بحران ذخیره‌سازی نفت هنوز تمام نشده است

در پس زمینه تجارت نفت در این روزها یک واقعیت ناراحت کننده وجود دارد: منابع ذخیره سازی نفت همچنان محدود هستند که احتمال یک سقوط قیمت دیگر مانند ماه آوریل را به وجود می آورند.

بحران ذخیره‌سازی نفت هنوز تمام نشده است

 به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از اویل پرایس، از زمانی که بازارهای نفت به پایین ترین حد خود سقوط کردند بیش از یک ماه نگذشته است. از آن زمان، قیمت نفت بهبود قابل توجهی داشته است مخصوصاً قیمت نفت وست تگزاس که در 20 آوریل به محدوده منفی رسیده بود. با وجود عرضه بیش از حد نفت به بازار و کمبود منابع ذخیره سازی، یک خوش بینی در بازار نفت به وجود آمده است.

ولی در پس زمینه تجارت نفت در این روزها یک واقعیت ناراحت کننده وجود دارد: منابع ذخیره سازی نفت همچنان محدود هستند که احتمال یک سقوط قیمت دیگر مانند ماه آوریل را به وجود می آورند.

 کشتی های پر از نفت هنوز هم در سواحل آمریکا، چین، اروپا و سایر نقاط دنیا لنگر انداخته اند. منابع ذخیره سازی شناور همه رزرو شده اند و میزان فعالیت پالایشگاهی در سراسر جهان هنوز هم با شرایط معمول فاصله زیادی دارد.

 دلیل اصلی برای ادامه کمبود منابع ذخیره سازی نفت این است که علیرغم بیرون آمدن تدریجی اقتصادها از تعطیلی های ویروس کرونا، مصرف همچنان بسیار پایین است.

 آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده تقاضای جهانی نفت در ماه مه 25 میلیون بشکه در روز نسبت به سال گذشته کاهش یابد و تقاضا در ماه ژوئن 15 میلیون بشکه در روز کمتر از سال گذشته در همین دوره باشد. این آژانس انتظار دارد تقاضا در ماه دسامبر هم سه میلیون بشکه در روز پایین تر از سال قبل باشد.

 ولی پیش بینی فعالیتهای پالایشگاهی خوشبینانه است که نشان می دهد مقصر این بن بست چیز دیگری است.

برخی نفتکش های بسیار بزرگ در ساحل آفریقای جنوبی توسط شرکت های نفت بزرگ دنیا مثل ویتول، مرکوریا انرژی و گلنکور اجاره شده‌اند. تاجران نفت یا به دنبال خرید نفت خام ارزان و فروش نفت های گران قیمت تر قبلی هستند و یا به سادگی منتظرند قیمت نفت افزایش یابد تا بعد آن را بفروشند.

 تخمین زده می شود ناوگان کوچکی از این نفتکش ها به اندازه کافی نفت در اختیار دارند تا 20 درصد تقاضای روزانه نفت جهان را تامین کنند یعنی تا اندازه ای که بتواند جلوی افزایش قیمت نفت را بگیرد.

 بیشتر بی ثباتی های سال گذشته بازار نفت به خاطر اختلال در عرضه آن بود. بازار نفت در سال جاری میلادی بی ثبات تر است که می‌تواند زمینه را برای سالی سخت تر برای تاجران نفت آماده کند.

 متاسفانه همه اینها بدین معناست که بهبود قیمت نفت طبق انتظار سرمایه گذاران اتفاق نخواهد افتاد.

 152

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان