۱۰ فیلم اکشن دیدنی و بی‌نقص تاریخ سینما که نیازی به دنباله و بازسازی ندارند [قسمت اول]

فیلم اکشن در هالیوود معمولاً ساده ترین ژانر برای تبدیل شدن به فرانچایز و سری های سینمایی دنباله دار است زیرا مفاهیم مشخص و شخصیت های مرکزی محبوب اغلب به سادگی در قالب داستان های جدید فرو می روند

10 فیلم اکشن دیدنی و بی‌نقص تاریخ سینما که نیازی به دنباله و بازسازی ندارند [قسمت اول]

فیلم اکشن در هالیوود معمولاً ساده ترین ژانر برای تبدیل شدن به فرانچایز و سری های سینمایی دنباله دار است زیرا مفاهیم مشخص و شخصیت های مرکزی محبوب اغلب به سادگی در قالب داستان های جدید فرو می روند. با این وجود، قانون بازگشت های کم فروغ نیز بیش از هر ژانر دیگری ژانر اکشن را درگیر خود می سازد، در حالی که بسیاری از اکشن های اورجینال اکشن بی نقص با دنباله های ضعیف و بیش از حد، اعتبار خود را از دست می دهند. جان سخت، ترمیناتور، غارتگر، رمبو و ماتریکس تنها تعدادی از آن فرانچایزهایی هستند که قربانی بیماری مزمن دنباله ها شدند.

اما در آن روی سکه نیز با عناوینی مانند جان ویک، ماموریت غیرممکن و سریع و خشن مواجه هستیم که همچنان پرقدرت پیش می روند. اما گاهی اوقات نیز فیلم های اکشن فوق العاده ای وجود دارند که علیرغم نداشتن دنباله یا بازسازی همچنان از اعتبار بالایی برخوردارند و تاکنون هالیوود در صدد بهره گیری از آن ها در قالب فرانچایز برنیامده است. در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با چند فیلم اکشن خارق العاده و موفق تاریخ سینما آشنا کنیم که نیازی به دنباله، بازسازی یا راه اندازی مجدد ندارند.

فیلم اکشن

10- The Night Comes For Us

موفقیت فیلم The Raid و دنباله آن چشم بسیاری را به زیبایی و بزرگی سینمای اکشن اندونزی باز کرد، از این رو جای تعجب نداشت که The Night Comes For Us نیز فیلم موفقی از آب درآمد، با توجه به اینکه در ساخت آن از بخش زیادی از استعدادی استفاده شد که در دو کلاسیک مدرن گرت ایوانز نیز به کار گرفته شده بود. استودیو فیلمسازی XYZ Films و ستارگانی مانند جو تسلیم، ایکو اوویس، جولی استل و زک لی بار دیگر تحت رهبری تیمو جاهیجانتو گرد هم آمدند. جاهیجانتو در گذشته نیز مهارت خود در به تصویر کشیدن دقیق و استادانه خشونت را دو سال قبل در فیلم Headshot با بازی اوویس را نیز به رخ کشیده بود.

فیلم اکشن The Night Comes For Us به عنوان یک اکشن پرتنش و بسیار خشن با فضایی که عامدانه مبهم طراحی شده بود و در حالی که شخصیت ایتو سوار بر خودرو مستقیم به دل آتش سنگین نیروهای موسوم به سه گانه می رفت به پایان رسید. در حالی که می شد یک دنباله را درست از همین جای داستان آغاز کرد، همان اتفاقی که در مورد The Raid 2 افتاده و موفق از آب درآمد، هنوز هیچ برنامه ای برای تبدیل کردن این فیلم به یک فرانچایز و ساخت دنباله هایی از آن وجود ندارد، هر چند جاهیجانتو گفته است که ایده های فراوانی برای ادامه داستان در ذهن خود دارد.

فیلم اکشن

9- The Last Boy Scout

متفاوت از فیلم های رفاقتی اکشن متعددی که به دنبال موفقیت فیلم اکشن Lethal Weapon در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 میلادی در هالیوود ساخته شدند، فیلم اکشن به ناحق نادیده گرفته شده The Last Boy Scout بیش از فیلم های دیگر شرایط تبدیل شدن به یک فرانچایز را داشت. با داشتن شین بلک در نقش نویسنده، جوئل سیلور در مقام تهیه کننده، تونی اسکات در بخش کارگردانی و بروس ویلیس در نقش اصلی، جای تعجب نداشت که این فیلم به یکی از بهترین فیلم هایی محبوب هالیوود در ژانر جنایی اکشن شد و با بودجه ای 43 میلیون دلاری توانست 115 میلیون دلار در باکس آفیس جهانی فروش داشته باشد.

به نظر می رسید که شرایط برای به تصویر کشیدن ماجراجویی های بیشتری از دو شخصیت کارآگاه خصوصی و سرسخت جول هالنبک با بازی ویلیس و فوتبالیست بی اعتبار شده دیمون وایانس با بازی جیمی دیکس وجود دارد و پایان فیلم نیز فضا را برای ماجراجویی های آینده آن ها فراهم کرده بود. با این وجود هم بلک و هم اسکات نارضایتی خود از چگونگی تصویرسازی سینمایی از سناریو اورجینال را اعلام کرده و گفته می شود که مراحل تولید فیلم نیز خود بسیار آشفته و پردردسر بوده است. این موضوعات بدین معنا بود که با توجه به تنش های فراوان در سر صحنه ساخت فیلم، هیچ دنباله ای در کار نخواهد بود، اتفاقی که البته باعث شد The Last Boy Scout همچنان یک اکشن فوق العاده منفرد باقی بماند.

فیلم اکشن

8- Bullitt

فیلم اکشن Bullitt برای نزدیک به نیم قرن همچنان به عنوان یکی از نمادین ترین تریلرهای اکشنی که در تاریخ سینما ساخته شده باقی مانده و بخش زیادی از این اعتبار را مرهون بازی همیشه خونسرد استیو مک کوئین در نقش اول این فیلم پرتنش و هیجانی هستیم، فیلمی که به یاد ماندنی ترین و بهترین تعقیب و گریز با ماشین تاریخ سینما در آن به تصویر کشیده می شود. در طی سال ها کم فیلم های اکشن کلاسیک نبوده اند که بازسازی شده یا دنباله هایی بر آنان ساخته شده است اما Bullitt به نحوی توانسته خود را در قلمرویی بیابد که تاکنون دست نخورده باقی مانده است و برای این موضوع نیز دلیل خوبی وجود دارد.

اگر کسی بخواهد این فیلم را بازسازی کند بدون شکل شرایط را برای سقوط خود و فیلمش فراهم کرده است زیرا سکانس تعقیب و گریز خاص و ماندگار این فیلم و کاریزمای ذاتی شخصیت و بازیگر اصلی فیلم، بنچمارک هایی را تعیین کرده اند که به چالش کشیدن و نزدیک شدن به آن ها تقریباً غیرممکن است. برخی فیلم های کلاسیک را باید دست نزد و Bullitt بدون شک یکی از آن هاست. در حالی که در سال 2007 شایعاتی در مورد بازسازی این فیلم با بازی برد پیت وجود داشت اما در نهایت تیم سازنده سر عقل آمده و ایده آن به سرعت از بین رفت و دیگر اسمی از آن برده نشد.

فیلم اکشن

7- Leon: The Professional

فیلم اکشن Leon نه تنها یکی از بهترین فیلم های اکشن دهه 1990 میلادی است بلکه امروزه نیز در نگاه به فیلم های کلاسیک چند دهه اخیر، همچنان یکی از ماندگارترین و مهم ترین فیلم های این ژانر در تاریخ سینماست. این فیلم باعث شد که لوک بسون جایگاه خود را در هالیوود تثبیت کند، یکی از بهترین بازیگران زن نسل معاصر را به سینما معرفی کند (ناتالی پورتمن)، در حالی که بازی چشم نواز و البته ترسناک گری اولدمن در نقش شخصیت نورمن استنسفیلد باعث شکل گیری صدها شکلک در فرهنگ عامه شده و به عنوان یکی از بزرگ ترین شخصیت های منفی تاریخ سینما، نامی برای این بازیگر دوست داشتنی دست و پا کرد.

بسون در ابتدا قصد داشت دنباله ای بر فیلم اکشن Leon: The Professional بسازد و حتی فیلمنامه ای با عنوان Mathilda نوشته و سعی داشت زمانی که پورتمن به سن مناسب رسید، فیلمبرداری ها را آغاز کند. اما پس از این که این کارگردان فرانسوی کمپانی تولید فیلم خود را راه اندازی کرد نتوانست حقوق استفاده از شخصیت های فیلم را بدست آورد. با این وجود برخی از عناصری که این کارگردان می خواست در قالب فیلم Mathilda به کار بگیرد بعدها در سال 2011 در فیلم Colombiana با بازی زویی سالدانا به کار گرفته شد که چندان مورد توجه مخاطبان قرار نگرفت.

فیلم اکشن

6- Inception

مگر یک میلیاردر در لباس یک خفاش بزرگ باشد وگرنه کریستوفر نولان مطلقاً علاقه ای به دنباله دار کردن فیلم هایش ندارد. بعد از فروش حدود 830 میلیون دلار در باکس آفیس، استقبال گسترده منتقدان در سراسر جهان و نامزدی اسکار در بخش بهترین فیلم سال، اگر هر کس دیگری غیر از نولان فیلم Inception را کارگردانی کرده بود، می توانستید به طور قطع و با اطمینان کامل بگویید که استودیو برادران وارنر دستکم آن را به یک فرانچایز تبدیل خواهد کرد.

در حالی که پروژه جدید و مرموز این کارگردان با نام Tenet شباهت های ظاهری با Inception دارد، بسیاری از کارهای نولان بر حال و هوای هیپنوتیزم کننده و پیچیده و دست بردن در زمان تمرکز دارند، از این رو جای تعجب ندارد که کارهای او را با هم مقایسه می کنند. پایان ظاهراً باز Inception هنوز هم تا به امروز محل کشمکش و جدل است، و مفهوم تریلرهای جاسوسی تکنولوژی محور که در ناخودآگاه هدف رخ می دهند به یک هدف آسان برای بهره برداری در قالب دنباله ها می مانند اما مانند دیگر کارهای نولان- غیر از Batman – به نظر می رسد که دوم کوب و تیمش تنها خود را موضوع یک فیلم خواهند دید و بس.

بیشتر بخوانید: 10 فیلم برتر ژانر اکشن تاریخ سینما؛ از «ایندیانا جونز» تا «مزد ترس» [قسمت دوم]

ranimania
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان