آیا ترامپ توئیتر را تعطیل خواهد کرد؟

اقدام رئیس جمهور آمریکا برای تهدید توئیتر سوالات بسیاری را در مورد حد و حدود اختیارات ترامپ و رویکرد او نسبت به شبکه های اجتماعی پیش آورده است.

آیا ترامپ توئیتر را تعطیل خواهد کرد؟

مهسا مژدهی: ترامپ با توئیتر بر سر لج افتاده است. بعد از اینکه این شبکه اجتماعی، با اقدامش رئیس جمهور آمریکا را تلویحا متهم به دروغگویی و نشر اطلاعات غلط کرد، او تهدید کرد که توئیتر را می بندد. این تهدید رئیس جمهور آمریکا شوکه کننده بود. او در واقع خودش محصول"توئیتر" بوده و رسیدنش به کاخ سفید حاصل توئیت های جنجالی و اظهارنظرهای غیر معمولش در این فضا است. اما حالا که کارش راه افتاده، ترامپ به این شبکه اجتماعی به عنوان دشمنی نگاه می کند که با قوانین جدیدی که وضع کرده، هر لحظه می تواند دستش را رو کند و کاخ سفید را تحت فشار قرار دهد. این امتیاز پیش از این در دست غول های رسانه ای آمریکا بود که می توانستند با تحت فشار قرار دادن یک رئیس جمهور، روزگار او را سیاه کنند. اما امروز این قدرت در دست شبکه های اجتماعی قرار گرفته که مطلقا کنترل پذیری رسانه ها را ندارند. این دقیقا همان چیزی است که ترامپ را به وضعیتی دچار کرده که قید شعار آزادی بیان و سود اقتصادی را بزند و بگوید که توئیتر را خواهد بست و فرمانی را امضا کند که به محدودیت فعالیت این شبکه اجتماعی بیانجامد. در خبرآنلاین باحمیدرضا آصفی سخنگوی سابق وزارت خارجه به گفتگو نشستیم تا ابعاد این تهدید ترامپ را بررسی کنیم:

ترامپ تهدید کرده که توئیتر را می بندد و دستور محدود کردن آن را هم امضا کرده است. در عین حال به نظر می رسد که جک دورسی، چندان ترسی از تهدید ترامپ به خود راه نداده است. این روزها توئیتر به یکی از ابزار رسانه ها تبدیل شده که به کمک آنها می آید. این اقدام رئیس جمهور آمریکا چه تاثیری بر اینده رسانه ها خواهد داشت؟

اظهاراتی که ترامپ این روزها داشته اگر چه بخشی از آن به خاطر افشاگری اخیر توئیتر علیه اظهارات رئیس جمهور آمریکاست اما ریشه محکم تری از این حرف ها دارد. او به عنوان فردی خودشیفته و غیر دموکرات، با هر نوع از اطلاع رسانی آزادانه مشکل دارد. نحوه برخوردهایش در کنفرانس های خبری هم موید همین موضوع است. او در کنفرانس های خبری از سوالات خبرنگاران پریشان می شود. ترامپ دوست دارد در مصاحبه هایی شرکت کند که خبرنگار او را به چالش نکشد. اما آنچه باعث شده که رئیس جمهور آمریکا علیه توئیتر اظهارنظر کند، گذاره ترامپ را چک کنید است که توئیتر در زیر یکی از توئیت های او مطرح کرده است و عملا مواضع ترامپ  با این اقدام توئیتر زیر سوال رفت. از سوی دیگر هم جک دورسی، با وجود فشار و تهدیدی که از سوی کاخ سفید اعمال شد، گفت که از مواضع خود عقب نشینی نمی کند و بر سر اتفاقات اخیر در آمریکا هم به طرفداری از معترضان پرداخت، هشتگ ساخت و اکانت خود را هم سیاه کرد.

توئیتر در راس شبکه های اجتماعی قرار دارد. خود ترامپ هم از این راه به قدرت رسید و در حالی که رسانه ها از او حمایت نمی کردند با استفاده از قدرتی که این شبکه اجتماعی به او می داد، توانست انتخابات 2016 را ببرد. اگر ترامپ بتواند توئیتر را ببندد یا خللی در نحوه کار آن ایجاد کند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

ترامپ مخالف شبکه های اجتماعی است و فکر می کند که این شبکه ها علیه او هستند و توئیتر در راس این شبکه ها قرار دارد. چرا که طرفداران زیادی دارد و تبدیل به یکی از منابع رسانه ها شده است و به طور کلی یک شبکه اجتماعی جدی است. شبکه های اجتماعی در افکار سازی و افکار سنجی نقش عمده دارند و تاثیرشان بیشتر از شبکه های رسمی است. کار ترامپ شنا خلاف جهت آب است. شبکه های اجتماعی از پیگرد قضایی به طور کلی معاف هستند و ترامپ در کنگره در وضعیتی نیست که بتواند این موضوع را به صورت جدی پیگیری کرده و برای این شبکه ایجاد اشکال کند.

ما دیدیم که توئیتر با وجود تلاش های ترامپ برای ایجاد خلل در کار این شبکه اجتماعی، بر موضع خود پافشاری کرد و مواضعش را سخت تر کرد. حتی الان هشتگی ایجاد کرده که جان سیاه پوستان مهم است و در مقابل اقدامات دولت در آمریکا قرار گرفته است. این نشان می دهد که جک دورسی از مواضعش پا عقب نمی کشد.

از پس تمام این اتفاقاتی که افتاده، چه اتفاقات تازه ای خواهد افتاد؟ به نظر می رسد که این اولین بار است که شبکه های اجتماعی نشان داده اند قدرت بیشتری از رسانه های رسمی دارند. در آینده و پس از این جدال که به نظر ترامپ بازنده آن است، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

دامنه شبکه های اجتماعی به ویژه توئیتر از این پس بیشتر خواهد بود. دیگر شبکه های اجتماعی هم به حمایت از توئیتر خواهند آمد. از سوی دیگر قوانین بین المللی و داخلی در آمریکا دست ترامپ را بسته است و او هرچند تهدید می کند اما قادر به انجام عملی علیه این شبکه ها نیست. دنیا دنیایی نیست که بتوانی اراده خود را به شبکه های اجتماعی تحمیل کنی. اقدام ترامپ تنها به ضرر خودش تمام خواهد شد. در دنیای معاصر سه نفر را صاحب اشتباهات استراتژیک می دانم که یکی از آنها ترامپ و دیگران هیتلر و صدام هستند. اشتباهات ترامپ از نظر استراتژیک و نژادپرستی ای که دارد با این دو قابل مقایسه است.

علت اینکه اقدام توئیتر تا این اندازه ترامپ را عصبانی کرده که دچار خطایی استراتژیک با این وسعت شده را چه می دانید؟

ترامپ خودشیفته است و نمی خواهد که کسی علیه اش حرف بزند یا او را تهدید کند. چون سی ان ان علیه او اظهار نظر می کند بر ضد این شبکه است و چون فاکس با او همراه است از این شبکه خوشش می آید. توئیتر چون با ترامپ مخالفت کرد، او از این شبکه اجتماعی متنفر شده است. رسانه های آمریکایی در مورد توئیتر کنار شبکه های اجتماعی قرار خواهند گرفت و تهدیدات ترامپ را نخواهند پذیرفت. البته این طور نیست که این رسانه ها به اصل ازادی بیان معتقد باشند، چون ما موارد زیادی از جمله جنگ عراق، حمله به سومالی، رفتار با ونزوئلا و ... را داشته ایم که در معرض سانسور قرار گرفته اند. اما در مورد توئیتر و اینکه موضوع داخلی است و ربطی به مسایل بین المللی ندارد، رسانه ها طرف توئیتر را خواهند گرفت و در کنار ترامپ نخواهند ایستاد.

 312 310

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان