فریاد خشم و اعتراض در سراسر آمریکا؛ دستگیری قاتل، مردم را راضی نکرد

تهران- ایرنا- در حالی‌که مقام‌های ایالتی مینه‌سوتا گمان می‌کردند با دستگیری افسر پلیس قاتل جرج فلوید، مرد سیاهپوست آمریکایی، ناآرامی‌ها فروکش می‌کند اما گزارش‌ها نشان می‌دهد اعتراض و درگیری مردم با پلیس همچنان ادامه دارد.

فریاد خشم و اعتراض در سراسر آمریکا؛ دستگیری قاتل، مردم را راضی نکرد

خبرگزاری رویترز روز شنبه در مطلبی با عنوان «اعتراض‌ها در سراسر آمریکا شعله‌ور می‌شود، دستگیری افسر پلیس مینیاپولیس نتوانست از معترضان دلجویی کند»، نوشت: افسر سفیدپوست سابق پلیس مینیاپولیس که براساس فیلم‌های ویدئویی منتشر شده، با گذاشتن زانویش روی گردن یک مرد غیرمسلح سیاهپوست، سبب مرگ وی شده، به جرم قتل دستگیر شد؛ ضمن آنکه این جنایت تاکنون چهار شبانه روز اعتراض‌های شدید خشونت‌بار در پی داشته است.  

«درک شووین» که یک روز پس از این درگیری مهلک با سه افسر دیگر از اداره پلیس اخراج شده، به اتهام قتل درجه سوم و قتل عمد به دلیل نقش او در مرگ «جورج فلوید» 46 ساله بازداشت شد.  
با این حال، تارنمای دیلی‌میل در خبری اعلام کرده که شووین ساعاتی بعد از بازداشت، با وثیقه 500 هزار دلاری آزاد شده است.

اتهامات او توسط دادستان شهرستان «هنپین» (یکی از شهرهای مینه‌سوتا) پس از سه شبانه‌روز اعتراض‌های خشونت‌آمیز در این شهر و به آتش کشیدن کلانتری هنپین و استقرار گارد ملی مطرح شد.  
مقام‌ها امیدوار بودند که دستگیری شووین از خشم مردم بکاهد و از ادامه ناآرامی جلوگیری کند. اما با وجود مقررات منع آمدوشد که توسط شهردار این شهر، مردم بار دیگر به خیابان‌ها آمده و با پلیس درگیر شدند.  
پلیس با گاز اشک‌آور، گلوله‌های پلاستیکی و نارنجک‌های شوک‌دهنده به سمت تظاهرکنندگان حمله و تلاش کرد جمعیت معترض را پراکنده کند.  

دیروز(جمعه) در چند شهر آمریکا از جمله نیویورک، دنور، هیوستون، آتلانتا، دیترویت و لوئیزویل کنتاکی نیز تظاهراتی در همدردی با مردم مینه‌سوتا برگزار شد.  
 


  «مایک فریمن» دادستان هنپین با اعلام خبر دستگیری شووین گفت: یکی از مهمترین مدارک موجود در این پرونده، فیلم‌های ویدئویی است که به طور گسترده دست به دست می‌شود. در این ویدیوها نشان داده می‌شود که فلوید 46 ساله در حالیکه به صورت روی زمین خوابانده شده و زانوی شووین روی گردنش قرار دارد، در تقلای نجات است. صدای ناله او بارهای شنیده می‌شود که "لطفا کمک کنید، من نمی‌توانم نفس بکشم". همزمان جمعیت رهگذران نیز با عصبانیت و فریاد از پلیس می‌خواهند اجازه دهد مرد سیاهپوست از روی زمین بلند شود.  
بعد از گذشت چند دقیقه، فلوید دست از تقلا برمی‌دارد و کمی بعد در یکی از بیمارستان‌های محلی شهر مشخص می‌شود که جان خود را از دست داده است.  
براساس گزارش کالبد شکافی، شووین به مدت 8 دقیقه و 46 ثانیه زانوی خود را روی گردن جرج فلوید قرار داده بود. پزشکان دریافتند که خشونت پلیس سبب مرگ این مرد سیاهپوست بوده است.
 


فلوید از اهالی هیوستون (پرجمعیت‌ترین شهر ایالت تگزاس)، برای نگهبانی یک کلوپ شبانه کار می‌کرد که به اتهام استفاده از پول تقلبی در یک فروشگاه برای خرید سیگار شامگاه دوشنبه گذشته(5 خردادماه) توسط پلیس بازداشت شد اما هرگز نتوانست از خود در برابر اتهام‌های مطرح شده دفاع کند.  
فریمن درخصوص اتهام‌های شووین گفت، او در صورت محکوم شدن، با 25 سال زندان روبروست و سه افسر دیگر نیز شناسایی شده و با اتهام‌های سنگینی روبرو هستند. هرچند دادستانی شهر تاکید کرد مهمترین اتهام‌ها متوجه شخص شووین است.

«ویلیام بار» دادستان کل آمریکا نیز در بیانیه‌ای، ویدئوی قتل فلوید توسط پلیس را «آزار دهنده و به شدت نگران‌کننده» خواند و گفت: تحقیق‌های موازی فدرال تعیین می‌کند که آیا مأموران پلیس قوانین حقوق مدنی را نقض کرده‌اند یا خیر.  
اما کشته‌شدن فلوید یادآور قتل «اریک گارنر» یک مرد سیاهپوست غیر مسلح در نیویورک در سال 2014 بود که پس از خفه‌شدن توسط پلیس جان خود را از دست داد.  

«مایک گریفین» یک فعال حوزه اجتماعی در مینیاپولیس درخصوص اعتراض‌ها به قتل فلوید گفت: این مساله نشانگر سال‌ها سرخوردگی از نابرابری‌های اقتصادی بود و اینکه سیاهپوستان از دیدگاه پلیس به‌اندازه دیگران ارزش زندگی ندارند.  
وی افزود: خشم مردم مینیاپولیس از زمان شلیک‌های مهلک مرگبار 2015 پلیس ایالتی به «جمار کلارک» مرد سیاهپوست 24 ساله و قتل «فیلیاندو کاستیل» یک مرد 32 ساله سیاهپوست دیگر که پلیس پشت چراغ قرمز به او شلیک کرد، به آتش زیر خاکستر بدل شده بود.  
گریفین به رویترز گفت: «قتل جورج کاسه صبر همه را لبریز کرد»؛ ضمن آنکه اتهام‌ها علیه شووین را گامی درست دانست و تاکید کرد نیاز به تغییرهای سیستماتیک ضروری به نظر می‌رسد.  

در اوایل روز جمعه(9 خرداد) «تیم والز» فرماندار مینه‌سوتا گفت: درک می‌کند چرا مردم باور خود را به پلیس از دست داده‌اند. با این حال افزود، دادخواهی فلوید در 48 ساعت گذشته به دلیل بروز آشوب و هرج‌ومرج تحت تاثیر قرار گرفته و خواستار پایان دادن به تخریب اموال عمومی توسط معترضان شد.
فرماندار مینه‌سوتا با اعلام وضعیت اضطراری، گارد ملی ایالتی را فراخوانده است.  
موج ناآرامی کنونی در آمریکا که از مینه‌سوتا آغاز و به دیگر ایالت‌های آمریکا سرایت کرده اکنون به مقابل کاخ سفید رسیده و جمعه‌شب به وقت آمریکا، صدها معترض در برابر کاخ سفید حضور یافتند و در اعتراض به خشونت علیه سیاهپوستان شعار دادند و خواستار برقرار عدالت برای همه شهروندان آمریکایی شدند.
گزارش‌ها نشان می‌دهد همین امر سبب بسته شدن موقت کاخ سفید شده است.
2023

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان