هشدار امیرالمؤمنین درباره فزون‌خواهی بستگان مسئولان

عضو خبرگان رهبری درباره لزوم مراقبت مسئولان نسبت به فزون‌خواهی اطرافیان و خویشاوندان گفت.

هشدار امیرالمؤمنین درباره فزون‌خواهی بستگان مسئولان

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، حجت‌الاسلام سید حسن عاملی، امام جمعه موقت استان اردبیل در برنامه سمت خدا در لزوم مراقبت مسئولان نسبت به فزون‌خواهی اطرافیان و خویشاوندان گفت: امیرالمؤمنین علیه‌السلام به ابن عباس فرمود اگر مال مردم را بازنگردانی، با شمشیر تو را به جهنم می‌فرستم. همچنین در روایتی داریم زنی از قبیله بنی‌مخزوم دزدی کرده بود و بنا بود پیامبر دست او را قطع کند. رؤسای این قبیله نزد حضرت آمدند و گفتند لطفاً این کار را نکن. این زن برایمان مهم نیست منتها در تاریخ گفته می‌شود پیامبر دست یکی از بنی مخزوم را قطع کرد. حضرت فرمود حکومت‌هایی که در گذشته ساقط شدند، به این علت بود که حد را برای ضعفاء جاری می‌کردند، اما برای اقویاء جاری نمی‌کردند. بعد فرمود و الله اگر دخترم فاطمه این کار را انجام می‌داد، مماشات نداشتم.

وی افزود: امیرالمؤمنین در بخشی از نامه خویش به مالک اشتر می‌فرماید  والی همیشه اطرافیانی دارد که فزون‌خواهند؛ ریشه اینها را قطع کن. ثُمَّ إِنَّ لِلْوَالِی خَاصَّةً وَ بِطَانَةً فِیهِمُ اسْتِئْثَارٌ وَ تَطَاوُلٌ وَ قِلَّةُ إِنْصَافٍ فِی مُعَامَلَةٍ فَاحْسِمْ مَادَّةَ أُولَئِکَ بِقَطْعِ أَسْبَابِ تِلْکَ الْأَحْوَالِ وَ لَا تُقْطِعَنَّ لِأَحَدٍ مِنْ حَاشِیَتِکَ؛ همانا زمامداران را خواص و نزدیکانى است که خود خواه و چپاولگرند و در معاملات انصاف ندارند، ریشه ستمکاری‌شان را با بریدن اسباب آن بخشکان و به هیچ کدام از اطرافیان و خویشاوندانت زمین را واگذار مکن

عاملی نظام عدل خداوندی را درباره جزای گناه و ثواب گناه را برای همگان یکسان برشمرد و با اشاره به روایتی گفت:  اسماعیل از پدر بزرگوار خود پرسید که گناهکاران طائفه ما چه حال دارند؟ حضرت با اشاره به آیه‌ای فرمود «لَیْسَ بِأَمانِیِّکُمْ‏ وَ لا أَمانِیِّ أَهْلِ الْکِتابِ مَنْ یَعْمَلْ سُوءاً یُجْزَ بِه‏... ؛ [پاداش و کیفر] به دلخواه شما و به دلخواه اهل کتاب نیست؛ هر کس بدى کند، در برابر آن کیفر مى‏‌بیند»؛ بنابراین قانون کلی این است که هر کسی که گناه کند، جزای آن را می‌بیند. در آیاتی دیگر داریم که فرمود «فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ‏ ذَرَّةٍ خَیْراً یَرَهُ؛ پس هر که هموزن ذرّه‌‏اى نیکى کند [نتیجه‏] آن را خواهد دید. وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ‏ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ؛ و هر که هموزن ذرّه‏‌اى بدى کند [نتیجه‏] آن را خواهد دید.»

تفسیر قرآن ,

انتهای‌پیام/

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان