مشکلات بخش پیمانکاری فاز ۱۴ پارس جنوبی/ تعهدات پیمانکاران روی میز وزارت نفت

بخش پیمانکاری فاز ۱۴ پارس جنوبی با مشکلاتی در ماههای اخیر مواجه شده که کار را تا عزل رهبر کنسرسیوم این فاز پیش برد، اما ادامه فعالیت پیمانکاران به تحقق تعهدات جدید آنها منوط شد.

مشکلات بخش پیمانکاری فاز 14 پارس جنوبی/ تعهدات پیمانکاران روی میز وزارت نفت

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی با هدف تولید گاز طبیعی به‌میزان دو میلیارد فوت‌مکعب استاندارد (برابر با 56 میلیون مترمکعب) 25 خرداد ماه 1389 آغاز شد و به‌منظور تحقق این هدف، ساخت و نصب 4 سکوی دریایی هر یک به‌ظرفیت تولید 500میلیون فوت‌مکعب (حدود 14 میلیون مترمکعب) در روز در برنامه قرار گرفت.

این پروژه پس از تأخیرهای متعدد در دولت دهم، در دولت یازدهم نیز با تأخیر در اجرا مواجه شد. در ابتدای سال 95 دو سکوی 14C و 14D که در یارد بندرعباس مراحل نهایی تکمیل و آماده‌سازی را می‌گذراندند، به پروژه فاز 17 و 18 اختصاص یافتند. به‌دلیل آماده شدن بخش دریایی فازهای 17 و 18 برای نصب سکو از یک طرف و آماده نبودن سکوهای 17B و 18B در یارد شرکت صدرا در آن زمان، وزارت نفت تصمیم گرفت تا با اعمال تغییراتی در سکوهای 14C و 14D آنها را با مشخصات سکوهای 17B و 18B راهی خلیج فارس کند.

یکی از دلایل اصلی تأخیر در تکمیل این فاز از میدان مشترک گازی پارس جنوبی، همین اولویت‌بندی و تغییر در برنامه‌ها بود.

بالاخره دو سکوی دریایی فاز 14 در سال 97 (یکی در اردیبهشت ماه و دیگری در آبان ماه) وارد مدار بهره‌برداری شد و تولید روزانه یک‌میلیارد فوت‌مکعب گاز ترش از مخزن پارس جنوبی در این پروژه محقق شد.

سومین سکوی فاز 14 پارس جنوبی نیز در تیرماه سال 98 در محل خود نصب شد، اما تولیدی شدن این سکو تا دی ماه به طول انجامید. چهارمین و آخرین سکوی این فاز از میدان مشترک پارس جنوبی نیز که در میانه بهمن ماه سال گذشته در محل پروژه نصب شده بود، در آخرین روز سال 98، به بهره برداری رسید. اما همچنان خبری از تکمیل بخش پالایشگاهی این فاز نبود.

بررسی های تسنیم نشان می دهد که در ماههای اخیر مشکلاتی در بخش پیمانکاری این پروژه به وجود آمد که کار را تا عزل رهبر کنسرسیوم پروژه (شرکت ایدرو) پیش برد.

در روزهای اخیر نیز، سیدعلی صدری، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران در گفت‌وگو با تسنیم با انتقاد از عزل و نصب‌های متعدد در مجموعه ایدرو، اظهار داشت: "فاز 14 پارس جنوبی که به نوعی بزرگ‌ترین پروژه گازی فعلی کشور است و با حجمی حدود پنج و نیم میلیارد دلار بوسیله ایدرو و کنسرسیومی در حال انجام  است؛  فقط طی یکسال گذشته شش فرد مختلف در مدیریت شرکت مجری فاز 14 و مدیریت کنسرسیوم زیر مجموعه ایدرو رفت و آمد کرده اند و جالب اینکه در حاضر هم شرکت مجری فاز 14 تابعه ایدرو مدیر ندارد."

اگرچه ایدرو و شرکت زیرمجموعه آن که در پروژه فاز 14 مشغول است، از پروژه عزل نشدند، اما ادامه فعالیت آنها، منوط به اجرای تعهداتی است که به بخش کارفرمایی در خصوص زمان بندی به مدار آمدن واحد اول پالایشگاه فاز 14 در سال جاری داده اند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان