اظهار نظر جالب نماینده سابق تهران در مجلس درباره قتل های ناموسی

پروانه سلحشوری، نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد در جمهوری اسلامی ایران قوانین بازدارنده‌ای برای جلوگیری از قتل های ناموسی وجود ندارد، خصوصا در مواردی که قتل را پدر مرتکب شده چون پدر سرپرست است و اساسا از نظر قانونی مجرم تلقی نمی‌شود.

اظهار نظر جالب نماینده سابق تهران در مجلس درباره قتل های ناموسی

به گزارش اسپوتنیک به نقل از برنا، خانم پروانه سلحشوری در این رابطه گفت: متأسفانه حتی عنوان قتل‌های ناموسی احساسات را برمی‌انگیزد و منجر می شود افرادی که چنین اعمالی را مرتکب شده یا کسانی که شنونده چنین اخباری هستند این اعمال را موجه بدانند.

او افزود: چنین قتل‌هایی وجهه بسیار خشن از زندگی اجتماعی خانوادگی و فامیلی در جامعه است که تقریبا در بعضی مناطق به صورت جدی خود را بروز می‌دهد که ریشه اصلی آن در سنت‌ها و قوانین نهفته است. 

سلحشوری تصریح کرد: قوانین بازدارنده‌ای برای چنین کاری وجود ندارد، خصوصا در مواردی که قتل را پدر مرتکب شده چون پدر سرپرست است و اساسا از نظر قانونی مجرم تلقی نمی‌شود و فقط مدعی‌العموم می‌‌تواند از او شکایت کند و متأسفانه مدعی‌العموم در چنین مواردی بین 3 تا 10 سال بیشتر حکم نمی‌دهد و در شهرهای کوچک هم این موارد ممکن است به جزای نقدی تبدیل و حتی مجازاتی هم در پی نداشته باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس دهم گفت: از طرفی زنان را از 9 سالگی برای ازدواج و فعالیت‌های دیگر  مناسب می بینند به طوری که دختر زیر 13 سال هم می‌تواند ازدواج کند اما از طرف دیگر طبق تعاریف آنها کودک هستند این یعنی ما با یک پارادوکس قانونی و حقوقی مواجه هستیم. 

سلحشوری اظهار کرد: متاسفانه به جای مبارزه با چنین سنت‌های رایجی، این سنت‌ها بیشتر تقویت می‌شوند و مبارزه با آنها صورت نمی‌گیرد  بنابراین همین عدم مقابله با سنت‌ها منجر به ادامه چنین معضلاتی می‌شود.

او افزود: در چند وقت اخیر 10 مورد این چنینی را مطالعه کردم و می توانم بگویم با آگاهی، می‌توان شرایط را تغییر داد از طرفی دیگر باید قانون در این رابطه تغییر کند تا شاهد چنین وقایعی نباشیم.

نماینده سابق مردم تهران در خصوص اینکه وقتی دختر بچه اذعان دارد که امنیت جانی ندارد چرا باید قانون او را تحویل خانواده دهد؟ گفت: در صورت نداشتن امنیت جانی هم نهایت فرد را یک هفته نگه می‌دارند اما پس از آن تحویل خانواده می‌دهند زیرا جایی برای نگهداری چنین کودکانی وجود ندارد.

سلحشوری بیان کرد: به علت جو حاکم در روستا و فشار بر خانواده حتی پدر هم در این ساختار قربانی است چرا که او برای آبروی خود جگرگوشه‌اش را به قتل رسانده است.

او افزود: تفاوت تفکر مدرن و سنتی در این اتفاق در یک فضای کوچک روستایی دیده می‌شود. متاسفانه عدم وجود آموزش‌های آگاهی بخش و خودمراقبتی به وجود چنین بحران‌هایی دامن می‌زند.

این نماینده سابق مجلس تصریح کرد: روابط دختر و پسر در سطح جامعه گسترش یافته و ما به جای مخالفت با نمادهای فکری زندگی جدید باید آنها را در راستای فرهنگ خود به گونه‌ای شکل دهیم که تبعات آن را به حداقل برسانیم  و زندگی فرهنگی مناسب را داشته باشیم. 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم در خصوص پیگیری این مسئله در مجلس یازدهم گفت: نمایندگان مجلس یازدهم چنین مسائلی برای‌شان در اولویت نیست اما ممکن است اتفاقاتی این چنینی تلنگری برای آنها به حساب آید و  در عین حال مطالبات جامعه مدنی وو مردم را در حوزه قانون گذاری بیشتر کند.

چندی پیش  دختر 13 ساله ای در منطقه تالش ایران به نام رومینا که به همراه دوست پسرش از خانه فرار کرده بودند پس از دستگیری علیرغم اینکه اصرار کرده بود به پدرش تحویل ندهند، به خانواده‌اش بازگردانده شد و پدر بعد از خلوت کردن خانه، سر دخترش را به شکل فجیعی با داس از تن جدا کرد. این قتل بازتاب وسیعی در ایران داشته است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان