فرمان اجرایی ترامپ با هدف محدود کردن شبکه های اجتماعی امضا شد

همانطور که پیش بینی می شد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز گذشته فرمان اجرایی جدیدی را امضا کرد که هدفش شرکت های حوزه فناوری نظیر فیسبوک، توییتر و گوگل و البته قانونی محوری در رابطه با اینترنت است که شرکت های یاد شده را در برابر محتوایی که کاربرانشان پست می کنند مصون نگه میداشت.

فرمان اجرایی ترامپ با هدف محدود کردن شبکه های اجتماعی امضا شد

همانطور که پیش بینی می شد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز گذشته فرمان اجرایی جدیدی را امضا کرد که هدفش شرکت های حوزه فناوری نظیر فیسبوک، توییتر و گوگل و البته قانونی محوری در رابطه با اینترنت است که شرکت های یاد شده را در برابر محتوایی که کاربرانشان پست می کنند مصون نگه میداشت.

ترامپ روز گذشته پیش از امضای این فرمان در دفتر ریاست جمهوری خود گفت:

ما دیگر از این قانون خسته شده ایم.

انتظار می رود که با امضای این فرمان اجرایی تازه مکانیزم های محافظتی پلتفرم های آنلاین که براساس بند 230 از قانون Communications Decency آمریکا برایشان فراهم شده کاهش پیدا کند.

براساس این بند، شرکت های اینترنتی مصونیت گسترده ای نسبت به محتوای پست شده توسط کاربرانشان در پلتفرم های آنلاین دارند و حالا با امضای این پیشنویس مسیر برای وزارت بازرگانی آمریکا و کمیسیون ارتباطات این کشور باز می شود تا قانون را به شیوه دیگری تفسیر کنند و این مجوز را به کمیسیون تجارت فدرال بدهند که ابزاری برای گزارش دادن سانسور و جانبداری های آنلاین پلتفرم ها در اختیار مردم قرار دهد.

ترامپ دیروز در حاشیه کنفرانس خبری اش گفت:

این خیلی اهمیت دارد. آنها یک سپر دفاعی برای خود دارند و میتوانند هرکاری که دلشان می خواهد انجام دهند. اما دیگر قرار نیست آن سپر را داشته باشند.

براساس این فرمان اداره ملی ارتباطات و اطلاعات آمریکا 60 روز زمان دارد تا درخواستی را برای قانونگذاری تازه تسلیم FCC کند. رگولاتوری آمریکا نیز به محض دریافت درخواست با دستور ترامپ بخش هایی از بند 230 قانون مذکور را تفسیر خواهد کرد و تصمیم می گیرد که تخطی شرکت ها از این قانون چه عواقبی برایشان دارد.

ترامپ برنامه های خود برای امضای چنین فرمانی را بعد از آن اعلام کرد که توییتر برای نخستین بار دو توییت او را حقیقت سنجی کرد. این توییت ها نیز ادعاهایی غلط و گمراه کننده در رابطه با تقلب در انتخابات داشتند و درنتیجه توییتر آنها را با لینکی که کاربران را به گزارشات قبلی منتشر شده در این باره هدایت می کرد، همراه نمود.

شب گذشته توییتر به این فرمان اجرایی چنین پاسخ داد:

فرمان اجرایی جدید یک رویکرد تلافی جویانه و سیاسی به این قانون مهم است. بند 230 حامی نوآوری و آزادی بیان مردم آمریکاست و براساس ارزش های دمکراتیک تدوین شده است. هر تلاشی برای از بین بردن آن آینده صحبت در فضای آنلاین و آزادی های اینترنتی را تهدید می کند.

زاکربرگ

فیسبوک نیز بیانیه ای در مخالفت با این فرمان منتشر کرد. Liz Bourgeois سخنگوی بزرگترین شبکه اجتماعی دنیا در این باره گفت:

فیسبوک پلتفرمی برای دیدگاه های مخالف است. ما به آزادی بیان در سرویس های خود و همچنین حفاظت از جامعه خود در برابر محتوای مضر (از جمله محتوایی که برای منصرف کردن رای دهندگان از حق قانونی شان یعنی رای دادن طراحی شده) ایمان داریم.  این قوانین برای همه هستند. لغو یا محدود کردن بند 230 اثر معکوس خواهد داشت. چنین کاری باعث محدود شدن آزادی بیان در فضای آنلاین می شود. اینکه مسئولیت آنچه میلیاردها نفر از مردم سراسر دنیا می گویند را بر دوش شرکت ها بگذاریم صرفا مجازات کردن شرکت هایی است که تصمیم گرفتند آزادی بیان را ترویج کنند و همچنین تشویق پلتفرم ها به سانسور هرچیزی است که میتواند باعث آزار دیگری شود.

مارک زاکربرگ مدیرعامل فیسبوک در مصاحبه با شبکه CNBC آمریکا گفت هیچ شرکت خصوصی نباید در نقش قاضی حقیقت ظاهر شود و پلتفرم های شبکه های اجتماعی به خصوص فیسبوک و توییتر نباید در چنین جایگاهی قرار بگیرند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان