آتش گونه‌های جانوری خاییز را تهدید می‌کند

یاسوج - ایرنا - رئیس اداره محیط زست کهگیلویه با اشاره به آتش سوزی منطقه حفاظت شده خاییز که از شب گذشته شروع شده است گفت: شعله‌های آتش جمعیت کل و بز این منطقه را تهدید می کند.

آتش گونه‌های جانوری خاییز را تهدید می‌کند

آتش‌سوزی منطقه حفاظت شده خاییز دیشب ساعت هفت از منطقه چاه‌ریگگ در بخش مشرف به بهبهان شروع شد.

این آتش‌سوزی اواخر شب به نزدیکی آب کاسه در حوزه استحفاظی کهگیلویه سرایت کرد.

روح‌الله عزیزی روز جمعه در گفت وگو با ایرنا اظهارداشت:  با وجود حضور نیروهای مردمی و مسئولان  از همان ساعت های اولیه تاکنون موفق به اطفای حریق در این منطقه نشده ایم.

وی بیان کرد: به علت حجم زیاد این اتش سوزی  حضور نیروهای مردمی جوابگوی حجم عظیم شعله های آتش نیست.

عزیزی با اشاره به اینکه اتش به جنگلها و مراتع روستاها نیز نزدیک شده است گفت:  مسئولان استانی باید با درخواست از مسئولان کشوری تجهیزات مورد نیاز را تامین کنند.

وی تاکید کرد: با توجه به کوهستانی بودن منطقه تنها بالگرد آب پاش جوابگوی حجم عظیم شعله های آتش است.

معاون عمرانی فرمانداری کهگیلویه که از همان ساعات اولیه اتش سوزی در منطقه حضور دارد گفت: تاکنون بیش از یکصد هکتار از منطقه حفاظت شده خاییز در آتش سوخت.

محمد علی آروس وضعیت اتش در این منطقه را فراتر از بحرانی دانست و افزود: حضور بالگرد برای اطفای شعله های اتش از همان ساعات اولیه اطلاع رسانی شده بود.

وی اضافه کرد: تاکنون بالگرد به محل حادثه اعزام نشده است و نیروهای مردمی و امدادگران در محاصره آتش هستند.

منطقه خائیز در حوزه استحفاظی شهرستان‌های گچساران، کهگیلویه و بهبهان با مساحتی معادل 33 هزار هکتار در سال 77 در ردیف مناطق حفاظت شده کشور قرار گرفت .

 این منطقه با ویژگی های طبیعی تپه های ماهوری، کوهستانی و صخره ای با بارش سالیانه حداقل 250 و حداکثر 670 میلی متر و ارتفاع یک هزار و 500 متر از سطح دریا در محدوده گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.

بر اساس سرشماری سالانه حیات وحش، شمار گونه های جانوری منطقه حفاظت شده خائیز یکی از زیستگاه های منحصر بفرد کل و بز کشور از رشد قابل ملاحظه ای برخوردار است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان