آشنایی با رئیس جدید مجلس شورای اسلامی ایران

محمدباقر قالیباف پس از انتخاب به عنوان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ایران، با اکثریت آراء نمایندگان مجلس یازدهم، بعنوان رئیس مجلس شورای اسلامی ایران انتخاب شد.

آشنایی با رئیس جدید مجلس شورای اسلامی ایران

اسپوتنیک – برای نخستین بار پس از مدت های طولانی، یکی از نمایندگان سپاه، به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی ایران انتخاب شد. محمدباقر قالیباف با کسب 230 رای از مجموع 264 رای نمایندگان مجلس به این سمت برگزیده شد.

علی لاریجانی که پیش از این به مدت سه دوره ریاست مجلس ایران را بر عهده داشت، به عنوان مشاور آیت الله خامنه ای، رهبر ایران منصوب شد. علاوه بر این علی لاریجانی اعلام کرده بود که تصمیم دارد که در دانشگاه نیز به تدریس بپردازد.

محمدباقر قالیباف، یک چهره سیاسی شناخته شده نه تنها در صحنه سیاست بلکه یک فرد موفق نظامی است.

رئیس جدید مجلس شورای اسلامی ایران در شهر کوچک طرقبه واقع در شمال شرق ایران از مادری کرد و پدری فارس متولد شد. قالیباف در سن 21 سالگی ازدواج کرد. گفته می شود که آیت الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، خطبه عقد محمدباقر قالیباف و زهرا مشیر، همسر وی را جاری کرده است.

فعالیت ها و خدمات محمدباقر قالیباف

محمد باقر قالیباف در رشته ٔ جغرافیای سیاسی از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد و دکترای علوم سیاسی دریافت کرد. با توجه به اینکه وی در در حوزه نظامی موفق عمل کرده بود، زمانی کمی را به دانشگاه و تدریس اختصاص داد.

پس از انقلاب اسلامی در ایران، محمد باقر قالیباف و آغاز جنگ ایران و عراق، او راهی جبهه های جنگ شد و عضو نیروهای بسیج شد و در ابتدا مسئولیت اطلاعات عملیات جنگ را بر عهده داشت، سپس در مسئولیت فرماندهی گردان و فرماندهی تیپ امام رضا نیز فعالیت کرد. وی در سال 1361 به فرماندهی لشکر نصر خراسان منصوب شد و سپس در فرماندهی لشکر 25 کربلا کار خود را دنبال کرد.

پس از پایان جنگ هشت ساله ایران و عراق، قالیباف به فعالیت خود در سپاه ادامه داد و وارد نیروی هوایی سپاه شد.

​او در سال 1373 به عنوان فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا انتخاب شد و نقش مهمی در پروژه‌های مهمی همچون راه‌آهن مشهد - سرخس، گازرسانی به پنج استان مرکزی و غربی، ساخت سازه‌های دریایی خلیج فارس و سد کرخه نقش داشته‌ است.

قالیباف همچنین یک خلبان حرفه ای است. وی همزمان که در نیروی هوایی ایران خدمت می کرد، از دانشکده خلبانی ایرباس فرانسه فارغ التحصیل شد. محمدباقر قالیباف هنوز هم خلبان ایران ایر می‌باشد.

در سال 1379 وی بعنوان فرماندهی نیروی انتظامی ایران را منصوب شد. گفته می شود پس از فرماندهی قالیباف، وضعیت افسران نیروی انتظامی به میزان قابل توجهی بهبود یافت و بودجه و تجهیزات بیشتری دریافت کردند و مجهز به خودروهای روز دنیا مانند مرسدس بنز و تویوتا برای نیروهای عملیاتی شدند.

قالیباف بعنوان فرمانده نیروی انتظامی ایران، توانست وضعیت امنیت در مرزهای شرقی این کشور را بهبود بخشد. او موفق شد گروه های جنایتکار که در مناطق مرزی فعالیت می کردند را از بین ببرد. از مهمترین موفقیت های قالیباف می توان به مبارزه با قاچاق مواد مخدر، شناسایی سرکرده قاچاقچیان و توزیع کنندگان اشاره کرد.

رشد سیاسی

محمدباقر قالیباف در سال 1384 نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایران شد. این نخستین تجربه جدی وی در عرصه سیاسی بود و موفقیت های او در حوزه نظامی، نقش بزرگی برای حضور در صحنه انتخابات ایفاء کرد.

قالیباف با کسب 4.07 میلیون رأی پس از علی اکبر هاشمی رفسنجانی، محمود احمدی‌نژاد و مهدی کروبی و بالاتر از چهره‌هایی همچون مصطفی معین، علی لاریجانی و محسن مهرعلیزاده قرار گرفت. از شعارهای انتخاباتی مهم او می توان به انتقاد از سیتم آموزشی بود که به عقیده وی برای افراد ثروتمند می باشد.وی گفت: دانشگاه باید در درجه اول برای افراد کم درآمد و رایگان باشد.

با وجود اینکه قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری موفق نبود، در همان سال بعنوان شهردار تهران انتخاب شد. وی 2 دوره در شهرداری تهران فعالیت کرد و سیستم مدیریتی وی  بعنوان یکی از سیستم های نمونه شناخته شد.

بنیاد جهانی شهردار در 1387 نام قالیباف را در بین 10 شهردار برتر دنیا قرار داد.

​فعالیت قالیباف در شهرداری تهران همزمان با فشارهای شدید محمود احمدی نژاد، رقیب وی در انتخابات ریاست جمهوری همراه شد و او دقیقا همان پستی را در اختیار داشت که پیش از خود احمدی نژاد عهده دار این سمت بود. اما بر خلاف احمدی نژاد با مدرن سازی پایتخت و بهبود زیر ساخت های و خدمات شهری مورد توجه همگان قرار گرفت. علاوه براین قالیباف بودجه پایتخت ایران را شفاف تر کرد.

حضور دوباره در انتخابات ریاست جمهوری

محمدباقر قالیباف در سال 1392 دوباره در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد. وی گفت: پای دو چیز ایستاده‌ام که به‌ طور جدی به آن‌ها توجه کنم؛ نخست اجرای قانون اساسی و دوم حفظ حرمت محکومان و زندانیان.

قالیباف در این دوره با حدود شش میلیون رای، رتبه دوم را به دست آورد و حسن روحانی برنده این انتخابات، بیش از هجده میلیون رأی به دست آورد. نتیجه این انتخابات باعث رشد چشمگیر وزن سیاسی قالیباف، نه تنها در بین محافظه کاران بلکه در میان میانه رو ها شد.

در سال 1396 قالیباف بار دیگر به صحنه انتخابات ریاست جمهوری بازگشت. وی در مبارزات انتخاباتی خود، قول داد در صورت پیروزی چهار امر را تحقق بخشد.

- انقلاب اقتصادی در یک دوره چهار ساله و افزایش 2.5 برابری درآمد کشور

- ایجاد 5 میلیون شغل

- تغییر سیستم مالیاتی به سود 96 درصد از مردم

- اجرای برنامه‌ای مدون و دقیق برای حل مشکلات فوری قشرها کم درآمد

با این حال به دنبال مناظره های تلویزیونی و کاهش احتمال انتخاب شدن بعنوان رئیس جمهور منتخب، به نفع ابراهیم رئیسی، دیگر نامزد انتخاباتی کناره گیری کرد.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от Mohamad Bagher Ghalibaf (@mbghalibaf_ir)

رئیس مجلس شورای اسلامی

محمدباقر قالیباف تا سال 1396 بعنوان شهردار پایتخت ایران فعالیت کرد. پس از آن به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام درآمد.

وی در سال 1398 با کسب یک میلیون و 265 هزار و 287 رأی، به عنوان نفر اول از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر از شهر تهران انتخاب و به مجلس شورای اسلامی راه یافت.

محمدباقر قالیباف در صبح روز پنجشنبه مورخ 8 خرداد 1399 با کسب 230 رای از 264 رای ماخوذه به ریاست مجلس یازدهم رسید.

شایان ذکر است که قالیباف در سال 1396، به وضوح سیاست خود برای دولت آینده ایران "انقلاب اقتصادی برای دستیابی به برابری اجتماعی" را بیان کرد. علاوه بر این می توان انتظار داشت که وی با گذشته نظامی غنی و تجربه مدیریتی موفق در شهرداری، سعی کند شعارهایی را که پیش از این  در مبارزات انتخاباتی خود ابراز کرده است، دنبال کند. انتظار می رود حمایت حداکثری برای لوایح به نفع حوزه نظامی و همچنین احتمالاً اصلاحات در زمینه آموزش، از آنجا که قالیباف فعالانه از سواد آموزی در بین فقیرترین اقشار جامعه حمایت می کرد. 

قالیباف، مهمترین هدف و مسیر خود در مجلس را مبارزه جدی با فساد اعلام کرد. از اینرو مجلس باید چهار قانون را در اولویت قرار دهد.

1.   شفافیت

2.   قانون تضاد منافع

3.    قانون حمایت از افشاگری های مستند

4.   قانون ضد انحصار

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от Mohamad Bagher Ghalibaf (@mbghalibaf_ir)

در سیایت خارجی، محمدباقر قالیباف با وجود اینکه همیشه نماینده محافظه کاران بوده، از تیم روحانی در گفتگو با آمریکا و امضای توافق برجام حمایت کرد و آنرا موفقترین دستاورد در رسوایی بین المللی با آمریکا خواند.

نکات مطرح شده در این مقاله، نظرات و دیدگاه های شخصی نویسنده بوده و الزاماً عقاید هیئت تحریریه اسپوتنیک را بازتاب نمی دهد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان