جنگ سرد عقاب و اژدها

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، در تازه‌ترین مورد از این حملات لفظی رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز یکشنبه به‌وقت محلی بار دیگر چین را به پنهانکاری متهم و اقدامات پکن پس از همه‌گیری ویروس کرونا را به اقدامات شوروی سابق پس از فاجعه هسته‌ای چرنوبیل در سال 1986 تشبیه کرد. به‌گزارش نیویورک پست، پس از آنکه شمار مرگ و میرها بر اثر کووید19 در امریکا به مرز 100 هزار نفر رسید، اوبراین، مشاور امنیت ملی امریکا روز یکشنبه به وقت محلی در یک برنامه تلویزیونی متعلق به شبکه ان‌بی‌سی امریکا شرکت کرد و با گرفتن انگشت اتهام به سوی چین، گفت: پنهانکاری‌ای که آنها [چینی ها] کردند مانند چرنوبیل در تاریخ نوشته خواهد شد و 10، 15 سال دیگر گزارش آن را در کتاب‌های تاریخ خواهیم دید.

این مقام امنیت ملی امریکا افزود: آنها یک ویروس را در جهان رها کردند که تریلیون‌ها دلار به اقتصاد امریکا ضربه زد و ما مجبور شدیم برای زنده نگه داشتن اقتصاد خود هزینه‌های هنگفتی کنیم. اوبراین در این برنامه تلویزیونی از عملکرد ترامپ دفاع کرد و گفت که اعمال ممنوعیت سفر به چین در 30 ژانویه «اقدام شجاعانه‌ای» بود که «جان‌های زیادی را نجات داد». در حالی که بسیاری از مقامات امریکایی و ناظران و تحلیلگران امریکایی عملکرد ترامپ در مواجهه با همه‌گیری را بسیار ضعیف توصیف می‌کنند و می‌گویند، اگر ترامپ بموقع عمل می‌کرد و همه‌گیری ویروس کرونا را به خاطر منافع انتخاباتی خود نادیده نمی‌گرفت، الان امریکا در صدر فهرست بیشترین مبتلاها و مرگ و میرها در جهان قرار نمی‌گرفت. اوبراین همچنین در اظهاراتی متناقض در پاسخ به سؤال «چاک تود»، مجری برنامه که پرسید آیا دولت ترامپ که درصدد اجرای توافق تجاری با چین است، به اندازه کافی به خاطر این پنهانکاری به چین سخت گرفته است، گفت: ما می‌خواهیم با چین و مردم چین روابط خوب داشته باشیم. مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا هم چین را متهم کرد که مانع انتقال اطلاعات پزشکی و دارویی پزشکان خود درباره ویروس کرونا به مراکز کنترل این بیماری در دیگر کشورها می‌شود. کنگره امریکا هم در روزهای اخیر چندین پیش‌نویس قطعنامه علیه چین آماده کرده و می‌خواهد این قطعنامه‌ها را به بهانه مخفی کاری‌های چین در همه‌گیری ویروس کرونا به رأی بگذارد. گفته می‌شود این قطعنامه‌ها از حمایت هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه برخوردار است. سخنان اوبراین و پمپئو و اقدامات ضد چینی‌ای که در حال حاضر در واشنگتن در جریان است، با واکنش پکن مواجه شد و وانگ یی، وزیر خارجه چین بدون آنکه نامی از این دو مقام امریکایی ببرد، روز یکشنبه در کنفرانس خبری سالانه خود گفت، برخی نیروهای سیاسی امریکا با دروغ‌پردازی درباره ویروس کرونا درصدد بردن مناسبات پکن - واشنگتن به سوی جنگ سرد جدید هستند.

وزیر خارجه چین با بیان این مطلب که همزمان با همه‌گیری ویروس کرونا یک «ویروس سیاسی جدید» هم در امریکا گسترش یافته است گفت، کار این ویروس سیاسی جدید تهمت زدن به چین در هر فرصت ممکن است. او همچنین از تلاش برخی کشورها به سرکردگی امریکا برای وادار کردن چین به پرداخت غرامت به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا در جهان انتقاد و تأکید کرد، پکن هرگز به چنین درخواست‌هایی پاسخ مثبت نخواهد داد زیرا این خواسته‌ها چیزی جز خیالبافی نیست. این سخنان وانگ یی در حالی است که در روزهای یکشنبه و دوشنبه دولت پکن با چالش تازه‌ای به‌نام از سرگیری تظاهرات دموکراسی خواهان در هنگ‌کنگ مواجه بود و در این زمینه هم به‌خاطر مداخلات امریکا و حمایت دولت واشنگتن از معترضان هنگ‌کنگی فصل تازه‌ای از تنش‌ها بین واشنگتن - پکن گشوده شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان