آتش زدن پس مانده محصولات کشاورزی غیرقانونی است

شهرری ـ ایرنا ـ مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ری گفت: آتش زدن پس مانده محصولات در اراضی کشاورزی براساس ماده ۲۰ 'قانون هوای پاک' خلاف قانون است و مرتکبین به جزای نقدی و حبس محکوم خواهند شد.

آتش زدن پس مانده محصولات کشاورزی غیرقانونی است

محمد عباسی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: علاوه بر این در بر اساس ماده 688 قانون مجازات اسلامی و ماده 2 و 22 قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا و ماده 45 قانون حفاظت از جنگل ها و مراتع آتش زدن بقایای گیاهی جرم محسوب می شود.

وی با تاکید بر اینکه سوزاندن باقیمانده پوشش گیاهی در سطح کشتزارها از سوی کشاورزان به ویژه گندم و جوکاران کار اشتباهی است، افزود: کشاورزان بر اساس سنتی اشتباه اما مرسوم همزمان با خشک شدن پوشش گیاهی اقدام به آتش زدن آن در سطح مزارع می کنند.

این مسئول عنوان کرد: این عمل علاوه بر از بین بردن خاک زراعی، میکروارگانیسم های مفید آن و نیز آلودگی هوا باعث سرایت آتش به عرصه های ملی و طبیعی می شود که صدمات جبران ناپذیری برای طبیعت و پوشش گیاهی در پی دارد.

عباسی در ادامه با بیان اینکه با از بین رفتن مواد آلی خاک، حاصلخیزی خاک به شدت کاهش یافته و به دلیل تبخیر مصرف آب به میزان زیادی افزایش می یابد، خاطرنشان کرد: آتش زدن محصولات کشاورزی باعث از بین رفتن پوشش گیاهی و موجب جاری شدن روان آبهای سطحی و فرسایش خاک نیز می شود.

وی یادآور شد: کشاورزان می توانند به جای آتش زدن بقایای گیاهی عملیات خاک ورزی را با کمک و راهنمایی کارشناسان مراکز خدمات کشاورزی بخش های مختلف شهرستان ری در اراضی خود انجام دهند.

به گزارش ایرنا، 'قانون هوای پاک' شامل 34 ماده و 39 تبصره، تیر ماه 1396 به تصویب مجلس شورای اسلامی و از سوی دولت برای اجرا ابلاغ شد.

بر اساس ماده 20 این قانون: انباشت پسماندهای بیمارستانی و صنعتی در معابر عمومی و فضای باز یا سوزاندن آنها و انباشتن پسماندهای خانگی و ساختمانی در معابر عمومی و فضای باز خارج از مکان های تعیین ‌شده توسط شهرداری ها و دهیاری ها یا سوزاندن آنها و همچنین سوزاندن بقایای گیاهی زمین های زراعی پس از برداشت محصول ممنوع بوده و متخلف حسب مورد به جزای نقدی درجه شش موضوع ماده 19 قانون مجازات اسلامی محکوم می‌ شود. وزارت جهاد کشاورزی مکلف است مفاد این ماده را به ‌طرق مقتضی به اطلاع بهره ‌برداران بخش‌ کشاورزی، عشایری و منابع ‌طبیعی برساند.

شهرستان ری با 29 هزار هکتار زمین کشاورزی سالانه حدود 850 هزار تن محصولات کشاورزی و زراعی تولید می‌کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان