عمارت بلدیه رشت خسته از عنوان های فرسوده/عقربه‌هایی که از سال ۵۶ زنگ زده است

هفته گذشته تفاهم نامه ای بین اداره کل میراث فرهنگی گیلان و شهرداری رشت برای تغییر کاربری عمارت بلدیه و مریضخانه بلدیه که از سال ۵۶ مطرح شده بود، منعقد شد.

عمارت بلدیه رشت خسته از عنوان های فرسوده/عقربه‌هایی که از سال 56 زنگ زده است

به گزارش خبرآنلاین از رشت، 26 آذر 1356، میدان شهرداری رشت و مجموعه بناهای میراثی پیرامون آن ثبت ملی شد، در پی این اتفاق قرار شد «عمارت بلدیه رشت» به عنوان «موزه هنرهای معاصر» تغییر کاربری یابد. به دنبال این مصوبه دولت وقت، 44اثر فاخر نقاشی از 22هنرمند گیلانی خریداری و قرار شد به موزه هنرهای معاصر انتقال یابد.

تلاش های نافرجام هنرمندان برای ایجاد موزه و درگذشت برخی از هنرمندانی که آثارشان خریداری شده بود، طی این سال‌ها و مصاحبه های مختلف «حسین محجوبی» نقاش مطرح لاهیجانی در سال‌های اخیر، تاسف هر خواننده ای را برای طولانی شدن این پروسه تغییر کاربری بر می‌انگیزاند.

تیرماه 1384 «مجتبی نقوی» رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گیلان، درخواست مکتوبی به ریاست وقت شورای شهر رشت ارسال می دارد؛ مبنی بر آنکه به استناد مصوبه هیئت وزیران، کلیه دستگاه های اجرایی مکلف به حفاظت از بناهای تاریخی در اختیار و تغییر کاربری آن به موزه های تخصصی هستند و می باید سالیانه بخشی از بودجه پژوهشی و عمرانی خود را با نظارت و هدایت سازمان میراث فرهنگی در این راستا هزینه کنند. دو ماه بعد « محمدحسن عاقل منش» رییس شورای شهر رشت که اکنون نیز عضو شوراست، مصوبه شورای شهر را به شهردار ابلاغ می کند.

طی مصوبه 499، شورای دوم رشت با تغییر کاربری ساختمان میراثی شهرداری به «موزه بلدیه» موافقت کرده و مقرر می شود شهرداری مقدمات لازم را با سرپرست موزه رشت به منظور جمع آوری اسناد و مدارک انجام دهد. با آمدن شورای چهارم و تخلیه بخش اداری از عمارت بلدیه، شهردار وقت سالن عمارت را به عنوان «تالار گفتمان» تغییر کاربری داد.

20 اسفند 1396، طی جلسه ای که در شورای فنی ماسوله برگزار شد و نماینده میراثی شورای شهر رشت نیز حضور داشت، ایجاد «موزه مشروطه» در عمارت خلیل رفیع و ایجاد «موزه شهر» در عمارت بلدیه تصویب شد. مهر ماه 1397، شرکت بازآفرینی کشور -که زیر نظر وزارت مسکن و شهرسازی است - از سازمان عمران و بازآفرینی شهردار رشت می خواهد تا یکی از ساختمان های میراثی تحت تملک شهرداری را برای ایجاد «خانه گفتمان» پیشنهاد دهد و در قبال آن، وزارت مسکن و شهرسازی اعتبار 900میلیارد ریالی برای مرمت و تغییر کاربری عمارت بلدیه را تخصیص خواهد داد. اگرچه این لایحه پیشنهادی برای بررسی و تصویب به شورای شهر رشت فرستاده شد، اما آنچه مشهود است، تاکنون اعتباری بدین منظور اخذ نشده است.

اول خرداد 1399، خبری در خروجی پرتال شهرداری رشت قرار گرفت، مبنی بر انعقاد تفاهم نامه همکاری میراث فرهنگی گیلان با شهرداری رشت. اگرچه جزییات تفاهم نامه رسانه ای نشد اما، در این تفاهم نامه قرار است همکاری مشترکی بین میراث فرهنگی و شهرداری برای تغییر کاربری عمارت شهرداری به «موزه بلدیه و مردم شناسی» و مریضخانه بلدیه به «موزه هنرهای معاصر» صورت گیرد. بدین نحو که طبقه نخست عمارت بلدیه در اختیار میراث فرهنگی قرار گرفته تا بتواند در این بنا «موزه مردم شناسی» ایجاد کند و طبقه دوم موزه بلدیه شود.

اگرچه در متن تفاهم نامه قید شده مالکیت شهرداری حفظ می شود ولی قید نشده وقتی بهره بردار طرفین هستند، کدام دستگاه باید هزینه مرمت را تامین کند! و تنها قید شده هزینه تامین ویترین قرار است مشترکا تهیه شود.

با این حال، معاون میراث فرهنگی گیلان در گفت وگو با خبرگزاری ایرنا (به تاریخ 3خرداد) عنوان کرده که اعتبار مرمت را شهرداری رشت تامین خواهد کرد. پرسش اینجاست، اگر قرار است شهرداری رشت به تنهایی هزینه مرمت را تقبل کند، نقش میراث در این زمینه تنها تامین ویترین آن هم به صورت مشارکتی است؟!

عصر امروز در جلسه شورای شهر رشت مدیر کل میراث فرهنگی گیلان قرار است با اعضای شورای شهر در این زمینه دیدار و گفت وگو کند. حالا باید منتظر ماند و دید ساختمانی که از سال 1356 تاکنون درگیر تصویب عناوین مختلف است، بالاخره رخت مرمت می پوشد.

46

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان