همتی خبرداد؛

گزارش وضع انبار‌ها به رئیس‌جمهوری ارائه می‌شود/ نیازمند هزارمیلیاردتومان اعتبار هستیم

رئیس جمعیت هلال احمر گفت: گزارشی از وضع ۶ پایگاه اقماری و استراتژیک و کمبودهایشان برای رئیس جمهور آماده می شود.

گزارش وضع انبار‌ها به رئیس‌جمهوری ارائه می‌شود/ نیازمند هزارمیلیاردتومان اعتبار هستیم

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، کریم همتی و همراهانش ساعت 7صبح در محل سازمان امدادونجات آغاز شد و تا ساعت 4بعدازظهر ادامه پیدا کرد. او ابتدا به دو پایگاه اقماری در استان البرز (محمدشهر و هیو) رفت و سپس در پایگاه‌های نصیرشهر، حسن‌آباد، ثامن‌الحجج و چناران حاضر شد. این 6 پایگاه برای خدمت‌رسانی در حوادث احتمالی، به‌ویژه زلزله‌ی احتمالی تهران احداث شده که شامل سوله، انبار‌های بزرگ امدادی و همچنین پد و آشیانه بالگرد است.

ساعت 8 و 15 دقیقه؛ پایگاه محمدشهر

نخستین‌پایگاه اقماری که میزبان رئیس جمعیت هلال‌احمر شد، پایگاه محمدشهر در استان البرز بود. دکتر کریم همتی با بازدید از آشیانه بالگرد و انبار‌های امدادی این پایگاه در جریان کمبود‌ها و نقاط قوت محمدشهر قرار گرفت؛ پایگاهی که 12 سوله دارد و متراژ آن تقریبا 22 هکتار است. همتی در این بازدید بر تسریع در روند تکمیل بخش‌های نیمه‌تمام تاکید کرد.

به‌گفته‌ی مسئولان منطقه، انبار‌های هلال‌احمر در البرز در سال‌های اخیر صرفا خروجی داشته و شاهد ورودی خاصی نبوده است. همتی درواکنش به این مسئله گفت: «انبار‌های امدادی استانی با یک‌میلیون و 600 هزارنفر نباید چنین‌وضعی داشته باشد.» یکی از مشکل‌های اساسی در پایگاه‌های اقماری، نداشتن چارت تشکیلاتی است. درواقع بودجه‌ی مشخصی برای اداره‌ی آن تخصیص داده نمی‌شود؛ آن‌قدرکه حتی تعیین نگهبان برای مراقبت از سوله‌ها با دردسر روبه‌رو می‌شود.

بازدید از پایگاه محمدشهر تیم کارشناسی جمعیت هلال احمر را با یک غافل‌گیری مواجه کرد. آن‌ها انتظار داشتند که با یک استان برخوردار مواجه شوند، اما آن‌چه در البرز دیده شد، حتی از استان‌های محروم هم محروم‌تر بود.

یکی از مسئولان منطقه‌ای مشغول توضیح‌دادن از وضع پایگاه شد که رئیس جمعیت هلال‌احمر با نگاه‌کردن به سوله‌ها نقص‌هایی را دید که می‌تواند در حادثه برای خود پایگاه هم حادثه‌ساز شود: «عدم وجود سیستم اعلام و اطفای حریق.»

این بازدید نکته‌های قابل‌توجه و مهمی داشت. مثلا این‌که درحال‌حاضر برای کرج 105 چادر ذخیره وجود دارد، درصورتی‌که این عدد باید دست‌کم به 2 هزار برسد. برای هر انبار اقلام 16 گانه تعریف شده است که در این پایگاه بعضی از قلم‌ها اصلا وجود نداشتند. سال 95 در استان البرز 56 هزار دستگاه چادر وجود داشته که حالا در سطح استان مجموعا 10 هزار موجود است. درواقع انبار‌های این استان ورودی نداشته‌اند و صرفا در حوادث کمک‌رسان بوده‌اند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر با بررسی وضع این پایگاه گفت: «در آینده‌ی نزدیک خودرو‌های امدادی به ناوگان البرز تزریق می‌شود. وضع انبار‌ها مناسب نیست. کمبود‌ها باید جبران شود. امیدواریم با اختصاص اعتبار لازم بتوانیم با شارژ انبار‌ها برای پاسخ‌گویی در حوادث آماده باشیم.»

مشکل‌های پایگاه محمدشهر، اما همین‌جا تمام نمی‌شود. زمین این پایگاه جز مواردی‌ست که مشکل حقوقی دارد. برای همین، کریم همتی به همراهانش در بازرسی جمعیت هلال‌احمر تاکید کرد که موانع موجود را شناسایی و برای حل‌وفصل آن‌ها اقدام عاجل کنند.

علی درویش‌پور معاون عمرانی استانداری البرز یکی از مسئولانی بود که به استقبال رئیس جمعیت هلال‌احمر آمده بود. درویش‌پور گفت: «اهمیت پایگاه‌ها زمان بحران به‌چشم می‌آید. استان البرز به چنددلیل نیازمند انبار‌های قوی برای مواجهه‌ی مطمئن در بحران‌هاست: البرز شاه‌راه ارتباطی‌ست؛ تراکم‌جمعیتی البرز یازده‌برابر متوسط کشور است؛ جمعیت حاشیه‌نشین قابل‌توجهی دارد؛ روزانه بالغ‌بر 500 هزارنفر از آن به تهران تردد دارند. با همه‌ی این‌ها، اما آن‌چه در انبار‌های این استان دیده می‌شود، هیچ تناسبی با موقعیت ویژه‌اش ندارد. در سال‌های اخیر چیزی به انبار‌های استان تزریق نشده است.»

در ادامه عزیزالله شهبازی استاندار البرز ارتباط تلفنی با رئیس جمعیت هلال‌احمر برقرار کرد تا آمادگی خود را برای تقویت انبار‌های امدادی اعلام کند. دکتر همتی هم گفت: «ما از همان ابتدای ورود به هلال‌احمر تمرکزمان را بر امداد گذاشتیم. وقتی که هفته‌ی گذشته به پایگاه اقماری حسن‌آباد رفتیم، متوجه وضع نامناسب انبار‌ها شدیم و برای همین هم تصمیم گرفتیم که به‌صورت میدانی هر 6 پایگاه اقماری را بررسی کنیم.»

رئیس جمعیت هلال‌احمر ادامه داد: «رئیس‌جمهوری تاکید ویژه‌ای بر آمادگی در بحران دارند. به‌همین‌منظور وضع انبار‌ها بررسی و درادامه به ایشان گزارش داده می‌شود. اگر بخواهیم واقع‌بینانه حرف بزنیم، باید بگوییم که با وضع حاضر حتی امکان مدیریت یک بحران کوچک هم وجود ندارد. شرایط فعلی اصلا زیبنده‌ی کشور نیست و باید با جدیت برای اصلاح آن قدم برداشت.»

 همتی از مسئولان هلال‌احمر در البرز خواست که هرهفته گزارش‌دهی دقیقی از روند تجهیز پایگاه ارائه دهند. به‌گفته‌ی رئیس جمعیت هلال احمر، پایگاه‌های اقماری اهمیت ویژه‌ای برای کشور دارند و باید سریع‌تر آن‌ها را تجهیز کرد.

ساعت 9 و 40دقیقه؛ پایگاه هیو

مقصد بعدی رئیس جمعیت هلال‌احمر پایگاه اقماری هیو در ساوجبلاغ بود. او و تیم همراهش ساعت 9 و 40 دقیقه به منطقه رسیدند و از سوله‌های موجود بازدید کردند. این‌بار یک‌پای مشکل‌ها دعاوی حقوقی بر سر مالکیت زمین‌ها بود. همان‌مشکل همیشگی که تعداد قابل‌توجهی از بنا‌های متعلق به هلال‌احمر از آن رنج می‌برند. پایگاه هیو هم مثل پایگاه محمدشهر فقط «خروجی» داشته است. طی این سال‌ها خبری از تزریق کالای جدید نبوده.

همتی باز هم بر ضرورت حل‌وفصل‌کردن مشکلات حقوقی تاکید کرد و گفت: «با همکاری استاندار البرز و دیگردستگاه‌های استان مشکلات مربوط به پایگاه را حل می‌کنیم تا با آمادگی حداکثری با حوادث مواجه شویم. باید توجه داشت که حل دعاوی حقوقی باعث افزایش خدمت‌رسانی به مردم می‌شود. درواقع هلال‌احمر از مردم و برای مردم است. امیدواریم اختلاف‌هایی که در این زمینه با شرکت سیمان آبیک وجود دارد به سرانجام برسد.»

مسئولان شرکت سیمان آبیک هم با استقبال از پایان‌دادن به اختلاف‌ها اعلام کردند که این شرکت وابسته به سازمان تامین‌اجتماعی است و این سازمان و جمعیت هلال‌احمر هردو هدف مشخصی به‌نام خدمت به مردم دارند. پس مشکل‌های موجود قابل‌حل و پیگیری است.

ساعت 10 و 30دقیقه؛ پایگاه نصیرشهر

بالگرد دوباره به پرواز درآمد و همراه با مسافرانش به رباط‌کریم و پایگاه اقماری نصیرشهر رسید. فرماندار رباط‌کریم به استقبال رئیس جمعیت هلال‌احمر آمد و بر همراهی همدلا‌نه‌ی خود با جمعیت هلال‌احمر برای تقویت انبار‌ها تاکید کرد. کمبود‌هایی که در پایگاه نصیرشهر مشاهده شد، تقریبا مثل همان‌چیز‌هایی بود که در دوپایگاه قبلی موردتوجه قرار گرفت: کمبود اقلام امدادی و مشکلات ایمنی سوله‌ها.

شاهین فتحی مدیرعامل هلال‌احمر استان تهران گفت: «قرار بود که هر پایگاه اقماری 50 هزار خانوار را پوشش دهد؛ اما الان این امکان وجود ندارد.»

ابراهیم تاجیک‌نوری معاون امدادونجات هلال‌احمر استان تهران هم گفت: «یکی از هدف‌هایی که مدنظر قرار داده‌ایم، توجه جدی‌تر به اقلام زیستی است. نیاز است که موجودی انبار‌ها شارژ شود. چون با یک بحران معمولی همین انبار‌ها هستند که باید به‌عنوان پشتوانه مورداستفاده قرار گیرند.»

کل موجودی چادر‌های استان تهران کم‌تر از 50 هزار دستگاه است. عددی که هشداری جدی به همه‌ی ما می‌دهد. رئیس جمعیت هلال‌احمر با تاکید بر ضرورت تجهیز پایگاه‌های اقماری مطرح کرد: «نیازمند کمک بزرگ دولت برای تقویت انبارهاییم. بالغ‌بر هزارمیلیاردتومان برای تقویت لجستیک و شارژ انبار‌ها در سراسر کشور تا رسیدن به استاندارد‌ها لازم است.»

او درمورد ویژگی‌های منحصربه‌فرد پایگاه نصیرشهر هم گفت: «این پایگاه دسترسی مناسبی به فرودگاه امام (ره) دارد. همچنین به اتوبان‌های تهران-قم و تهران-ساوه نزدیک است. ازطرفی‌هم دسترسی مناسبی به راه‌آهن شمال-جنوب دارد. اگر خط راه‌آهن به این پایگاه کشیده شود، در روند ورود و توزیع کالا در سراسر کشور تاثیر بسیاری می‌گذارد. امیدواریم با هم‌افزایی بتوانیم انبار‌ها را به حد ایده‌آل برسانیم تا نیاز‌های مردم در زمان بحران را برطرف کنیم.»

همتی همچنین در جمع خبرنگاران عنوان کرد: «بعد از تجربه‌ی حوادث پی‌درپی، موجودی انبار‌ها به کم‌ترین میزان ممکن رسیده است. به‌دلیل عدم‌پیگیری و همچنین وجود تحریم‌های ظالمانه این وضع پیچیده‌تر هم شده است. ما ازنظر سخت‌افزاری مشکلی نداریم؛ اما برای شارژ انبار‌ها و نوسازی ناوگان امدادی به همراهی دولت نیازمندیم.»

ساعت 11 و 25 دقیقه؛ پایگاه حسن‌آباد

«حوادث سریالی انبار‌ها را خالی کرده است.» این جمله‌ای است که در بازدید‌های رئیس جمعیت هلال احمر از پایگاه‌ها بسیار شنیده شد و البته در پایگاه اقماری حسن‌آباد شهرستان ری. به‌گفته‌ی دکتر همتی، انبار‌ها باید دست‌کم متناسب با نیاز 2 درصد از جمعیت منطقه‌ی تحت‌پوشش موجودی داشته باشند، درحالی‌که این عدد در استان البرز به کم‌تر از یک‌دهم درصد رسیده است. میانگین کشوری هم 9 دهم‌درصد است. «ارزیابی‌های کارشناسانه نشان می‌دهد که پایگاه‌ها برای تقویت به حمایت جدی نیاز دارند تا بتوانیم موجودی آن‌ها را دست‌کم به استاندارد‌ها نزدیک کنیم.»

مهدی، ولی پور رئیس سازمان امدادونجات که رئیس جمعیت هلال‌احمر را در بازدید‌ها همراهی می‌کرد هم گفت: «یکی از مشکلاتی که در برخی از پایگاه‌ها دیده می‌شود، بحث ایمنی است. با تامین اعتبار این مشکل را برطرف خواهیم کرد. کشور ما جز ده کشور حادثه‌خیز در دنیا است و سال گذشته هم حوادث گسترده‌ای داشتیم. برای همین وضع انبار‌ها مناسب نیست. باجدیت دنبال شارژ اقلام هستیم.»

پایگاه حسن‌آباد از زمان زلزله‌ی بم تا‌به‌حال پشتوانه‌ی قابل‌توجهی در حوادث کشور بوده است.

ساعت 12 و 20دقیقه؛ پایگاه ثامن‌الحجج

همتی و همراهانش در ادامه به شهرستان پاکدشت رفتند تا از پایگاه اقماری ثامن‌الحجج بازدید کنند. در زلزله‌ی کرمانشاه 15 هزار دستگاه چادر و در سیل نوروز 98 هم 2 هزاردستگاه چادر از این پایگاه خارج شده و تابه‌حال جایگزینی برایش درنظر گرفته نشده است.

ساعت 14 و 30دقیقه؛ پایگاه چناران

مقصد نهایی دماوند و پایگاه اقماری چناران بود. مجموع اقلام موجود در این پایگاه برای پوشش جمعیت 127 هزارنفره‌ی دماوند کافی به‌نظر می‌رسید؛ اما جمعیت این منطقه در مواقع تعطیلی به 350 هزارنفر هم می‌رسد و منطقه‌ای زلزله‌خیز است. این‌جاست که ماجرا توجه ویژه‌تری را طلب می‌کند.

ساعت 16 همه به سازمان امدادونجات رسیدند؛ پایان یک بازدید 8 ساعته. دکتر کریم همتی رئیس جمعیت هلال‌احمر در آخر گفت: «شارژ انبار‌ها یکی از مهم‌ترین مطالبات ماست. برآورد‌های کارشناسانه نشان می‌دهد که این کار هزارمیلیاردتومان اعتبار نیاز دارد. در تهران کم‌تر از 50 هزار دستگاه چادر و در کل کشور کم‌تر از 300هزار دستگاه چادر وجود دارد که برای بحران جواب‌گو نیست. نمی‌توان حادثه را پیش‌بینی کرد. نیازمند کمک ویژه‌ی دولت و رئیس‌جمهوری هستیم تا قبل از هر اتفاقی آمادگی لازم را داشته باشیم.»


بیشترخوانید:

رشد 3 درصدی تجهیزات امدادی ویژه نوروز 97

بیشترین عملیات امداد و نجات در استان های اصفهان و مازندران


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان