نقالی "قصه‌های کهن ایرانی" در فضای مجازی

نقالی داستان‌های کهن ایرانی با هنرمندی بازیگران تئاتر در کانون پرورش فکری در حال تصویربرداری است تا به زودی در فضای مجازی منتشر شود.

نقالی "قصه‌های کهن ایرانی" در فضای مجازی

به گزارش خبرگزاری تسنیمبه نقل از روابط عمومی کانون پرورش فکری، در ادامه‌ تعطیلی سالن‌های تئاتر و سینما به دلیل شیوع بیماری کرونا، اداره کل امور سینمایی و تئاتر کانون از سه هنرمند نقال دعوت کرد تا داستان‌های ایرانی کهن را به‌شیوه نقالی روایت کنند.

محمد معجونی در اولین نقل خود داستان «قنبر فتاح» را روایت می‌کند، این روایت داستان تلاش قنبر برای جنگ با حضرت علی (ع) است که در نهایت قنبر با شناخت از آن حضرت، در زمره مریدان ایشان قرار می‌گیرد و سال‌ها با او زندگی می‌کند. بر همین اساس نقل «تیمور لنگ و حمله‌ی او به ایران»، داستان «قرچه سگزی و نبرد با رستم» و روایت «بیژن و منیژه» سه نقل دیگری است که از سوی معجونی در این طرح روایت خواهد شد.

امیرحسین انصافی دیگر هنرمند نقال نیز با روایت سه نقل، قصه‌ «حمال تبریزی»، «پیر چنگی» و «کشتی نوح» علاقه‌مندان را به شنیدن داستان‌های ایرانی دعوت می‌کند. انصافی در نقل «حمال تبریزی»، حکایتی از خلوص بندگی یک حمال و خواسته او از خدا و اجابت تمنایش را نقل می‌کند، «پیر چنگی» حکایت مطرب خوش آوازه‌ای است که جز خدای خود کسی را ندارد و روایت قصه‌ حضرت نوح(ع) و ساختن کشتی برای نجات موجودات جهان از عذاب، دیگر نقالی‌ او است.

در همین حال فهیمه باروتچی با نقل «طوطی و مرد بقال» به روایت داستان شیرین طوطی سخن‌گو و شکستن شیشه‌ روغن برای کودکان می‌پردازد. همچنین او داستان شفا یافتن «مرد کور»، قصه مرد تهی‌دستی را نقل می‌کند که از ثروت‌مندی طلب غذا کرده ولی مورد بی‌مهری واقع می‌شود اما مرد نابینایی همان فقیر را کمک کرده و دعای مرد فقیر نور را به چشمان مرد نابینا برمی‌گرداند.

قصه‌ «حاتم طایی» دیگر نقالی این هنرمند است که در آن به پادشاهی بخشنده اشاره شده است که وقتی قصه بخشندگی حاتم را می‌شنود، حسادت کرده است و دستور قتل حاتم طایی را می‌دهد.

این 10 نقل به‌زودی در صفحه پرتال و صفحه‌ اختصاصی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در اینستاگرام منتشر خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان