بررسی اطرافیان بیمار در خراسان جنوبی باعث افزایش موارد کرونا شد

بیرجند - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: بخشی از علل افزایش موارد مثبت کرونا در استان خراسان جنوبی مربوط به بررسی اطرافیان بیمار است.

بررسی اطرافیان بیمار در خراسان جنوبی باعث افزایش موارد کرونا شد

کامبیز مهدی‌زاده شامگاه پنجشنبه درباره آخرین وضعیت بیماری کووید 19 در استان خراسان جنوبی اظهار داشت: یکی از علل افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان این است که از خانواده بیماران کرونایی و افرادی که با آنها تماس داشته‌اند، نیز تست گرفته می‌شود تا در صورت نیاز تحت درمان قرار گیرند.

وی افزود: برای نمونه در 24 ساعت گذشته از 44 مورد آزمایشی که انجام شده، 25 مورد جدید کرونا را شناسایی کردیم که 13 مورد بیماران بستری در بیمارستان‌های استان و 12 مورد سرپایی هستند بنابراین نکته‌ای که در افزایش موارد مثبت خود را نشان می‌دهد بررسی اطرافیان بیمار است. 

غربالگری بیش از 90 درصد جمعیت استان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند درباره آخرین نتایج اجرای طرح غربالگری کرونا در خراسان جنوبی گفت: در غربالگری فردی تا امروز 757 هزار و 405 نفر مورد غربال قرار گرفتند که پوشش 90.37 درصدی را نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: غربالگری خانوادگی نیز به 227 هزار و 944 خانوار معادل 94.99 درصد خانوارهای کل استان رسیده است. 

مهدی‌زاده گفت: 82 هزار و 434 نفر از مردم هم با مراجعه به سامانه خوداظهاری salamat.gov.ir اطلاعات خود را ثبت کرده‌اند.

وی اضافه کرد: 4 هزار و 473 نفر از مجموع کسانی که تاکنون غربالگری شدند حداقل یک مورد مراجعه داشتند که خوشبختانه 4 هزار و یک نفر مشکل خاصی نداشتند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: 232 نفر توصیه به استراحت در منزل و 230 نفر هم به بیمارستان ارجاع شدند که از این تعداد 10 نفر نیاز به درمان داشتند و تحت درمان دارویی سرپایی قرار گرفتند.

مشاغل پرخطر همچنان اجازه فعالیت ندارند

وی در مورد اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند که از روز شنبه 23 فروردین در استان‌ها آغاز می‌شود اظهار داشت: براساس این طرح مشاغل به دو دسته پرریسک و کم‌ریسک یا پرخطر و کم‌خطر طبقه‌بندی شدند و مشاغل پرخطر همچنان اجازه فعالیت ندارند.

وی افزود: فروشگاه‌های بزرگ به جز فروشگاه‌هایی که مواد غذایی و مواد شوینده را عرضه می‌کنند، پاساژها و مجتمع‌های تجاری، بازارهای مرکزی سقف‌دار، نمایشگاه‌ها، آموزشگاه‌های رانندگی، رستوران‌ها، اغذیه‌فروشی، طباخی و فست‌فود، مراکز بازی، تفریحی، گیم‌نت، باشگاه‌های ورزشی و بدن‌سازی، گرمابه، سونا و استخر، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی، قهوه خانه‌ها، چای‌خانه و کافی شاپ که باعث تجمع افراد می‌شود، همچنان باید تعطیل باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: سایر مشاغل مشروط به چند شرط می‌توانند فعالیت خود را از روز شنبه 23 فروردین در چارچوب طرح فاصله گذاری هوشمند آغاز کنند و اولین نکته این است که دستورالعمل‌ها و موازینی که برای این مشاغل طراحی شده و در اختیارشان قرار می‌گیرد را در مورد فاصله گذاری حتما باید رعایت کنند.

وی گفت: دوم اینکه از صبح فردا (جمعه) 22 فروردین باید به سامانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مراجعه و یکسری اطلاعات را ثبت کنند.

مهدی‌زاده افزود: باید تضمین داده شود که این دسته از افراد با مورد مثبت کرونا تماس یا مسافرت به نقطه آلوده نداشتند و خودشان هم علامتی ندارند در این صورت گواهی صادر می‌شود که باید پرینت گرفته و در محل کسب در معرض دید عموم نصب شود. 

وی تصریح کرد: بازرسان ما از روز شنبه در سراسر استان فعال خواهند بود و با همکاری سایر دستگاه‌ها بازرسی و نظارت بر صنوف و مشاغل انجام می‌شود. 

وی گفت: گواهی که از سامانه وزارت بهداشت صادر می‌شود در واقع تعهدی است که صاحبان صنوف و مشاغل، مورد مثبت کرونا یا تماس با مورد مثبت نداشتند و این گواهی حتما باید در معرض دید قرار گیرد و سایر موازین بهداشتی هم از طریق بازرسان ما کنترل می‌شود.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت ظهر امروز (پنجشنبه) اعلام کرد: تاکنون 66 هزار و 220 نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت 117 نفر در 24 ساعت گذشته، تعداد جان باختگان ناشی از این ویروس در کشور به 4 هزار و 110 نفر رسید.

کیانوش جهانپور گفت: خوشبختانه روند بهبود یافتگان سرعت بالایی گرفته و تاکنون 32 هزار و 309 نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان