تأثیر کروناویروس بر اقتصاد ایران

دژپسند: پانزده درصد تولید ناخالص داخلی کشور بر اثر کرونا ویروس متضرر شده است.

تأثیر کروناویروس بر اقتصاد ایران

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری «مهر»، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران اعلام نمود که پانزده درصد تولید ناخالص داخلی کشور بر اثر کرونا ویروس متضرر شده است.

دژپسند در ادامه  گفت:« از 100 هزار میلیارد تومانی که دولت برای جبران خسارات ناشی از کرونا ویروس اختصاص داد 75 هزار میلیارد تومان به صورت تسهیلات مستقیم ارائه و به زودی ابلاغ خواهد شد. چند سال بود که رتبه اقتصادی کشور منفی می‌شد، اما در سال 98 این روند متوقف و حرکت به سمت رتبه مثبت آغاز شد. معتقدیم اگر اقدامات اقتصادی سال قبل به امسال منعکس گردد سال 99 شرایط اقتصادی بهتری خواهیم داشت.

برای سال 99 اقدامات و گام‌هایی هم برای تشکیل دادگاه تجاری برداشته شد و امیدواریم این دادگاه برای تسهیل و تسریع در رسیدگی به امور اقتصادی، دارایی و مالی به یاری اقتصاد کشور بیاید. ایجاد پنجره واحد فیزیکی و مجازی در حوزه اقتصاد از دیگر گام‌های مثبت به شمار می‌رود که البته موافقت‌ها شکل گرفته است و به دنبال فضای اجرای فیزیکی آن هستیم.

برای بهبود در روند واگذاری‌ها تصمیم گرفته شد تا از ساز و کار بورس و عرضه سهام یا ارائه در ETF استفاده شود، زیرا عرضه و فروش در بورس از شفافیت کافی برخوردار است. 9 شرکت در رسته‌های مالی (بانک‌ها و بیمه‌ای) و صنایع فلز و معدنی و پالایش و پخش از اولین موارد واگذاری‌ها در بورس خواهند بود. سقف خرید برای هر فرد دو میلیون تومان خواهد بود، برای این نوع خرید تنها ارائه کد ملی کفایت می‌کند.

مردمی کردن اقتصاد کشور؛ هدف اصلی واگذاری هاست و برآورد ریالی ما از این واگذاری‌ها 30 هزار میلیارد تومان می‌باشد.عرضه سهام شرکت‌های دولتی در بورس اگر تأییدی بر شاخص بازار نداشته باشد حتماً عمق بازار را زیاد خواهد کرد. در سالی که به جهش تولید نام گرفته با اعمال عرضه‌های دولتی می‌توانیم جذابیت و گیرایی به وجود آمده در بازار سرمایه را حفظ و عمق بازار را بیشتر کنیم. با این اقدام گامی مؤثر در تأمین مالی اقتصاد کشور صورت می‌پذیرد».

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان