بررسی تجارت ایران در ۲ ماهه امسال

چین اولین شریک تجاری ماند/ عراق به جایگاه دومین مقصد صادراتی ایران برگشت

سخنگوی گمرک گفت: تجارت خارجی کشور در دو ماهه اول امسال به ۲۱ میلیون تن رسید که از این حجم ۱۴.۵ میلیون تن صادرات و حدود ۶.۵ میلیون تن واردات بوده اما سهم ارزشی واردات بیشتر از صادرات شده است. همچنین عراق که در مدتی جایگاه سوم مقصد صادراتی ایران شده بود به جایگاه قبلی خود (دومین مقصد صادراتی ایران) برگشت.

چین اولین شریک تجاری ماند/ عراق به جایگاه دومین مقصد صادراتی ایران برگشت

به گزارش ایسنا، سید روح الله لطیفی اظهار کرد: ارزش کارنامه 21 میلیون تنی ایران در این دو ماه نیز به 9 میلیارد و 341 میلیون دلار می‌رسد که سهم صادرات از مجموع این رقم چهار میلیارد و 300 میلیون دلار و واردات نیز پنج میلیارد و 41 میلیون دلار است.

وی در خصوص کارنامه تجارت خارجی در اردیبهشت ماه افزود: در این ماه شاهد صادرات 9 میلیون و 176 هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و 648 میلیون دلار بودیم که از لحاظ وزنی نسبت به فروردین 71 درصد و از لحاظ ارزشی 60 درصد رشد داشتیم. در رویه واردات نیز در این ماه سه میلیون و 879 هزار تن کالا به ارزش سه میلیارد و 110 میلیون دلار وارد کشور شده است که از لحاظ وزنی نسبت به فروردین 53 درصد و از لحاظ ارزش نیز 61 درصد رشد را شاهد بودیم.

لطیفی در خصوص عمده مقاصد صادراتی  کشور در دو ماهه نخست سال گفت: پنج کشور مقصد صادرات کالاهای غیرنفتی ایران در این مدت به ترتیب چین با یک میلیارد و 190 میلیون دلار و سهم بیش از 27 درصد، عراق با یک میلیارد و 107 میلیون دلار و سهم بیش از 25 درصد، امارات با 682 میلیون دلار و سهم بیش از 15 درصد، افغانستان با 341 میلیون دلار با حدود هشت درصد و ترکیه با 144 میلیون دلار با سهم بیش از سه درصدی قرار دارند.

دبیر شورای اطلاع‌رسانی گمرک در خصوص کشورهای طرف معامله در رویه واردات نیز گفت: پنج کشور نخست واردات کالا در این مدت به ترتیب چین با یک میلیارد و 234 میلیون دلار، امارات با یک میلیارد و 78 میلیون دلار، ترکیه با 535 میلیون دلار، روسیه با 356 میلیون دلار و هند با 335 میلیون دلار قرار دارند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان