بزرگداشت قیام ۱۵ خرداد با حضور اهالی فرهنگ و هنر + عکس

"پیشوای قیام" عنوان گردهمایی بزرگ فعالان فکری و فرهنگی انقلاب اسلامی است که با محوریت قیام خونین ۱۵خرداد طی روزهای &#۱۶۰;۱۰ و۱۱ خرداد در محل امامزاده جعفر(ع) پیشوا در حال برگزاری است.

بزرگداشت قیام 15 خرداد با حضور اهالی فرهنگ و هنر + عکس

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در افتتاحیه این رویداد حجت‌الاسلام باقری، امام جمعه شهر پیشوا ضمن خیرمقدم به چهره‌های فرهنگی و هنری حاضر در گردهمایی بزرگ «پیشوای قیام» گفت: امسال به دلیل مواجه با ویروس کرونا برنامه های ویژه گرامیداشت قیام خونین 15 خرداد شکل متفاوت‌تری به خود گرفته است.

وی افزود: امسال برنامه های مربوط به بزرگداشت جنبه فرهنگی و فکری‌تری گرفته است و بنا داریم به این موضوع بپردازیم چرا پیشوا به عنوان مبدا نهضت انقلاب اسلامی آنچنان که باید مورد توجه فضای رسانه‌ای و اندیشه‌ای کشور قرار نگرفته است.

فرهنگ و هنر ,

در ادامه این برنامه حاج تقی علایی از شاهدان عینی قیام خونین 15 خرداد پیشوا به بیان خاطراتی از آن واقعه پرداخت.

میزگرد بررسی ظرفیت‌های رسانه‌ای، فرهنگی و تاریخی پیشوا به عنوان مبدأ نهضت انقلاب اسلامی یکی دیگر از بخش‌های گردهمایی "پیشوای قیام" بود. در این بخش حمید داوودآبادی نویسنده، کامران شرف‌شاهی نویسنده و منتقد ادبی، مازیار بیژنی کاریکاتوریست، علی فریدونی عکاس انقلاب و دفاع مقدس و محمدحسن یادگاری مستندساز و فعال رسانه‌ای پیرامون ظرفیت‌های رسانه‌ای پیشوا و قیام 15 خرداد به بحث و گفت‌وگو نشستند.

حمید داوودآبادی در این نشست لزوم راه‌اندازی دفتر مطالعات انقلاب اسلامی در حوزه پیشوا را مطرح کرد و گفت: پیشوا نیازمند محلی برای جمع آوری اسناد و پژوهش‌هایی در حوزه قیام 15 خرداد است تا پژوهشگران علاقه‌مند بتوانند به آن‌ها دسترسی پیدا کنند.

در بخش دیگری از این نشست کامران شرف‌شاهی با اشاره به اینکه جنگ تحمیلی به فاصله کوتاهی از پیروزی انقلاب رخ داد و موجب شد توجه اهل فرهنگ و اندیشوران به سمت دفاع مقدس بیشتر شود گفت: مدیریت فرهنگی ما نتوانسته از ظرفیت‌های موجود در جهت بیان ویژگی‌ها و خصوصیات قیام 15 خرداد بهره‌برداری شایسته‌ای را داشته باشد و به گونه‌ای می‌توان گفت که نقش پیشوای ورامین در این قیام بزرگ مورد جفا واقع شده است.

فرهنگ و هنر ,

شرف‌شاهی افزود: شهر پیشوا می‌تواند به عنوان مرکز ملی فرصتی بین‌المللی ایجاد کند از این لحاظ که این قیام علیه کاپیتولاسیون و استکبار بوده و به همین دلیل می‌تواند مورد توجه افزون‌تری قرار گیرد.

علی فریدونی عکاس انقلاب و دفاع مقدس نیز در این نشست گفت: لازم است فراخوانی داده شود تا هرکس عکس و فیلمی از نسل گذشته دارد جمع آوری شود و ارگانی این مسئولیت را بپذیرد. شاید لازم باشد مردم را برای رقم زدن این اتفاق تشویق کرد.

فریدونی افزود: انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس آمادگی دارد این تصاویر را در شرایط ایده‌آلی نگه‌داری و ساماندهی کند تا از خروجی آن کتاب‌هایی برای نسل جدید تهیه شود چرا که در این زمینه کوتاهی‌های زیادی شده است به نحوی که فرزندان ما اطلاعات درستی از ماجرای 15 خرداد ندارند.

مازیار بیژنی کاریکاتوریست نیز در این برنامه با اشاره به اینکه ارتباط نسلی به وسیله تولید هنری محقق می‌شود گفت: ثبت تاریخ بدون تولید هنری اتفاق نمی‌افتد چرا که هر نسل زبان خاص خود را برای فهم مطالب را دارد. مثلاً تولید انیمیشن در رابطه با قیام 15 خرداد می‌تواند راهگشا باشد.

فرهنگ و هنر ,

بیژنی افزود: در تولیدات هنری باید اولویت مدنظر قرار بگیرد و بودجه ها صرف کارهای لازم و ضروری شود.

محمدحسن یادگاری فعال رسانه‌ای و مستندساز نیز در این نشست به مسئله مهم انتقال پیام و ارتباط آن با تصویرسازی اشاره کرد و گفت: جهان ذهنی همه انسان ها بسته به روایت‌هایی است که از کودکی تا بزرگسالی به گوششان می‌رسد. پس بیان روایت‌ها وظیفه همه اهالی فرهنگ و صاحبان وقایع تاریخی مانند 15 خرداد 42 پیشوا است.

یادگاری خاطرنشان کرد: متأسفانه امروز مخاطب اصلی برنامه‌سازی‌ها، سیاستگذاری‌ها، تولیدات محتوایی و تعاملات گفتگویی بزرگسالان‌اند و کمتر به کودکان ونوجوانان توجه می‌شود که این طرز نگاه باید تغییر پیدا کند.

حسین قرایی دبیر همایش "پیشوای قیام" نیز در پایان این مراسم افتتاحیه تاکید کرد: هدف ما از برگزاری این برنامه شناساندن ظرفیت های عمیق و فرهنگی قیام 15 خرداد به هنرمندان جبهه فکری فرهنگی انقلاب اسلامی است.

فرهنگ و هنر ,

وی افزود: طی دو روز میزبان 110 هنرمند خواهیم بود. امید آن داریم که در طی سال های آتی توسط همین هنرمندان و هنرمندان عزیز دیگر شاهد آثار قابل توجهی در حوزه 15 خرداد باشیم.

شعرخوانی حماسی محسن کاویانی از شاعران برجسته کشور و اجرای سرود توسط گروه ساکنان آسمان از دیگر بخش های این برنامه بود. گردهمایی بزرگ «پیشوای قیام» طی روزهای 10 و11 خرداد به همت ستاد مردمی بزرگداشت قیام خونین 15 خرداد در شهر پیشوا و با حضور نزدیک به100 چهره فکری فرهنگی انقلاب اسلامی در پیشوا برگزار می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان