علائم واریکوسل در مردان و عوارض ابتلا به آن را بیشتر بشناسید

واریکوسل (VAR-i-koe-seel) بزرگ شدن رگ‌ها در کیسه شل پوست بیضه آقایان است که بیضه‌های آنها (اسکروتوم) را نگه می دارد. واریکوسل شبیه به همان واریسی است که ممکن است در پای خود مشاهده کنید.

علائم واریکوسل در مردان و عوارض ابتلا به آن را بیشتر بشناسید

واریکوسل (VAR-i-koe-seel) بزرگ شدن رگ‌ها در کیسه شل پوست بیضه آقایان است که بیضه‌های آنها (اسکروتوم) را نگه می دارد. واریکوسل شبیه به همان واریسی است که ممکن است در پای خود مشاهده کنید.

واریکوسل‌ها یک دلیل شایع در تولید کم اسپرم و کاهش کیفیت اسپرم هستند که می توانند باعث ناباروری شوند. با این حال ، همه واریکوسل ها بر تولید اسپرم تأثیر نمی گذارند. واریکوسل همچنین می تواند باعث شود که بیضه ها به طور عادی رشد نکنند یا کوچک شوند.

بیشتر واریکوسل ها به مرور زمان ایجاد می شوند. خوشبختانه ، اکثر واریکوسل‌ها به راحتی قابل تشخیص هستند و بسیاری از آنها نیازی به درمان ندارند. اگر واریکوسل باعث بروز علائم شود، اغلب می تواند با جراحی ترمیم شود.

علائم واریکوسل

واریکوسل اغلب ضایعه یا علائمی ایجاد نمی کند و به ندرت ممکن است باعث درد شود. درد ممکن است:

  • از ناراحتی شدید تا احساس کسالت متفاوت باشد.
  • با ایستادن، ورزش یا فعالیت بدنی به خصوص در طولانی مدت افزایش یابد.
  • در طی یک روز بدتر شود.
  • هنگامی که روی پشت خود دراز می کشید، تسکین یابد.
  • باعث ناباروری شود.

با گذشت زمان، واریکوسل ممکن است بزرگ شود و بیشتر به چشم بیاید. واریکوسل به عنوان چیزی شبیه “کیسه کرم” توصیف شده است. این بیماری ممکن است باعث متورم شدن بیضه شود که تقریباً همیشه در بیضه سمت چپ است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

از آنجا که واریکوسل معمولاً هیچ علامتی ایجاد نمی کند، اغلب نیازی به درمان ندارد. واریکوسل ها ممکن است در طی معاینه باروری یا یک معاینه بدنی کشف شوند.

اما اگر درد و تورم را در بیضه خود مشاهده می کنید، توده ای را در بیضه خود کشف کرده‌اید، متوجه شدید بیضه های شما اندازه های مختلفی دارند، در جوانی واریکوسل داشتید یا در باروری مشکل دارید، حتما با پزشک خود تماس بگیرید. تعدادی از شرایط هستند که می توانند باعث ایجاد توده اسکروتوم یا درد بیضه شود و برخی از آنها نیاز به درمان فوری دارند.

دلایل ایجاد واریکوسل

بند ناف اسپرماتیک خون را به بیضه ها منتقل می کند. هنوز مشخص نیست که چه عواملی باعث ایجاد واریکوسل می شود.

با این حال، بسیاری از متخصصان معتقدند واریکوسل هنگامی شکل می گیرد که دریچه های داخل رگ های بند ناف مانع جریان صحیح خون شما شود. پشتیبان‌گیری باعث گسترده تر شدن رگ ها (گشاد شدن) می شود. این ممکن است باعث آسیب به بیضه و بدتر شدن باروری شود.

واریکوسل اغلب در دوران بلوغ شکل می گیرد. همان طور که گفته شد، واریکوسل معمولاً در بیضه سمت چپ اتفاق می افتد و به احتمال زیاد به دلیل موقعیت رگ بیضه سمت چپ این عارضه رخ می‌دهد.

عوامل خطرساز واریکوسل

به نظر نمی‌رسد که عوامل خطرساز مهمی در ایجاد واریکوسل نقش داشته باشد.

عوارض ابتلا به واریکوسل

واریکوسل ممکن است باعث موارد زیر شود:

  • کوچک شدن بیضه مبتلا (آتروفی): بخش عمده بیضه شامل لوله‌های تولیدکننده اسپرم است. هنگام بروز آسیب به بیضه، مانند ایجاد واریکوسل، بیضه کوچک و نرم می شود. هنوز مشخص نیست که علت کوچک شدن بیضه چیست و چه عاملی آن را ایجاد می‌کند. اما دریچه های ناسازگار باعث می شوند خون در رگ ها جمع شود؛ همین حالت می تواند منجر به افزایش فشار در رگ ها و قرار گرفتن در معرض سموم در خون شود که در نهایت ممکن است باعث آسیب بیضه شود.
  • ناباروری: واریکوسل‌ها ممکن است دمای موضعی در اطراف یا داخل بیضه را بیش از حد نگه داشته و بر شکل گیری اسپرم ، حرکت (تحرک) و عملکرد آنها تأثیر بگذارد.

 

خواندن این مطالب را نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم:

مشکلات رایج باروری در زنان و مردان؛ آیا سن در بچه‌دار شدن یا نشدن تاثیر دارد؟

ناباروری مردان، مشکل رو به افزون

هر آنچه که آقایان باید درباره «یائسگی مردان» بدانند

با جدیدترین روش های کنترل زاد و ولد از طریق نابارور کردن موقتی مردان آشنا شوید

با شایع ترین بیماری های مقاربتی و نشانه ها و عوارض آن ها آشنا شوید

ranimania
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان