گفت‌وگو؛ احتمال ثبت رکورد ۶۰ هزار مگاواتی پیک مصرف برق در تابستان امسال

سخنگوی صنعت برق گفت: اگر درجه حرارت کشور به صورت یکنواخت و یکسان در همه نقاط افزایش یابد و به تبع آن مصرف افزایش یابد، احتمال دارد که پیک مصرف برق تابستان امسال از مرز ۶۰ هزار مگاوات بگذرد.

گفت‌وگو؛ احتمال ثبت رکورد 60 هزار مگاواتی پیک مصرف برق در تابستان امسال

مصطفی رجبی مشهدی، عضو هیات مدیره و معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی توانیر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: طبق روال متعارفی که در 10 سال قبل از سال 97 بوده، رشد مصرف برق ایران سالانه 5.2 درصد بود؛ اما در سال 97 شاهد اجرای اقدامات گسترده مدیریت مصرف برق در سطح کشور بودیم که در نتیجه آن، مشترکان در تمامی بخش های خانگی، صنعت، تجاری و کشاورزی در ساعات اوج مصرف، اقدام به کاهش مصرف برق کردند و در سال 97 نسبت به سال 96، حدود 2.97 درصد رشد مصرف برق داشتیم.

* پیک مصرف 59 هزار مگاواتی به شرط رشد یک درصدی مصرف برق

وی افزود: در سال 98 نیز با ادامه اجرای اقدامات مدیریت مصرف برق در ساعات اوج مصرف تابستان و استقبال خوبی که مشترکان صنعتی از طرح های مدیریت مصرف داشتند، شاهد ثبت رشد مصرف حدود یک درصد بودیم.

سخنگوی صنعت برق خاطرنشان کرد: اگر رشد مصرف برق در تابستان سال جاری نسبت به سال گذشته همان یک درصد باشد، پیش بینی ما این است که پیک مصرف برق در سال جاری به حدود 59 هزار مگاوات برسد.

وی ادامه داد: اما اگر درجه حرارت کشور به صورت یکنواخت و یکسان در همه نقاط افزایش یابد و به تبع آن مصرف افزایش یابد، احتمال دارد که پیک مصرف برق تابستان امسال از مرز 60 هزار مگاوات بگذرد.

* ثبت رکورد 50 هزار مگاواتی مصرف برق در هفته نخست خردادماه

رجبی مشهدی با اشاره به آغاز افزایش دمای هوا به ویژه در مناطق جنوبی کشور گفت: اکنون در مناطق مرکزی و جنوبی کشور شاهد افزایش قابل توجه دمای هوا هستیم و پیک مصرف برق از مرز 50 هزار مگاوات عبور کرده که چیزی در حدود 3000 تا 4000 مگاوات نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

وی افزود: پیش بینی می کنیم با افزایش دمای هوا و پایداری گرما در کشور طی روزهای آینده، پیک مصرف برق بازهم افزایش یابد؛ از اینرو به مردم عزیزمان توصیه می کنیم که با انجام راهکارهایی ساده، مصرف برق را کاهش دهند؛ به طور مثال اگر دمای کولرهای گازی را به ویژه در مناطق گرمسیر روی 24 درجه تنظیم کنند، بسیار در کاهش مصرف برق اثرگذار است.

* راهکارهای ساده صرفه جویی در مصرف و کاهش هزینه قبض برق

این مقام مسئول تصریح کرد: اگر مشترکی داشته باشیم که دمای هوای کولر گازی خود را روی 18 درجه تنظیم کرده باشد و اکنون به 24 درجه تغییر دهد، همین اقدام ساده باعث کاهش 20 درصدی مصرف برق کولر گازی این مشترک خواهد شد و تقریبا حدود 40 درصد از مبلغ صورتحساب قبض برق وی کاسته می شود.

وی ادامه داد: برای مناطقی که از کولرهای آبی استفاده می شود، مردم از دور کُند کولرها استفاده کنند و بیشتر از نور طبیعی روز به جای روشن کردن چراغ‌ها استفاده کنند و همچنین توصیه می کنیم مردم در ساعات اوج مصرف از وسایل پرمصرف برقی استفاده نکنند و استفاده از وسایل پرمصرف برقی را به ساعات دیگر از جمله اوایل صبح و یا بعد از ساعات پیک شبانه موکول کنند.

* ظرفیت عملی 58 هزار مگاواتی تولید برق در تابستان 99

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه "ظرفیت عملی تولید برق کشور در تابستان امسال بیش از 58 هزار مگاوات خواهد بود"، گفت: تولید نیروگاه‌های برق‌آبی، امسال نسبت به سال 97 تولید خوبی خواهد بود، البته ذخایر آبی کشور نسبت به سال 98 حدود 8 درصد کمتر است، با این وجود نیروگاه‌های برق‌آبی ما در ساعات اوج مصرف تابستان امسال می توانند بین 9 هزار تا 10 هزار مگاوات تولید برق داشته باشند.

وی افزود: پیش بینی ما این است که با توجه به توسعه سرمایه گذاری که در بخش تولید صورت گرفته، حدود 3000 مگاوات از پیک سال قبل تا پیک سال جاری به ظرفیت شبکه اضافه شود؛ که با این وجود فکر می کنیم بیش از 58 هزار مگاوات را با ظرفیت عملی تولید بتوانیم پاسخگو باشیم؛ اما بیش از این مقدار را حتما نیازمند صرفه جویی در مصرف برق توسط مشترکان هستیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان