شورش در خیابان، خیزش در سیاست خارجی

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، شراره‎های خشم امریکا را فراگرفته و مردم رودرروی پلیس و ارتش امریکا قرار گرفته‎‎اند. منع آمد و شد در 25 شهر این کشور تصویری جدید از امریکا پیش چشم شهرها کشیده است. تصویری که یادآور نبردهای داخلی در خاورمیانه است. اما در این حال بد امریکا، «دونالد ترامپ» که با سیاست‎هایش در عرصه داخلی، باعث افزایش شکاف‎ها و تمایلات افراطی در جامعه امریکا شده است، دلمشغول سیاست خارجی است. او دیروز یک روز پس از آنکه گروه هفت را گروهی منسوخ خواند، نشست این گروه را به تعویق انداخت.

رئیس جمهوری امریکا در جمع خبرنگاران با تأکید بر اینکه ساختار کنونی گروه هفت را مناسب نمی‌داند، خواهان دعوت کشورهایی جدید مانند استرالیا، روسیه، کره جنوبی و هند به این گروه شد و ادعا کرد، این اقدام می‌تواند «عظمت گذشته امریکا» را به آن بازگرداند. اما «پاتریک وینتور»، تحلیلگر حوزه دیپلماسی روزنامه انگلیسی «گاردین» معتقد است، قضیه تنها دعوت از این کشورها نیست و واقعیت آن است که «دونالد» قصد دارد تا ماه سپتامبر که احتمالاً نشست گروه هفت در آن برگزار خواهد شد، گروهی را در نشست گرد هم آورد که مواضعی ضد چینی داشته باشند. بویژه که زمان نشست درست چند هفته قبل از انتخابات 2020 امریکا خواهد بود و «ترامپ» خواهد توانست از نشست گروه هفت به عنوان بخشی از تبلیغات انتخاباتی خود استفاده کند و با اتحادی ضد چینی، افکار امریکایی‎ها نسبت به چین را که به خاطر کرونا و تبلیغات روی مسئولیت چین در انتشار این ویروس منفی است، به سمت خود به حرکت درآورد.

نقش «آنگلا مرکل»

اما به جز این نباید از نقش صدر اعظم آلمان در این تصمیم ترامپ عبور کرد. روز پنجشنبه «آنگلا مرکل» تماسی تلفنی با رئیس جمهوری امریکا داشت. در این تماس تلفنی، آنگونه که نزدیکان به دفتر صدر اعظم آلمان گزارش کرده‎اند، دو طرف اختلاف نظرهایی گسترده در حوزه‎هایی چون ساختار سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، پروژه نورد استریم-2 و روابط با چین دارند. در واقع پس از این تماس تلفنی بود که «مرکل»، خبر داد، به خاطر شرایط کرونایی در نشست گروه هفت شرکت نخواهد کرد. به گفته ناظران برآورد می‌شود «دونالد ترامپ» پس از پاسخ رد «مرکل» به دعوتش و با در نظر گرفتن شرایط کنونی کرونا و مسائل داخلی امریکا به صرافت افتاده است که کل نشست را به تعویق اندازد تا شاید ابرهای تیره در روابطش با آلمان به عنوان مهم‌ترین عضو اروپایی گروه هفت، برطرف شود. این در حالی است که رئیس جمهوری امریکا که پیشتر علاقه‌مند بود، نشست گروه هفت را در زمین‎های گلف معروفش برگزار کند، درست پیش از اینکه «مرکل» از غیبتش در نشست خبر دهد، در تماس تلفنی با «امانوئل مکرون»، رئیس جمهوری فرانسه با وی درباره برگزاری نشست حضوری گروه هفت با وجود کرونا مذاکره کرده بود. البته طبق برآوردهای «گاردین»، «دونالد ترامپ» همچنین در نظر دارد از «ولادیمیر پوتین» هم برای شرکت در این نشست دعوت کند. «پوتین» از سال 2014 که الحاق کریمه به روسیه رقم خورد، از جمع گروه هشت اخراج شد و اکنون این زمان فرصتی است تا «ترامپ» بتواند او را به گروه که حال گروه هفت شده است، بازگرداند.

ادامه ناآرامی‌ها در امریکا

هرچند «دونالد ترامپ» این روزها سر شلوغی در سیاست خارجی امریکا دارد و با خارج کردن امریکا از سازمان بهداشت جهانی و ورود به مسائل هنگ کنگ در حال بوکس با چین است، اما اینها مانع از آن نمی‎شود که مردم امریکا چالش‎های داخلی را به فراموشی بسپارند. به‌گزارش سایت شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، اکنون پنج شب است 30شهر امریکا تا صبح نخوابیده، ناآرامی‌ها شهرها را فراگرفته‎ است و در جریان اعتراضات، یک نفر جان خود را از دست داده، ده‎ها نفر زخمی و صدها نفر دستگیر شده‎اند. در میان زخمی‌ها شماری به ضرب گلوله زخمی شده‌اند. گلوله‌هایی که پلیس مدعی است از سوی آنها نبوده اما همه می‌دانند، پیش از آن رئیس‌جمهوری امریکا به نیروهای امنیتی مجوز شلیک گلوله را داده بود. تداوم اعتراض‎ها بویژه در سه شب گذشته پلیس امریکا را واداشت برای متوقف کردن اعتراض‎ها در 25 شهر از جمله لس آنجلس، فیلادلفیا و آتلانتا مقررات منع رفت و آمد اعلام کرد. اما معترضان خشمگین با نادیده گرفتن این فرمان همچنان خیابان‌ها را به اشغال خود درآورده‎اند. از همین رو در برخی شهرها همچون جورجیا، لس‌آنجلس، کنتاکی، اوهایو و تگزاس، گارد ملی وارد عمل شده است. همه اینها در حالی بود که دادستانی پلیس خاطی را که باعث مرگ «فلوید» شد، قاتل با قتل درجه سه معرفی و وی را با قید وثیقه رها کرد. معترضان معتقدند قتل درجه یک است نه سه.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان