غزه در آستانه فاجعه انسانی

تهران- ایرنا- در حالی که دنیا با پیامدها و مشکلات عمده ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، شرایط ساکنان غزه در کرانه دریای مدیترانه با وجود محاصره بیش از یک دهه رژیم صهیونیستی به نقطه هشدار رسیده و جهان را در معرض کابوس ناشی از وقوع یک فاجعه انسانی قرار داده است.

غزه در آستانه فاجعه انسانی

سالهاست سازمان‌های بین المللی و مقامات فلسطینی در مورد وضعیت حقوق بشر در نوار غزه هشدار داده‌اند، اما با ورود ویروس همه گیر کرونا به غزه در اوایل فروردین ماه نگرانی‌ها نسبت به بدتر شدن اوضاع کابوس وار باریکه غزه افزایش یافته است.

کارشناسان هشدار داده‌اند که گسترش ویروس کرونا می تواند برای نوار غزه که با کمبود امکانات درمانی و بهداشتی مواجه است، تبدیل به یک فاجعه شود.

طبق اعلام مقامات حوزه درمان غزه، برای اولین بار با بازگشت دو مرد 79 و 63 ساله که از پاکستان و از طریق مرز رفح با مصر وارد غزه شده بودند، ویروس کرونا در این منطقه شیوع پیدا کرد. مقامات غزه پیشتر کار بر روی مراکز قرنطینه را در مرز جنوبی با احداث 500 اتاق قرنطینه آغاز کرده بودند. به گفته وزارت بهداشت غزه، در حال حاضر بیش از هزار و 800 نفر در مراکز قرنطینه در اطراف غزه نگهداری می‌شوند.  

با وجود تمهیدات مدیریت حاکم بر غزه و اعمال محدودیت‌های جدی در گذرگاه مرزی که ورود ویروس را به تاخیر انداخت، اما اکنون با توجه به تمرکز جمعیت در شهرهای شلوغ و اردوگاه‌های آوارگان ویروس به سرعت گسترش پیدا خواهد کرد.

پس از اخراج نیروهای نظامی صهیونیست و کنترل حماس بر غزه، این منطقه با تلاش های رژیم صهیونیستی و همکاری مصر محاصره شد. در حالی که محاصره در سال 2007 (86-1385) اعمال گردید در سال 2015 رژیم صهیونیستی با رفع ممنوعیت برای صادرات پوشاک از غزه بخشی از محدودیت‌های تبادل کالا را برداشت. اما همچنان غزه با محدودیت واردات دارو و دیگر اقلام ضروری مواجه است.

اعلام نگرانی نسبت به اوضاع اسف بار غزه به سال 2012 باز می گردد زمانی که سازمان ملل برای اولین بار اعلام کرد غزه تا سال 2020 دیگر قابل سکونت نیست. در سال 2017 سازمان ملل در گزارشی پیش بینی کرده بود که غزه تا امسال کمبود هزار تخت بیمارستانی و هزار پزشک دارد و از سوی دیگر یک مقام سازمان ملل وضعیت غزه را رو به افول توصیف کرده بود.(1)

اکنون با شیوع ویروس کرونا در غزه، این منطقه کمبود منابع اولیه لازم برای مبارزه با کرونا را دارد. تنها 78 تخت برای بخش مراقبت‌های ویژه و حدود 63 دستگاه تنفس مصنوعی برای جمعیت 2 میلیونی غزه وجود دارد که بسیاری از آنها نیازمند به بازسازی یا تعمیر هستند.(2)

عاملیت رژیم صهیونیستی در بحران غزه

عامل اصلی ایجاد مشکلات پزشکی و بهداشتی در غزه را می‌توان محاصره منطقه توسط رژیم صهیونیستی معرفی کرد، زیرا با اعمال محدودیت برای تبادل کالا باعث کمبود تجهیزات بیمارستانی و درمانی شده است.

"جیمی مک‌ گولدریک" مسئول پروژه بیماری کووید 19 سازمان ملل در غزه و کرانه باختری اعلام کرد: غزه به شدت در مضیقه است و نظام بهداشتی در طولانی مدت در وضعیت هولناکی قرار داشته است. ما با تمام مقاومت تا اینجا به اندازه کافی خوش شانس بوده ایم. 

"ساری باشی" یک حقوقدان در مسائل حقوق بشر در فلسطین اشغالی گفت: اسرائیل اقدامات انجام داده که به صورت نظام‌مند سیستم بهداشتی در غزه را فلج کرده و اقتصاد را از کار انداخته است، به طوری که هیچ منابعی برای مواجهه با این بیماری وجود ندارد.

حتی اقدامات رژیم صهیونیستی در دوران بحران کرونا نیز منجر به ایجاد مشکلاتی در غزه شده است. درحالی‌که فلسطینی‌ها در حال مبارزه با ویروس کرونا و جلوگیری از گسترش آن هستند، اسرائیل یک بار دیگر سم‌های علف‌کش را از طریق هوایی در قسمت شرق غزه منتشر کرد که متعاقبا ممکن است سلامت غذای شهروندان غزه را به خطر بیاندازد.

علاوه بر شرایط موجود در غزه تراکم زیاد جمعیت 2 میلیونی غزه در مساحت 365 کیلومتر مربعی که معادل تقریبا 6 هزار نفر در یک کیلومتر مربع می‌شود، به شدت نگران کننده توصیف شده است.

درحالی که برخی از مراکز تجهیزات پزشکی در غزه پاسخگوی نیازها است اما سیستم مراقبت درمانی هنوز ملزم به روند رو به رشد است.  

وزارت بهداشت شرایط اضطراری در غزه اعلام کرده است اما تعطیلی کامل غزه برای مردم کشنده است. حدود 75 درصد جمعیت پناهجو هستند و تماما وابسته به حمایت آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی هستند.

اکنون کارشناسان بین المللی با توجه به این شرایط معتقدند، در صورت ادامه بی اعتنایی رژیم صهیونیستی به قوانین و مقررات بین المللی و استمرار نقض علنی حقوق بشر ، جهان شاهد یک فاجعه انسانی در نوار غزه خواهد بود.

1.فارن پالیسی تاریخ انتشار 26 مارس

2.دویچه وله تاریخ انتشار 6 آوریل

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان