داده‌های مرکز آمار درباره تورم خوراکی نشان می‌دهد

تخلیه شوک کرونا در خوراکی‌ها

دنیای اقتصاد : مرکز آمار ایران در گزارشی متوسط قیمت اقلام خوراکی در مناطق شهری در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری و تغییرات آنها نسبت به ماه‌های گذشته را منتشر کرده است

همچنین در طول این ماه بیشترین کاهش در قیمت‌ اقلامی چون پیاز (2/ 48- درصد کاهش)، خیار (9/ 18- درصد کاهش) و گوجه (5/ 18- درصد کاهش) مشاهده شده است. همچنین بر اساس این آمار در مقایسه با اردیبهشت‌ماه سال گذشته، بیشترین افزایش قیمت در اقلام خوراکی متعلق به عدس (111 درصد افزایش)، چای بسته‌ای خارجی (77 درصد افزایش)، لوبیا چیتی (60 درصد افزایش)، و موز (1/ 34 درصد افزایش) بوده است. بیشترین کاهش قیمت نسبت به ماه مشابه سال گذشته نیز مربوط به پیاز (1/ 39 درصد کاهش)، خیار (5/ 17 درصد کاهش)، گوشت گاو یا گوساله (4/ 10 درصد کاهش) و سیب‌زمینی (3/ 10 درصد کاهش) بوده است.

تاثیر حذف ارز دستوری در قیمت برنج

براساس گزارش مرکز آمار، قیمت برنج داخلی و خارجی در اردیبهشت سال‌جاری نسبت به اردیبهشت سال گذشته به ترتیب افزایشی برابر با 4/ 21 و 34 درصد داشته است. این درحالی است که قیمت برنج داخلی و خارجی در اردیبهشت نسبت به فروردین ماه سال‌جاری نیز به ترتیب 5/ 4 و 16 درصد افزایش داشته است. درحالی که می‌توان افزایش قیمت برنج خارجی را به خارج شدن برنج خارجی از اقلام وارداتی که ارز 4200 تومانی دریافت می‌کنند مربوط کرد، برنج داخلی به افزایش قیمت با شیب یکنواخت ادامه داده و در مدت زمان اردیبهشت 98 تا اردیبهشت 99 از حدود کیلویی 20 هزار تومان به حدود کیلویی 25 هزار تومان رسیده است. نکته جالب در مورد قیمت برنج بازه نسبتا بزرگ حداقل و حداکثر قیمت در استان‌هاست که بر اساس آن بیشترین و کمترین قیمت برنج داخلی در اردیبهشت کیلویی 6/ 20 هزار تومان و 5/ 30 هزار تومان و در مورد برنج خارجی 9/ 9 هزار تومان و 3/ 18 هزار تومان بوده است. البته در این گزارش قیمت اقلام به تفکیک و با نام استان اعلام نشده است و به اعلام بیشترین و کمترین قیمت آنها در بین استان‌ها بسنده شده است.

کاهش قیمت انواع گوشت

گوشت قرمز و سفید از جمله اقلام خوراکی هستند که قیمت آنها نسبت به اردیبهشت‌ سال گذشته کاهش یافته است. قیمت گوشت گوسفندی و گوشت گاو یا گوساله نسبت به اردیبهشت گذشته به ترتیب 8/ 0 درصد و 4/ 10 درصد کاهش یافته است. قیمت مرغ ماشینی نیز در طول یک سال حدود 7/ 0 درصد کاهش داشته است. در مقایسه با فروردین، قیمت گوشت گوسفندی افزایشی 6/ 0 درصدی و قیمت گوشت گاو یا گوساله و مرغ ماشینی کاهشی 1/ 0 و 9/ 4 درصدی داشته است. قیمت تخم مرغ ماشینی نیز درحالی نسبت به فروردین سال‌جاری 9/ 1 درصد کاهش داشته است که در مقایسه با اردیبهشت‌ سال گذشته افزایش قیمتی معادل 7/ 24 درصد داشته است. به این ترتیب می‌توان گفت که نسبت به سال گذشته قیمت گوشت سفید و قرمز کاهش و قیمت تخم‌مرغ افزایش قابل‌توجهی داشته‌اند.

روند یکنواخت بازار محصولات لبنی

اقلام لبنی نیز همگی هم نسبت به سال گذشته و هم نسبت به ماه گذشته افزایش قیمت داشته‌اند. نسبت به اردیبهشت سال گذشته، شیر پاستوریزه 9/ 28 درصد، ماست پاستوریزه 2/ 32 درصد و پنیر ایرانی پاستوریزه 6/ 25 درصد افزایش قیمت داشته‌اند. این در حالی است که قیمت این اقلام در اردیبهشت نسبت به فروردین سال گذشته به ترتیب 4/ 0، 6/ 2 و 3/ 1 درصد افزایش داشته است. به طور کلی می‌توان گفت که اقلام لبنی در سال گذشته روند افزایش قیمت با شیب یکنواخت را طی کرده‌اند و در فروردین نیز دچار شوک افزایش قیمت نامتعارف نشدند.

توزیع قطره‌چکانی و کاهش واردات

بر اساس آمار منتشر شده توسط مرکز آمار ایران، قیمت عدس با افزایش 111 درصدی نسبت به اردیبهشت سال گذشته بیشترین افزایش قیمت اقلام خوراکی در سال گذشته را ثبت کرده است. قیمت لوبیا چیتی نیز از اردیبهشت 98 تا پایان اردیبهشت سال‌جاری 2/ 60 درصد افزایش یافته است. عدس و لوبیا در ماه گذشته نیز جزو پرتورم‌ها بوده‌اند و در یک ماه گذشته به ترتیب 4/ 37 و 9/ 24 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند. برخی از متخصصان دلیل افزایش قیمت حبوبات را کاهش واردات این اقلام و عرضه قطره چکانی اقلام وارد شده توسط واردکنندگان ارزیابی می‌کنند. به نظر می‌رسد که افزایش قیمت دلار نیز ممکن است صادرات این اقلام را جذاب‌تر و واردات آنها را کم‌سودتر کرده باشد.

رفتار متفاوت میوه و صیفی‌جات

براساس داده‌های مرکز آمار، قیمت میوه و صیفی‌جات در سال گذشته روند متفاوتی داشته‌اند و درحالی که میوه افزایش قابل‌توجهی در قیمت داشته است، قیمت تمام اقلام صیفی موجود در این گزارش نسبت به اردیبهشت سال گذشته کاهش یافته است. در حالی که قیمت موز، سیب زرد درختی و پرتقال محصول داخل نسبت به اردیبهشت سال گذشته به ترتیب 1/ 23، 2/ 8 و 6/ 27 درصد افزایش یافته است، قیمت خیار، گوجه فرنگی، سیب‌زمینی و پیاز در همین مدت به ترتیب 5/ 17، 3/ 6، 3/ 10، و 1/ 39 درصد کاهش یافته است. روند تغییر این قیمت‌ها نسبت به فروردین نیز مشابه تغییر یک ساله آنها است و به جز موز که قیمت آن در اردیبهشت نسبت به فروردین سال‌جاری 8/ 1 درصد کاهش یافته، دیگر میوه‌ها با افزایش قیمت و اقلام سیفی با کاهش قیمت در بازه اردیبهشت تا فروردین مواجه شدند. به نظر می‌رسد که ایجاد محدودیت در صادرات اقلام صیفی تاثیر بسزایی در کاهش قیمت این محصولات داشته است و بازار میوه‌جات نیز تورم یکنواختی را همراه با کل اقتصاد در سال گذشته تجربه کرده است.

آمار تورم دیگر اقلام خوراکی

بر اساس آمار منتشر شده توسط مرکز آمار ایران، قیمت روغن مایع در اردیبهشت سال‌جاری نسبت به اردیبهشت سال گذشته 5/ 9 درصد و نسبت به فروردین امسال 9/ 0 درصد افزایش قیمت داشته است. قیمت چای خارجی نیز نسبت به اردیبهشت سال گذشته 77 درصد و نسبت به فروردین امسال 2/ 2 درصد رشد قیمتی تجربه کرده است. به نظر می‌رسد که افزایش نرخ ارز تاثیر قابل‌توجهی بر قیمت چای بسته‌ای خارجی گذاشته است. قیمت قند نیز درحالی نسبت به اردیبهشت سال گذشته 6/ 3 درصد افزایش یافته که در پاییز سال گذشته نسبت به فروردین 98 کاهش قبل توجهی یافته بود. قیمت شکر اما نسبت به اردیبهشت سال گذشته 7/ 1درصد کاهش یافته است و نشان از ثبات نسبی در بازار شکر ایران دارد. رب گوجه فرنگی نیز از اقلامی است که قیمت آن در اردیبهشت‌ سال‌جاری نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. بر اساس داده‌های مرکز آمار قیمت رب گوجه فرنگی در اردیبهشت‌ماه نسبت به ماه مشابه پارسال 9/ 16 و نسبت به فروردین سال‌جاری 5/ 0 درصد کاهش یافته است. به نظر می‌رسد که کاهش قیمت این محصول با توجه به افزایش قیمت ارز می‌تواند مزیت صادراتی این کالا را افزایش دهد.

06-01

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان