سناریوی شیمیایی جدید علیه دمشق

خبرگزاری مهر: طی روز‌های اخیر گزارش مغرضانه‌ای توسط سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی (OPCW) درخصوص استفاده از این نوع تسلیحات در سوریه منتشر شده که دستمایه بازی نخ‌نمای واشنگتن علیه دمشق قرار گرفته است.

سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی در گزارش مغرضانه و سیاسی خود که تحت فشار‌های مختلف از سوی آمریکا و غرب منتشر کرد، مدعی استفاده از مواد سمی در منطقه اللطامنه در سال 2017 شده است. این گزارش بی‌پایه و اساس از سوی سازمان مذکور با اعتراض شدید دمشق و مسکو مواجه شد. در همین ارتباط، وزارت خارجه سوریه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که گزارش سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی درباره استفاده از مواد سمی در منطقه اللطامنه در سال 2017 بر اساس اطلاعات دروغین و ساختگی تدوین شده است.

در این بیانیه تاکید شده است: این گزارش با هدف وارونه جلوه دادن حقایق و متهم کردن دولت سوریه ارائه شده است. در این گزارش از منابع دروغین وابسته به تشکیلات تروریستی جبهه النصره و گروه تروریستی کلاه سفید‌ها با هدف اجرای اهداف آمریکا و ترکیه و برخی از کشور‌های غربی استفاده شده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: سوریه به شدت گزارش سازمان مذکور را محکوم کرده و اعلام می‌دارد که هرگز از گاز‌های سمی در این منطقه و یا هیچ منطقه دیگری در سوریه استفاده نکرده است. این گزارش یک رسوایی دیگر برای سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی به شمار می‌رود.

صدور گزارش مذکور توسط سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی همچنین اعتراض شدید روسیه را به دنبال داشت. درهمین راستا، وزارت امور خارجه روسیه از گزارش سازمان منع انتشار تسلیحات شیمیایی در خصوص استفاده از مواد سمی در منطقه اللطامنه سوریه در سال 2017 انتقاد کرد. وزارت خارجه روسیه تدوین این گزارش را تحت تأثیر فشار‌های سیاسی کشور‌های غربی عنوان کرد.

علیرغم واکنش‌های روسیه و سوریه به گزارش ساختگی و سیاسی سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی، ایالات متحده آمریکا خیلی زود این گزارش را دستمایه بازی نخ‌نمای خود علیه دمشق قرار داد تا از این رهگذر به اهداف و خواسته‌های خود در سوریه دست پیدا کند.

«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که گزارش جدید «سازمان منع تسلیحات شیمیایی» تازه‌ترین نمونه از «مجموعه بزرگ و روبه افزایش مدارکی!» است که نشان می‌دهند دولت سوریه علیه شهروندان خود از سلاح شیمیایی استفاده می‌کند.

وی همچنین در بیانیه‌ای مدعی شد که طبق ارزیابی واشنگتن دولت سوریه «از برنامه تسلیحات شیمیایی قدیمی خود مواد شیمیایی- به ویژه سارین و کلورین- و تجربه و تخصص کافی برای استفاده از سارین، تولید و بکارگیری مهمات کلرین و توسعه تسلیحات جدید شیمیایی را حفظ کرده است». واقعیت این است که متهم ساختن دمشق به استفاده از تسلیحات شیمیایی در طول سال‌های اخیر به یک بازی نخ‌نما از سوی آمریکا و غرب تبدیل شده است.

در طول قریب به 10 سالی که از آغاز بحران سوریه می‌گذرد، محور غربی عربی به سرکردگی تروریست‌های آمریکایی همواره طی چند نوبت در اقدامی هماهنگ و با هدف فراهم آوردن زمینه جهت پیاده‌سازی سناریو‌های ازپیش‌برنامه‌ریزی شده علیه دولت دمشق، ارتش سوریه را به استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه غیرنظامیان سوری متهم کرده‌اند؛ حال آنکه در هیچیک از موارد، مدارک و مستنداتی که دالّ بر صحت ادعای آمریکا و متحدانش باشد، ارائه نشده است.

در 19 مارس 2013 دولت دمشق برای اولین بار توسط معارضان سوری به استفاده از تسلیحات شیمیایی در روستای «خان‌الأسد» واقع در شمال سوریه متهم شد. باوجود اینکه معارضان هیچگاه نتوانستند ادعای خود مبنی بر استفاده دمشق از تسلیحات کشتار جمعی را اثبات کنند، اما سازمان ملل متحد از بازخواست آن‌ها به دلیل نسبت دادن این اتهام بی‌پایه‌واساس به دمشق امتناع کرد.

تکفیری‌ها و حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی آن‌ها پس از ناکامی در تحریک افکار عمومی علیه دولت دمشق در ماه مارس، در تاریخ 21 آگوست 2013 بزرگترین حمله شیمیایی علیه غیرنظامیان را در «غوطه شرقی» دمشق رقم زده و بلافاصله انگشت اتهام را به سمت دولت سوریه نشانه رفتند تا بدین‌سان جامعه جهانی را علیه آن بسیج کنند. با این حال، جامعه جهانی باز هم به جنایت جنگی آن‌ها علیه غیرنظامیان واکنشی نشان ندادند.

در روز 17 آگوست 2015 نیز گزارش‌هایی مبنی بر استفاده از تسلیحات سمی توسط تکفیری‌ها در برخی از مناطق سوریه منتشر شد. در روز 24 آگوست 2016 نیز تکفیری‌ها بار دیگر به استفاده از تسلیحات شیمیایی در برخی از مناطق واقع در حومه استان ادلب مبادرت ورزیدند. همچنین در تاریخ 4 آوریل 2017 تکفیریها، غیرنظامیان سوری در شهرک «خان‌شیخون» ادلب را هدف حمله شیمیایی قرار دادند، اما مقامات آمریکایی باز هم انگشت اتهام را به سمت دولت دمشق نشانه رفتند.

اکنون نیز همان سناریو‌های متعدد شیمیایی که در طول سال‌های گذشته در سوریه شاهد آن بوده‌ایم در حال وقوع است و تاریخ مجدداً تکرار می‌شود. آمریکایی‌ها و غربی‌ها از رهگذر متوسل شدن به چنین سناریویی در واقع به دنبال تحقق اهداف مهمی هستند که از جمله آن‌ها مجاب کردن شورای امنیت برای صدور مجوز حمله به سوریه است. در واقع، واشنگتن از رهگذر مطرح کردن سناریوی نخ نمای شیمایی در تلاش است تا نوعی اجماع جهانی علیه دمشق به وجود آورد.

آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند که هرگونه اقدام نظامی احتمالی آن‌ها علیه دولت قانونی سوریه باید با اجماع جامعه جهانی صورت پذیرد و درست به همین دلیل است که با وجود همکاری‌های گسترده و بی‌سابقه دولت دمشق با سازمان منع تسلیحات شیمیایی طی سال‌های گذشته، اکنون بدون ارائه هیچ سند و مدرک متقنی، بشار اسد را به استفاده از تسلیحات شیمیایی متهم می‌کنند و بر ادعای واهی خود اصرار می‌ورزند.

پر واضح است که طراحی مجدد سناریوی شیمیایی در سوریه به منظور مانع تراشی و سنگ اندازی در مسیر تداوم عملیات آزادسازی ادلب محسوب می‌شود؛ عملیاتی که البته برای کشور‌های غربی و در رأس آن‌ها ایالات متحده آمریکا بسیار مهم است و آن‌ها تمام تلاش خود را برای جلوگیری از تداوم آن در آینده به کار بسته‌اند.

نگاهی هرچند گذرا به سلسله تحولات گذشته در سوریه نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها حداقل در 2 مورد با دستمایه قرار دادن سناریوی ساختگی و جعلی حمله شیمیایی، سوریه را مورد تجاوز نظامی قرار داده‌اند. در تاریخ 4 آوریل سال 2017 منطقه «خان شیخون» سوریه توسط تکفیری‌ها مورد حمله شیمیایی قرار گرفت، اما آمریکایی‌ها بدون هیچ سند و مدرکی دمشق را متهم به این حمله کرده و با شلیک 59 موشک پایگاه الشعیرات واقع در استان حمص را بمباران کردند.

درهمین حال، در تاریخ 14 آوریل سال 2018 نیز تروریست‌های آمریکایی با متهم ساختن دمشق به استفاده از تسلیحات شیمیایی، مواضع دولت و ارتش سوریه در حمص و دمشق را بمباران کردند. نکته قابل تأمل اینکه کشور‌های غربی نظیر فرانسه و انگلیس، آمریکایی‌ها را در ارتکاب این جنایت همراهی کردند.

بر اساس آنچه که گفته شد، به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها این بار نیز همچون دفعات قبل موقعیت خود در سوریه به ویژه در ادلب را متزلزل دیده و از همین روی با طراحی سناریوی شیمیایی از پیش تعیین شده، تلاش می‌کنند تا گام‌های خصمانه‌ای را علیه دولت دمشق بردارند؛ گام‌هایی که البته نتیجه ملموسی برای تروریست‌های آمریکایی به دنبال نخواهد داشت.

تلاش‌های آمریکا برای فعال سازی مکانیسم «مسئولیت حمایت» است تا از این طریق مجوز‌های لازم از شورای امنیت سازمان ملل جهت اقدامات بعدی واشنگتن را کسب کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان