مروری بر آخرین گزارش هواوی؛ جایگاه غول تکنولوژی چین در بازار جهانی

هواوی در ماه های اخیر شرایط پر فراز و نشیبی را تجربه کرده است. در حالی که طی سال ها، کسب و کار این شرکت با رشد کلی مواجه شد و برخی محصولاتش از جمله گوشی های هوشمند در بین پر فروش ترین های جهان جای گرفتند اما محدودیت های اعمال شده از سوی شرکت های آمریکایی، به ویژه گوگل، شرایط کار را برای کمپانی چینی سخت تر کرد

مروری بر آخرین گزارش هواوی؛ جایگاه غول تکنولوژی چین در بازار جهانی

هواوی در ماه های اخیر شرایط پر فراز و نشیبی را تجربه کرده است. در حالی که طی سال ها، کسب و کار این شرکت با رشد کلی مواجه شد و برخی محصولاتش از جمله گوشی های هوشمند در بین پر فروش ترین های جهان جای گرفتند اما محدودیت های اعمال شده از سوی شرکت های آمریکایی، به ویژه گوگل، شرایط کار را برای کمپانی چینی سخت تر کرد. این کمپانی اخیراً گزارشی را در اختیار دیجیاتو قرار داده که آمارهای فروش، هزینه ها و موفقیت ها تا 22 فوریه 2020 (سوم اسفند 98) را تشریح کرده است.

فروش گوشی هوشمند، تبلت و پوشیدنی ها

بر اساس این گزارش فروش هواوی در سال 2019 بیش از 850 میلیارد یوان بوده که نسبت به سال قبل افزایش 18 درصدی را نشان می دهد.

بر اساس گزارش IDC در سال 2019، میزان عرضه گوشی های هوشمند هواوی از 240 میلیون دستگاه فراتر رفته که نسبت به سال قبل افزایش 16.8 درصدی را نشان می دهد. گزارش IDC به سهم بازار جهانی 17.6 درصدی و رتبه دوم (پس از سامسونگ با سهم 21.6 درصدی) و بالاتر از اپل با سهم 13.9 درصدی اشاره می کند. هواوی همچنین از عرضه 6.9 میلیون گوشی 5G به بازار بین المللی و کسب رتبه اول جهانی از نظر تعداد عرضه می گوید.

هواوی

سری پی 30 هواوی، آخرین گوشی ها از پرچمداران سری میت و پی بودند که با سرویس های گوگل راهی بازار شدند.

یکی از نکاتی که هواوی در آمار گوشی ها به آن اشاره کرده عرضه 6.9 میلیون گوشی پرچمدار سری پی و میت است که در مقایسه با سال قبل بهبود 50 درصدی را نشان می دهد. نکته ای که نباید فراموش کنیم این است که سری پی 30، آخرین سری از پرچمداران هواوی بودند که از سرویس های گوگل بهره می بردند. به همین دلیل باید گفت که احتمالاً فروش گوشی های سری میت 30 در این آمار نقش چندانی نداشته یا هواوی تعداد بالایی از گوشی های پرچمدارش را در خاک خود روانه بازار کرده است. همچنین تعداد کل گوشی های سری نووا که تا دسامبر 2019 ( دی ماه 1398) روانه بازار شده اند به 125 میلیون دستگاه رسیده است.

بر اساس گزارش IDC در نیمه اول 2019، هواوی موفق شده رتبه سوم عرضه پوشیدنی ها (شامل ساعت ها و مچ بندهای هوشمند) در سطح جهان را به خود اختصاص دهد، اما به گفته IDC کل سال 2019 را با رتبه چهارم و سهم 8.3 درصدی از بازار به پایان برده است. هواوی همچنین اشاره کرده که تعداد کل کاربران اپلیکیشن ویژه گجت های سلامتی Huawei Health به 100 میلیون رسیده است.

هواوی

هواوی همچنین از آمارهای عرضه و فروش سایر محصولات خود، از جمله ساعت های هوشمند گفته است. تا 11 ژانویه 2020 (21 دی 98) یعنی تنها 3 ماه پس از عرضه هواوی واچ جی تی 2 (بررسی دیجیاتو)، تعداد 2 میلیون عدد از این ساعت هوشمند به فروش رفته است. ایربادهای هواوی فری بادز 3 هم در یک ماه اولیه پس از عرضه، به فروش یک میلیونی دست یافته است. IDC همچنین اعلام کرده که هواوی در بازار تبلت ها در سال 2019 با عرضه 14 میلیون دستگاه، سهم 9.8 درصدی از بازار را کسب کرده و به جایگاه سوم دست یافته است.

چالش های اکوسیستم هواوی

هواوی از مدت ها پیش، از مجهز کردن تعداد زیادی از گوشی های جدید خود به سرویس های گوگل محروم شد و به همین دلیل به فکر راه اندازی راهکار جایگزین سرویس موبایل خود (HMS) افتاد. با این حال هنوز امکان عرضه سرویس های گوگل روی فروشگاه نرم افزاری «اپ گالری» هواوی وجود ندارد و چینی ها امیدوار هستند سرویس های گوگل را به پلتفرم خود اضافه کنند. سرویس موبایل هواوی که اولین بار در اوایل سال 1397 معرفی شد، حالا با 600 میلیون کاربر روی دستگاه های تولید شده توسط این شرکت، ماهانه 400 میلیون کاربر دارد.

هواوی

هواوی همچنین برای جذب توسعه دهندگان بیشتر به سوی پلتفرم اختصاصی خود تلاش می کند و حتی در اواسط اسفند ماه سال گذشته از پرداخت 100 درصد درآمد اپ گالری به توسعه دهندگان به مدت 2 سال گفت.

در 25 دی سال 1398، نسخه 4.0 سرویس HMS Core هواوی عرضه شد. HMD Core امکان استفاده از خدمات متنوع برای توسعه دهندگان سراسر جهان را فراهم می کند تا اپلیکیشن های خود را برای سرویس موبایل هواوی توسعه دهند. این شرکت تاکنون موفق شده 1.3 میلیون توسعه دهنده را جذب و بیش از 55 هزار اپلیکیشن را با سرویس HMS Core مرتبط کند.

کمپانی ساکن چین مدت ها است که در زمینه تجهیزات خانه هوشمند هم فعالیت می کند و به این منظور پلتفرم HiLink را توسعه داده است. این شرکت با بیش از 260 برند حوزه محصولات اینترنت اشیا در همکاری است و می تواند از طریق آنها به بیش از 50 میلیون کاربر و 140 میلیون دستگاه، خدمات ارائه دهد.

هواوی

هواوی از سال های 2009 تا 2019 بیش از 4 میلیارد دلار در زمینه تحقیق تکنولوژی 5G هزینه کرده است و تا اول اسفند ماه سال قبل 91 قرارداد تجاری در این حوزه را با 47 اپراتور در اروپا، 27 اپراتور در آسیا و 17 اپراتور در مناطق دیگر منعقد کرده است.

جایگاه برند هواوی در جهان

Brand Finance که به رتبه بندی با ارزش ترین برندها می پردازد، در ابتدای سال 2020 هواوی را در با 2 پله صعود، در رتبه دهم 500 شرکت با ارزش جهان در سال 2020 قرار داده است. این کمپانی همچنین در بین لیست با ارزش ترین برندهای سال 2019 در رتبه 97 قرار دارد و تنها برند چینی به حساب می آید که در این لیست به چشم می خورد. در لیست فرچون 500 که در ماه جولای 2019 منتشر شده نیز هواوی جای گرفته و با 11 پله صعود نسبت به سال 2018، در جایگاه 61 ایستاده است.

تحقیق و توسعه

هواوی می گوید 10 تا 15 درصد از درآمد سالانه خود را به تحقیق و توسعه اختصاص می دهد و در یک دوره 10 ساله در حدود 73 میلیارد دلار را به این بخش تخصیص داده است. این کمپانی در حال حاضر 194 هزار کارمند دارد که بیش از 96 هزار نفر از آنها در بخش تحقیق و توسعه مشغول به فعالیت هستند.

بنا بر گزارش سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) در سال 2018، هواوی با درخواست ثبت 5405 پتنت، رتبه اول را در بین تمامی سازمان ها در سطح جهان به خود اختصاص داده بود و در این سال موفق به ثبت بیش از 87 هزار پتنت شده است. همچنین از سال 2015 واگذاری حق استفاده از پتنت ها بیش از 1.4 میلیارد دلار را به جیب این کمپانی واریز کرده است.

سرمایه گذاری در بخش شبکه های مخابراتی 5G بخش دیگری است که هواوی بر آن تاکید فراوانی داد. در زمینه گوشی ها باید به سری میت 30 در کنار هواوی پی 40 اشاره کرده که از چیپست کرین 990 بهره می برند که اولین سیستم بر چیپ 5G جهان به شمار می آید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان