بازداشت ۱۴۰۰ آمریکایی معترض/عکاسان رویترز زخمی شدند

حبرگزاری تسنیم: پلیس آمریکا از 3 روز گذشته تاکنون حدود 1400 معترض آمریکایی را در ایالت‌های مختلف بازداشت کرده است.

پایگاه خبری "نیویورک پست" نوشت, همزمان با تظاهرات سراسری مردم آمریکا علیه تبعیض نژادی در این کشور و اعتراض به پلیس سفید پوستی که باعث مرگ یک سیاه پوست شده بود, پلیس آمریکا تاکنون 1400 نفر را در 17 ایالت آمریکا به جرم حضور در تظاهرات بازداشت کرده است.

بیش از یک سوم دستگیری‌ها (533 نفر) در شهر "لس‌آنجلس", دومین شهر بزرگ آمریکا, صورت گرفته است.

تظاهرات سراسری در آمریکا پس از قتل یک سیاه پوست به نام "فلوید" به دست پلیسی سفید پوست در شهر "مینیاپولیس" آغاز شد و تاکنون ادامه دارد.

عکاسان رویترز زخمی شدند
گزارش‌ها از برخورد خشونت‌آمیز پلیس آمریکا با خبرنگاران حکایت دارد، روزنامه هافینگتون‌پست می‌گوید خبرنگارش دستگیر شده و رویترز گزارش داده دو عکاس این رسانه مورد اصابت گلوله پلاستیکی قرار گرفته‌اند.

روزنامه «هافینگتون‌پست» گزارش داده «کریس ماتائیس»، خبرنگار این روزنامه در جریان تظاهرات‌ها در آمریکا در اعتراض به قتل یک مرد سیاه‌پوست آمریکایی دستگیر شده است.

این روزنامه نوشته ماتائیس از خبرنگاران ارشد هافینگتون‌پست در روزهای گذشته مشغول پوشش تظاهرات‌ها در اعتراض به کشته شدن «جورج فلوید»، مرد سیاه‌پوست آمریکایی به دست یک افسر سفیدپوست بوده است. مائیس در حال تهیه گزارش در بروکلین بوده که پلیس او را بازداشت کرده است.

به نوشته هافینگتون‌پست این روزنامه‌نگار بامداد یکشنبه ساعت 01:00 به وقت محلی آزاد شده است.

«فوئیب بارگوتی»، دیگر خبرنگار آمریکایی در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشته شاهد دستگیری خشونت‌آمیز ماتائیس توسط پلیس نیویورک بوده است.

همزمان خبرگزاری رویترز هم امروز یکشنبه گفته هنگام عملیات پلیس برای متفرق کردن تظاهرات‌کنندگان در میناپولیس دو عکاس این رسانه مورد اصابت گلوله پلاستیکی قرار گرفته‌ و زخمی شده‌اند.

رویترز نوشته فیلمی که توسط «جولیو-سزار چاوز» یکی از عکاس‌های این خبرگزاری ثبت شده افسر پلیسی را نشان می‌دهد که اسلحه‌اش را مستقیماً به سمت او نشانه گرفته است.

سخنگوی اداره پلیس میناپولیس در پاسخ به درخواست خبرگزاری رویترز برای توضیح در خصوص این حادثه خواستار رویت نسخه‌ای از این ویدئو شده اما از اظهارنظر بلافاصله درباره آن خوددرای کرده است.

رویترز نوشته هر دو خبرنگار این رسانه لباس‌هایی به تن داشته‌اند که خبرنگار بودن آنها را نشان می‌داده است.

به دنبال افزایش ناآرامی‌ها در مناطق مختلف ایالات متحده آمریکا پس از قتل یک سیاه‌پوست آمریکایی، در چندین شهر این کشور مقررات منع آمد‌و‌شد اعمال شده است.

با ادامه درگیری‌ها و ناآرامی‌ها در آمریکا پس از قتل فجیع یک سیاه‌پوست آمریکا به دست یک پلیس سفیدپوست، در شهرهای «لس آنجلس»، «فیلادلفیا»، «آتلانتا»، «کلیولند»، «سیاتل» و «دِنِور» منع آمد و شد اعلام شد.

شبکه خبری الجزیره به نقل از رسانه‌های آمریکایی گزارش داد که قانون منع آمد‌و‌شد در شهر لس آنجلس از ساعت 20 به وقت واشنگتن آغاز شده و تا ساعت 5 بامداد یکشنبه ادامه خواهد داشت.

پیش از این، شهردار مینیاپولس آمریکا اعلام کرده بود که مقررات منع آمدوشد در این شهر از جمعه شب راس ساعت 20 به‌وقت محلی وضع شده و تا صبح روز دوشنبه ادامه دارد.

عصر روز شنبه (بامداد یکشنبه به وقت تهران) صدها نفر از تظاهرات‌کنندگان آمریکایی در هر یک از شهرهای «مینیاپولیس»، «لس آنجلس»، «نیویورک»، «واشنگتن»، «شیکاگو» و تعدادی دیگر از شهرهای این کشور، با وجود اظهارات تهدید آمیز ترامپ در خصوص استفاده از «قدرت نظامی نامحدود» علیه معترضان، دست به تظاهرات زدند.

این اعتراضات در حالی ادامه دارد که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از زمان شروع اعتراضات تاکنون چندین بار به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم معترضان را تهدید کرده است.

ترامپ روز شنبه در جمع خبرنگاران تهدید کرد که در صورت درخواست مقامات ایالت مینه‌سوتا که پس از قتل وحشیانه یک شهروند سیاهپوست توسط پلیس شاهد تظاهرات گسترده‌ای بوده است، نیروهای ارتش آمریکا در اسرع وقت به این ایالت اعزام خواهند شد.

انتشار ویدئویی از برخورد خشن یک افسر سفیدپوست با فلوید که زانویش را روی گردن او فشار می‌دهد موج جدیدی از خشم و اعتراض به نژادپرستی نهادینه‌شده در ساختار جامعه آمریکا را موجب شده است.

چند روز پس از قتل جورج فلوید، سیاه‌پوست 46 ساله آمریکایی به‌دست درک شووین، مأمور سفیدپوست پلیس، اعتراضات و ناآرامی‌ها در مینیاپولیس، مرکز ایالت مینه‌سوتا ادامه یافت و این شهر به شهری جنگ‌زده شبیه شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان