ترین‌های بورس کالا در اردیبهشت معرفی شدند

برترین شرکت‌های بورس کالای ایران طی دومین ماه امسال در حوزه‌های «صنعتی و معدنی» و «پتروشیمی و «فرآورده های نفتی» از نظر بیشترین حجم و ارزش معاملات ماهانه معرفی شدند.

ترین‌های بورس کالا در اردیبهشت معرفی شدند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در جریان معاملات اردیبهشت ماه امسال در بازار فیزیکی بورس کالای ایران معامله گران بیش از 3 میلیون و 388 هزارتن انواع کالا را به ارزشی بیش از 146 هزار میلیارد ریال خرید و فروش کردند.

فولاد مبارکه و ملی مس ایران، ترین های تالار صنعتی

این گزارش می‌افزاید: در تالار محصولات صنعتی بورس کالا در این مدت نزدیک به 709 هزار تن انواع کالا به ارزشی نزدیک به 63 هزار تن مورد دادوستد قرار گرفت.در تالار مذکور فولاد مبارکه اصفهان با فروش بیش از 217 هزار و 500 تن انواع کالا به ارزشی بیش از 14 هزار و 745 میلیارد و 890 میلیون ریال، صدرنشین شد و از نظر حجم معاملات در جایگاه نخست این تالار ایستاد.

دو هم گروهی این شرکت یعنی ذوب آهن اصفهان و فولاد خوزستان نیز از این نظر جایگاه دوم و سوم را در میان عرضه کنندگان تالار مذکور به خود اختصاص دادند. به طوری که، حجم معاملات ماهانه ذوب آهن اصفهان به بیش از 97 هزار تن کالا رسید و فولاد خوزستان نیز 40 هزار تن شمش فروخت.

فولاد خراسان و مجتمع تولیدی فولاد سپید فراب کویر نیز از این منظر رتبه های چهارم و پنجم را در اختیار گرفتند.

اما در همین تالار مجتمع ملی صنایع مس ایران با فروش نزدیک به 21 هزار و 300 تن انواع محصولات مسی بیشترین ارزش معاملاتی را به خود اختصاص داد. این عرضه کننده توانست ارزش 16 هزار و 519 میلیارد ریالی را در معاملات اردیبهشت ماه امسال رقم بزند.

فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان نیز به ترتیب ارزش 14 هزار و 745 میلیارد ریال و 5446 میلیارد ریال را رقم زدند تا از نظر بیشترین ارزش معاملاتی ماهانه جایگاه دوم و سوم تالار مذکور را در اختیار خود بگیرند.

رتبه های چهارم و پنجم نیز به مجتمع ایرالکو و آلومینیوم المهدی رسید؛ به طوری که ارزش معاملات این دو مجتمع آلومینیومی طی اردیبهشت ماه سال جاری به ترتیب بیش از 3722 میلیارد ریال و 2811 میلیارد ریال ثبت شد.

شمش بلوم پر معامله ترین کالا

عنوان پرگردش ترین کالای تالار صنعتی و معدنی در اردیبهشت ماه سال جاری به شمش بلوم 150*150 اختصاص یافت تا این کالا با حجم 184 هزار تنی در صدر این تالار  بایستد. ورق گرم با معامله حدود119 هزار تنی و سبد میلگرد مخلوط با 111 هزار تن معامله جایگاه های دوم و سوم این تالار را از آن خود کردند.

حجم معاملات ورق سرد B و سبد تیرآهن مخلوط نیز به ترتیب به حدود 68 هزار و 44 هزار تن رسید تا این دو کالا رتبه های چهارم و پنجم تالار مذکور را از نظر حجم معاملات به دست آورند.

از نظر ارزش معاملات نیز مس کاتد با معامله نزدیک به 16 هزار تنی جایگاه نخست را کسب کرد؛ به طوری که این محصول با ثبت ارزش 11 هزار و 535 میلیارد ریالی، از نظر ارزش معاملات در تالار محصولات صنعتی و معدنی اول شد.

شمش بلوم، ورق گرم B، سبد میلگرد مخلوط و نیز ورق سرد B نیز به ترتیب رتبه های دوم تا چهارم را از نظر ارزش معاملات تالار مذکور رقم زدند.

نفت جی صدرنشین تالار پتروشیمی و فرآورده های نفتی

به گزارش کالاخبر، در تالار محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی نیز در حالی نزدیک به دو میلیون و 558 هزار تن انواع محصولات خرید و فروش شد که نفت جی با معامله 699 هزار و 347 تن انواع قیر بیشترین حجم معاملاتی را در میان عرضه کنندگان رقم زد که ارزش بیش از 13 هزار میلیاردی را در پی داشت.

چهار پالایشگاه بندرعباس، اصفهان، تهران و خانگیران نیز موفق شدند در رتبه های بعدی عرضه کنندگان با بیشترین حجم معاملاتی قرار گیرند. به طوری که پالایش نفت بندرعباس بیش از 292 هزار تن محصول فروخت و حجم معاملات پالایش نفت اصفهان به بیش از 236 هزار تن رسید.

حجم معاملات دو پالایشگاه نفت تهران و خانگیران نیز به ترتیب به رقم 134 هزار تن و 120 هزار تن رسید.

از نظر ارزش معاملات نیز پالایش نفت جی رتبه اول را کسب کرد و بیشترین ارزش معاملات را در اردیبهشت 99 برای تالار محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی رقم زد. به طوری که ارزش معاملات این مجتمع به بیش از 13 هزار میلیارد ریال رسید.

پتروشیمی تندگویان نیز با ثبت ارزش 4907 میلیارد ریالی جایگاه دوم را از نظر بیشترین ارزش معاملات اردیبهشت ماه تالار مذکور کسب کرد و پالایش نفت بندعباس نیز با ارزش 4593 میلیارد ریالی از این نظر سوم شد.

پتروشیمی بندرامام و پالایش نفت اصفهان نیز به ترتیب ارزش 3925 و 3674 میلیارد ریالی را رقم زدند و چهارم و پنجم شدند.

قیر 6070 پرگردش ترین کالای تالار

حجم معاملات قیر 6070 نیز در حالی به بیش از یک میلیون تن رسید تا این محصول به عنوان پرگردش ترین کالای تالار محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی طی اردیبهشت ماه سال جاری انتخاب شود. وکیوم باتوم، گوگرد کلوخه، لوب کات سبک و سنگین نیز به ترتیب رتبه های دوم تا پنجم پرگردش ترین های تالار خود را به دست آوردند.

بررسی آمارها نشان می دهد که قیر 6070 با ارزش معاملاتی نزدیک به 18 هزار میلیارد ریالی بیشترین ارزش معاملات ماهانه تالار مذکور را به ثبت رساند. ارزش 8636 میلیارد ریالی معاملات وکیوم باتوم نیز این محصول را در رتبه دوم جای داد و رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات با 4361 میلیارد ریال به محصول پلی وینیل کلراید S65 اختصاص پیدا کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان