برقراری منع آمدوشد در پایتخت و ده‌ها شهر آمریکا

تهران- ایرنا- شهردار واشنگتن دی‌سی پس از ناآرامی‌های اخیر در آمریکا و تجمع ها در اطراف کاخ سفید اعلام کرد که از یکشنبه شب به مدت ۷ ساعت در سراسر این شهر منع آمدوشد برقرار خواهد بود.

برقراری منع آمدوشد در پایتخت و ده‌ها شهر آمریکا

شبکه خبری سی‌ان‌ان بامداد دوشنبه گزارش داد: «موریل باوزر» شهردار واشنگتن دی‌سی پایتخت آمریکا که مقر کاخ سفید و کنگره این کشور است، اعلام کرد که از ساعت 11 یکشنبه‌شب تا 6 بامداد دوشنبه (7:30 تا 14:30 دوشنبه به وقت تهران) در سراسر این شهر مقررات منع آمدوشد برقرار خواهد بود.

باوزر که پیشتر به دلیل عدم استفاده از پلیس شهر برای کنترل تجمع معترضان در اطراف کاخ سفید مورد انتقاد دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا قرار گرفته بود، نیروهای گارد ملی پایتخت را برای کمک به پلیس این شهر فعال کرده است.

نیروهای گارد ملی آمریکا در بسیاری از شهرها و ایالت‌های این کشور برای کنترل تظاهرات و ناآرامی‌های اخیر به کار گرفته شده و به دلیل برخورد خشن و سرکوب معترضان مورد انتقاد مردم قرار گرفته است.

ترامپ ضمن حمایت از اقدام های خشن و سرکوبگرانه نیروهای گارد ملی، از همه ایالت‌ها و شهرهای درگیر با اعتراضات اخیر به قتل یک سیاهپوست توسط پلیس خواسته است که از این نیروها برای سرکوب اعتراضات استفاده کنند.

شهر واشنگتن دی‌سی جمعه شب شاهد تجمع معترضان در مقابل کاخ سفید و در موارد برخورد و درگیری آنان با نیروهای سرویس مخفی کاخ سفید و گارد ملی بود. در این تجمع، هزاران تن در برابر محوطه کاخ سفید برای ابراز همدردی با کشته شدن «جورج فلوید» سیاهپوست گردهم آمدند و پس از آن کاخ سفید به حالت قرنطینه کامل درآمد و تمامی دروازه‌های ورودی و خروجی آن بسته شد.

ترامپ پس از تجمع جمعه‌شب معترضان در مقابل کاخ سفید چندین بار از سرویس مخفی به خاطر اقداماتش تشکر کرده است. وی روز شنبه در پیامی توییتری نوشت: شب گذشته سرویس مخفی در کاخ سفید عالی کار کرد. آن‌ها نه تنها بسیار حرفه‌ای، بلکه عالی بودند. من داخل و در حال نظارت بر همه تحرکات بودم و امنیتم بالاتر از این نمی‌توانست باشد.

رییس جمهوری آمریکا همچنین معترضان را در تهدید کرد در صورتی که قصد عبور از دیوار کاخ سفید را داشتند، "با وحشی‌ترین سگ‌ها و بدترین سلاح‌ها" روبه رو می‌شدند.

وی ساعاتی پیش نیز در چندین پیام توییتری به استفاده از نیروهای گارد ملی تاکید کرد. ترامپ نوشت: شهرداران و فرمانداران دموکرات محکم باشید. این افراد آشوب‌طلب هستند. ‌اکنون گارد ملی ما را فرابخوانید. جهان در حال نظاره کردن و خندیدن به شما و جو [بایدن] خواب‌آلود است. آیا این چیزی است که آمریکا می‌خواهد؟ نه!!!

او در پیامی دیگری گفت: به گارد ملی به خاطر کاری که شب گذشته بلافاصله پس از رسیدن به [شهر] مینیاپولیس در ایالت مینه‌سوتا انجام دادند، تبریک می‌گویم. آشوب‌طلبان چپگرای جنبش آنتیفا (ضدفاشیسم) و دیگران به سرعت سرکوب شدند. این کار باید همان شب اول توسط شهردار انجام می‌شد تا هیچ مشکلی پیش نیاید!

در پی قتل «جورج فلوید» شهروند سیاهپوست آمریکایی به دست یک پلیس سفیدپوست، اعتراض‌های گسترده‌ای سراسر آمریکا را فراگرفته است.
فلوید هفته گذشته (ششم خرداد) در شهر مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتا به دست یک افسر سفیدپوست به نام «درک شووین» کشته شد. این افسر پلیس جمعه نهم خرداد ماه پس از بازداشت به قتل درجه سه متهم و سپس با وثیقه 500 هزار دلاری آزاد شد.

شهروندان خشمگین آمریکایی با وجود تهدیدهای ترامپ و هشدارهای مقام‌های ایالتی در اعتراض به نژادپرستی و قتل فلوید سیاهپوست، در چند روز اخیر تظاهرات کردند که در برخی شهرها به صحنه‌های اعتراضی و درگیری با نیروهای امنیتی منجر شد.

با آغاز موج جدید اعتراض‌ها در آمریکا، بعضی شهرها قانون منع آمدوشد به اجرا گذاشتند و در برخی مناطق نیز از جمله مینه‌سوتا، جورجیا، اوهایو، کلرادو، یوتا، دنور، کنتاکی و منطقه کلمبیا که شهر واشنگتن مهمترین بخش آن است، درخواست اعزام گارد ملی شد یا این گارد را برای کمک به نیروهای محلی در مقابله با معترضان فعال کردند.

افزون بر واشنگتن، در بیش از 40 شهر دیگر آمریکا منع آمدوشد اعلام شده که به این شرح است: لس‌آنجلس، سانفرانسیسکو، بورلی هیلز، سانتا مونیکا، وست هالیوود، سان خوزه، دنور، میامی، اورنج کانتی، جکسونویل، اورلاندو، آتلانتا، شیکاگو، ایندیاناپولیس، لوئیزویل، دیترویت، مینیاپولیس، سنت پاول، کانزاس سیتی، آتلانتیک سیتی، روچستر، سینسیناتی، کلیولند، کلومبوس، دیتون، تولدو، پورتلند، یوجین، فیلادیلفیا، پیتسبورگ، چارلزتون، کلمبیا، میرتل بیچ، نشویل، دالاس، سان آنتونیو، سالت لیک سیتی، ریچموند، سیاتل، میلوااوکی، مدیسون.

همچنین، ایالت آریزونا به مدت یک هفته مقررات منع آمدوشد وضع کرده است. این ایالت به همراه ایالت‌های تگزاس و ویرجینیا «وضعیت فاجعه» اعلام کرده‌ که به این معنا است که همه نیروهای این ایالت‌ها می‌توانند برای سرکوب اعتراضات به کار گرفته شوند.

ایالت مینه‌سوتا نیز که شهر مینیاپولیس محل قتل فلوید سیاهپوست در آن واقع شده، همه بزرگراه‌های منتهی به این ایالت را مسدود کرده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان