کاشف HIV؛

ویروس کرونا در آزمایشگاه ووهان ساخته شده است!

لوک مونتانیه، کاشف ویروس اچ آی وی و برنده جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی سال ۲۰۰۸، مدعی شد که کروناویروس جدید در آزمایشگاه شهر ووهان چین پدید آمده است.

 

به گزارش تابناک به نقل از فرارو، «لوک مونتانیه»، دانشمند فرانسوی برنده جایزه نوبل با ادعای اینکه ویروس SARS-CoV-2 در یک آزمایشگاه و در نتیجه تلاش برای ساخت واکسن بر ضد ویروس ایدز پدید آمده، جنجال تازه‌ای به راه انداخت.

 پروفسور مونتانیه ویروس‌شناس فرانسوی و برنده جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی سال 2008 برای کشف ویروس اچ‌آی‌وی است. او سال‌ها پژوهشگر انستیتو پاستور در پاریس فرانسه بوده است و در حال حاضر به طور تمام وقت در دانشگاه شانگ‌های جیاتونگ در چین فعالیت می‌کند. وی اخیراً در مصاحبه‌ای با شبکه فرانسوی CNews و همچنین شرکت در پادکستی که توسط «پورکووی دکتور» تهیه شده، ادعا کرد که به وجود عناصری از ویروس HIV در ژنوم کرونا و حتی وجود عناصری از «میکروب مالاریا» بسیار مشکوک است.

نشریه آسیا تایمز، به نقل از پروفسور مونتانیه، نوشت: «آزمایشگاه شهر ووهان از اوایل دهه 2000 تحقیقات گسترده‌ای را در زمینه کروناویروس‌ها آغاز کرده است. آن‌ها در این زمینه تخصص بسیار بالایی دارند». تئوری غیر طبیعی بودن کروناویروس جدید و اینکه این ویروس ساخته دست بشر است، از همان آغاز همه گیری آن مطرح بود، اما این روز‌ها به نظر می‌رسد که دوباره طرح چنین ادعا‌هایی شدت گرفته است.

هفته گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده با اشاره به گزارش خبرگزاری فاکس نیوز، اذعان کرد که احتمالاً این کروناویروس جدید به طور اتفاقی توسط کارآموزی که در مؤسسه ویروس شناسی ووهان در چین کار می‌کند، منتشر شده است. روزنامه فاکس نیوز در گزارشی اختصاصی، براساس منابع نامشخص ادعا کرده است که اگرچه این ویروس یک نوعی طبیعی است که در بین خفاش‌ها وجود دارد و سلاح بیولوژیک نیست، اما در آزمایشگاه ووهان مورد مطالعه قرار گرفته است. این شبکه خبری با اعلام اینکه انتقال اولیه ویروس از خفاش به انسان بوده، افزود: «بیمار صفر» در آزمایشگاه شهر ووهان کار می‌کرده است. این کارمند آزمایشگاه قبل از انتشار این بیماری در بین افراد عادی در شهر ووهان، به طور تصادفی به کروناویروس جدید آلوده شد.

پروفسور مونتانیه اگر چه یک ویروس شناس بزرگ و متخصص به شمار می‌رود، با این حال ادعای تازه او درباره پدید آمدن کروناویروس جدید در درون آزمایشگاه ووهان چین، انتقاداتی را از سوی دیگر دانشمندان، از جمله همکارانش به دنبال داشت. «خوان کارلس گابالدون»، استاد پزشکی و بهداشت دانشگاه لندن، در واکنش به این ادعای جدید پروفسور مونتانیه در توییتر خود نوشت: «شما باید یک چیز را درباره دکتر مونتانیه بدانید. او طی سال‌های گذشته دچار افول شده است و در بسیاری از تحقیقات خود به نتیجه نرسیده است. هر چیزی را که او می‌گوید فقط باور نکنید».

با این حال طبق گزارش اخیر نشریه واشنگتن پست، دو سال پیش مقامات سفارت آمریکا در چین، نگرانی‌هایی را در مورد عدم ایمنی کافی در موسسه دولتی ویروس شناسی ووهان، به ویژه در خصوص مطالعه بر روی ویروس‌های کشنده و بیماری‌های عفونی، ابراز داشتند و بررسی‌هایی را نیز در این زمینه انجام دادند. گرچه این انستیتو که در نزدیکی بازار مرطوب ووهان واقع شده، اولین آزمایشگاه دارای سطح بیو-ایمنی IV است، اما وزارت امور خارجه ایالات متحده در سال 2018 در مورد «کمبود جدی تکنسین‌ها و محققان دارای مهارت مناسب برای بهره برداری ایمن از این آزمایشگاه پر حجم»، هشدار داده بود.

 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان