مرغ ارزان شد/ نرخ هر کیلو مرغ ۱۲ هزار و ۹۵۰ تومان

باشگاه خبرنگاران جوان: عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی کشور، از کاهش قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری 8 هزار و 800 تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی 12 هزار و 950 تومان است.

به گفته وی، نرخ کنونی هر کیلو مرغ زنده نسبت به روز گذشته 300 تومان و مرغ گرم 200 تومان کاهش داشته است.

حجت ادامه داد: در روزهای نخست هفته قیمت یک تا 2 درصد کاهش می یابد و در ایام‌ پایانی هفته به سبب بهبود تقاضا کمی افزایش می یابد، از این رو امیدوارم قیمت مرغ تا پایان هفته به نرخ قبلی بازگردد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه مرغداران در فروش مرغ متضرر هستند، بیان کرد: در حال حاضر پشتیبانی امور دام هر کیلو مرغ مازاد مرغداران را 14 هزار و 500 تومان خریداری می کند که با نرخ مصوب فاصله معناداری دارد.

وی درباره آینده بازار مرغ بیان کرد: بنابر اعلام دولت مبنی بر بازگشایی رستوران ها بعد از ماه مبارک رمضان و ازدیاد تقاضا برای خرید پیش بینی می شود که نرخ مرغ به 14 هزار و 500 تا 15 هزار تومان برسد.

حجت ادامه داد: با آغاز برنامه شرکت پشتیبانی امور دام و خرید مرغ تا وزن 1600 گرم با نرخ 14 هزار و 500 تومان و برنامه ریزی میان مدت برای صادرات می توان بازار را کنترل کرد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه هزینه تمام شده تولید متفاوت است، اظهار کرد: هزینه تمام شده مرغداران ترکیبی از نهاده دولتی و نهاده آزاد است به طوریکه با احتساب ترکیب نهاده دولتی و آزاد قیمت واقعی هر کیلو مرغ 15 هزار تومان و نهاده آزاد 17 هزار تومان است.

به گفته وی، طی ماه های اخیر مرغداران در فروش مرغ متحمل زیان هستند، اما با بهبود نسبی قیمت مرغ انگیزه مرغداران برای جوجه ریزی افزایش یافت که امیدواریم تا پایان هفته با بهبود قیمت مرغ، تولیدکنندگان دچار چالش نشود.

این مقام مسئول افزود: در بحث خرید مرغ با سایز مناسب 1600 گرم،میزان مصرف نهاده ها پایین تر است که با این وجود صنعت نسبت به گذشته ارزبری کمتری دارد.

حجت با اشاره به اینکه نرخ منطقی مرغ در بازار متفاوت است، بیان کرد: با توجه به قیمت گوناگون نهاده های دامی، قیمت واقعی مرغ متفاوت است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی قیمت کنونی هر قطعه جوجه یکروزه را یک هزار و 400 تومان اعلام کرد و گفت: قیمت فعلی جوجه یکروزه با نرخ تمام شده تولید یک هزار و 100 تومان اختلاف دارد که افزایش قیمت جوجه یکی از عوامل نوسان قیمت مرغ گوشتی در بازار به شمار می رود.

به گفته وی، در حال حاضر قیمت واقعی هر کیلو مرغ متناسب با نرخ نهاده های دولتی 15 هزار تومان است.

حجت ادامه داد: اگر پشتیبانی امور دام به طور متوسط روزانه یک هزار و 500 تا 2 هزار تن مرغ از مرغداران خریداری کند، بازار به تعادل می رسد.

وی در پایان با بیان اینکه در چند استان کشتارگاه ها مجهز به خط 2 کشتار نیستند، تصریح کرد: با توجه به پیشنهاد خرید خط 2 مرغ، اما امکانات لازم در همه استان ها فراهم نشده است، از این رو باید پروسه یک تا 2 ماهه در نظر گرفته شود تا حداقل در تمامی استان ها یک کشتارگاه وجود داشته باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان