دلیل اصرار برای برگزاری آزمون حضوری نهمی‌ها و دوازدهمی‌ها چیست؟

ایسنا نوشت: ئرئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دانش آموزان ملزم هستند خودشان ماسک و دستکش تهیه کنند و به جلسه امتحان بیایند گفت: برای ۱۰ درصد دانش آموزان پیش‌بینی شده که اگر ماسک و دستکش به همراه نداشت بتواند آن را دریافت کند و امتحان بدهد. در پروتکل‌ها، حمایت و صیانت از معلمان هم کاملا مشخص شده است.

دلیل اصرار برای برگزاری آزمون حضوری نهمی‌ها و دوازدهمی‌ها چیست؟

 خسرو ساکی با بیان اینکه آموزش مجازی در دنیا سابقه دارد و برای اولین بار نیست که اجرا می‌شود گفت: از گذشته برخی مدارس وارد امر آموزش مجازی شده بودند و از قدمت آموزش از راه دور نیز سال‌ها می‌گذرد.

وی درباره اینکه آیا نتایج سنجش آموزش مجازی قابلیت استناد و ثبت در سوابق را دارد یا خیر؟ افزود: چون غیرمترقبه وارد جریان کرونا شدیم، چند فعالیت را انجام دادیم. ابتدا به صورت خودجوش همکاران معلم با استفاده از امکانات و شبکه های پیام رسان که در اختیار داشتند آموزش را ادامه دادند و شبکه شاد و مدرسه تلویزیونی نیز آموزش ها را دنبال کردند. با توجه به اعتباری که نظر معلم دارد با اتکا به نظر معلم می توانیم ثبت سوابق را داشته باشیم.

وی درباره هدایت تحصیلی گفت: برخی آیتم‌های هدایت تحصیلی در قالب نظرخواهی است و در حالت عادی هم نظر معلم و خانواده در فرم‌ها ثبت می‌شود و همه فرایندها حضوری نیست.

ساکی در پاسخ به اینکه پس دلایل به مدرسه رفتن بچه‌ها در این شرایط چیست؟ اظهار کرد: با وجود اینکه آموزش مجازی شیوه پذیرفته شده‌ای است اما صاحبنظران تعلیم و تربیت معتقدند در دوره ابتدایی و متوسطه هیچ چیزی جای کلاس فیزیکی و آموزش حضوری را نمی گیرد زیرا علاوه بر انتقال آموزش، رشد تربیتی، اخلاقی، دینی و ... نیز دنبال می شود اما در مقاطع بالاتر و در دانشگاه‌های معتبر دنیا دانشجوی مجازی داریم.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه علت و ریشه اصرار به برگزاری آزمون حضوری در این شرایط چیست؟ گفت: ما هم به دغدغه مردم احترام می‌گذاریم. از همه مهمتر سلامت دانش آموزان است و به دنبال این نیستیم که سلامت آنها به خطر بیفتد. همه دانش آموزان را فرزندان خود می‌دانیم و به گونه‌ای حرکت می‌کنیم که سلامت آنها به خطر نیفتد. به نظرات تخصصی احترام می‌گذاریم و ستاد ملی مدیریت کرونا، مهار بیماری را هوشمندانه هدایت می‌کند. ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم. 10 پایه تحصیلی آزمون و ارزشیابی غیرحضوری انجام می دهند و تصمیم گیری در اختیار شورای مدرسه است.

ساکی ادامه داد: اما پایه نهم و دوازدهم پایه‌های سرنوشت سازی هستند. در کشور خودمان مطابق تصمیم ستاد کرونا اقدام می کنیم. ستاد پروتکلی را به ما برای تمام واحدهای آموزشی ابلاغ کرده است. مجری، ناظر و دستورالعمل اجرایی برای تامین سلامت دانش‌آموزان مشخص است.

وی با بیان اینکه در این دستورالعمل موبه مو مشخص شده که چه طور خدمت رسانی کنیم گفت: اطلاع رسانی‌های لازم در این باره صورت گرفته است. در آموزش و پرورش چون نمرات پایه نهم ضریب 3 در هدایت تحصیلی دارد، آزمون حضوری می‌گیریم که البته شخصا تصمیم گیرنده نهایی نبودیم و با ستاد ملی کرونا هماهنگ بوده‌ایم.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: برای رعایت ضوابط بهداشتی، تقسیم مسئولیت صورت گرفته است. مدیرکل و روسای مناطق و نواحی آموزش و پرورش مسئولیت کلی نظارت را برعهده دارند تا گندزدایی و بهداشت محیط و فاصله گذاری اجتماعی انجام شود.

ساکی تاکید کرد: اگر این پروتکل ها رعایت شود ما هم همانند دیگر اقشار و مشاغل کار خود را انجام می‌دهیم تا نظام آموزش و پرورش و نظام عالی برای سال آینده دچار خلل و مشکل نشود. اگر آزمون پایه دوازدهم را برگزار نکنیم آموزش عالی دچار مشکل می‌شود.

وی با بیان اینکه در پایه نهم امتحان هماهنگ استانی حذف و آزمون در سطح مدرسه است گفت: شورای مدرسه می‌تواند درباره تعداد حضور بچه‌ها برای آزمون بسته به امکاناتی که در اختیار دارد، تصمیم گیری کند. اختیار برگزاری آزمون و طراحی سوالات و تصحیح اوراق نیز برعهده شورای مدرسه است. 


رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بچه‌ها ملزم هستند خودشان ماسک و دستکش تهیه کنند گفت: برای 10 درصد پیش بینی کردیم تا اگر دانش آموزی ماسک و دستکش به همراه نداشت بتواند آن را دریافت کند و امتحان بدهد. در پروتکل ها، حمایت و صیانت از معلمان هم کاملا مشخص شده است.

وی به حادثه قتل رومینا دختر 14 ساله تالشی نیز اشاره کوتاه داشت و گفت: بنده سال‌های قبل مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز بودم و ارتباط مستقیم با آسیب‌های اجتماعی داشتم. ستادی در وزرات کشور با دستور رهبری شکل گرفت و آنجا اعتبارات خاصی به چند دستگاه اجرایی دادند که مباحث شناسنامه الکترونیکی و خدمات ریشه‌ای را برای پیشگیری انجام دهند.

وی در برنامه تلویزیونی پرسشگر افزود: آموزش و پرورش در همه زمینه‌ها با محدودیت‌هایی مواجه است اما چون مسائل اجتماعی مورد تاکید رهبری است یک شورای هماهنگی در سطح کشور دارد و ما در البرز جزو استان‌های پایلوت بودیم که اگر این اقدامات مداخله‌ای تداوم یابد و به نتیجه برسد بخشی از مشکلات حل می‌شوند.

235235

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان