صورت وجود موارد مشکوک به ابتلا در اعضای خانواده کارکنان، مستخدم برابر دستورالعمل قرنطینه اجازه حضور در محل کارخانه را (تا سپری شدن مدت زمان قرنطینه) نخواهد داشت.

3- در صورت بکارگیری کارکنان فصلی و یا روزمرد دریافت کارت بهداشت معتبر قبل از شروع به کار مورد تاکید مجدد قرار  می گیرد.

 

سازمان غذا و دارو , ویروس کرونا , کالاهای اساسی , سازمان غذا و دارو , ویروس کرونا , کالاهای اساسی ,

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان