گزارش// تحرک دانش‌بنیان‌های ایرانی فرصت طلایی "صنعت هوایی"

در بحران کرونا وقتی امکان واردات مایحتاج مقابله با این ویروس در کشور وجود نداشت، به برخی طرفداران واردات اثبات شد که با اتکا به توان داخلی امکان رفع نیازهای کشور وجود دارد و باید همین الگو در صنایع وابسته مانند "صنعت هوایی" تکرار شود.

گزارش// تحرک دانش‌بنیان‌های ایرانی فرصت طلایی "صنعت هوایی"

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ در دوران شیوع کرونا و همه‌گیر شدن این ویروس در جهان، کمتر کشوری بود که حاضر به صادرات محصولات مورد نیاز برای مقابله با این ویروس بشود و در این شرایط کشور چاره‌ای نداشت به‌جز اتکا به توان داخلی.

همین شرایط باعث شد تا برخی مسئولان دولتی که قبلا به صراحت گفته بودند "تنها در حوزه قرمه‌سبزی و آبگوشت بزباش قدرت رقابت داریم" نگاه تازه‌ای به تولیدات داخلی داشته باشند!

همین روند، تولید محصولات مقابله و تشخیص ویروس کرونا تا جایی ادامه داشت که علاوه بر تأمین نیازهای کشور امکان صادرات به کشورهای اروپایی هم فراهم شد.

اخبار هوا و فضا , سازمان هواپیمایی کشوری ,

اثبات توان تکنولوژیک تولیدی در کشور همزمان با بحران کرونا به تبدیل تهدید به فرصت تعبیر می‌شود و نباید این روحیه، اتکای داخلی با روند کنترل بیماری کرونا از بین برود؛ در واقع این فرصت پیش آمده تنها به شرکتهای دارویی و بهداشتی محدود نشده و در واقع یک فرآیند تغییر نگاه به توان داخلی بود البته اگر همچنان شرکتهای منتفع از واردات در این اکوسیستم تولیدی اخلال ایجاد نکنند.

با همین روحیه لازم است کشور بر صنایع وابسته متمرکز شده و همین الگو را در آنها اجرا کند؛ یکی از این صنایع وابسته، "صنعت هوایی" است که مدتی است بخشی از نیازهای کشور به تعمیرات را با توان داخلی تامین کرده‌ است؛ دلیل بروز و ظهور شرکت‌های دانش‌بنیان به این صنعت هم فقدان امکان واردات در آن است که منجر به شکوفایی شده است.

 

معضلاتی که واردکنندگان برای توسعه صنایع وابسته در کشور ایجاد کرده‌اند به قدری بوده‌ است که حالا موضوع سریال‌سازی‌های تلویزیونی هم شده است.

 

معضلاتی که واردکنندگان برای توسعه صنایع وابسته در کشور ایجاد کرده‌اند به قدری بوده‌ است که حالا دست‌مایه سریال‌سازی‌های تلویزیونی هم شده است؛ سریال «بچه‌ مهندس» در سری سوم خود به این موضوع پرداخته‌ است؛ این سریال موضوع صنعت هوایی را برای روایت انتخاب کرده، موضوعی که حساسیت‌ها برای روایت آن زیاد است.

اخبار هوا و فضا , سازمان هواپیمایی کشوری ,

در حال حاضر نیازهای کشور در صنعت هواپیمایی به چند بخش تقسیم می‌شود؛ این نیازها شامل تعمیر قطعات هواپیما، تامین فناوری‌های مورد نیاز طراحی و ساخت هواپیما، بومی‌سازی تجهیرات فرودگاهی، ناوبری و کمک‌ناوبری، تولید قطعات کاربردی در هواپیماها و ... می‌شود؛ تلاش شده است تا با تکیه بر توان شرکت‌های دانش‌بنیان بخشی از این نیازها رفع شود و کسب‌وکارهای جدید دانش‌بنیان در این عرصه شکل گیرد.

برای رفع بخشی از این نیازها، تفاهم‌نامه‌های مختلفی با سازمان‌های مرتبط به امضا رسیده که نمونه آن تفاهم‌نامه میان معاونت علمی و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری بوده‌ است؛‌ به گفته سورنا ستاری، معاون علمی رئیس جمهور می‌تواند نقطه عطفی در دست یافتن به فناوری‌های جدید و پیشرفته صنعت هوایی و فرودگاهی برای صنعتگران و نخبگان کشور به ویژه فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان باشد.

شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه هوایی چندان ورود جدی به حوزه‌های تجاری نداشته‌اند و یکی از تلاش‌های معاونت علمی بر توسعه تجاری این صنعت متمرکز بوده‌ است؛ برای این منظور تلاش شده تا حمایت‌های زیرساختی صورت گیرد و بازارهای بالقوه برای این صنعت معرفی شود تا در نهایت به توسعه پایدار در این صنعت رسید.

به دنبال همین نگاه، نمایشگاه‌های مختلفی با موضوع صنعت هوایی در کشور بروز و ظهور پیدا کرد که نمونه آن سری نمایشگاه‌های بین‌المللی فرودگاه، هواپیما، پرواز، صنایع و تجهیزات وابسته بود که به همت صندوق نوآوری و شکوفایی برپا شد؛ اهدافی که این پاوین پیگیری می‌کرد برقراری ارتباط متقابل و پیوند منسجم میان شرکت‌های دولتی، شرکت‌های خصوصی دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های فعـال در ایـن حـوزه بـه‌ویژه بـر محـور نیازها و مسائل اساسی ایـن حوزه بود.

خدماتی که در نمایشگاه‌های اینچنینی برای صنعت هوایی کشور ارائه می‌شد شامل دستگاه تست اصطکاک باند فرودگاه، خدمات پایش وضعیت موتور هواپیما، خدمات NDT شامل (بازرسی‌های ادی کارنــت، آلتراسـونیک، مگنتیک پارتیکل، تست مایعات نافذ، عملیـات)، ساخت برجهای مجازی و دیجـی سـوندها، ساخت هواپیماهای عمود پرواز الکتریکی، ساخت محصولات HIGH TECH، طراحی داخلی هواپیما، طراحی نرم‌افزارهای یکپارچه رزرواسیون آنلاین و سایر نیازهای کشور بود.

اخبار هوا و فضا , سازمان هواپیمایی کشوری ,

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان