تماس‌های سری تل‌آویو و ریاض درباره بیت‌المقدس

تهران- ایرنا- روزنامه صهیونیستی اسراییل هیوم فاش کرد که عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی با انجام مذاکرات مخفیانه به دنبال جایگزین کردن نماینده‌های سعودی در اداره اوقاف اسلامی مسجدالاقصی هستند.

تماس‌های سری تل‌آویو و ریاض درباره بیت‌المقدس

این روزنامه گزارش داد که اسرائیل و عربستان سعودی از دسامبر 2019 مذاکرات مخفیانه‌ای را با وساطت آمریکا در راستای جایگزینی نماینده‌های سعودی در اداره اوقاف اسلامی مسجدالاقصی انجام داده‌اند.

اداره اوقاف اسلامی یک نهاد برای اداره امور مجموعه مسجدالاقصی است که توسط کشور اردن مدیریت می‌شود.

بر اساس این گزارش، دیپلمات‌های ارشد سعودی تایید کردند که این اقدامات مذاکرات حساس و مخفیانه است که به صورت مبهم و با شدت عمل پایین از طریق دیپلمات‌ها و مقامات امنیتی ارشد در اسرائیل، آمریکا و عربستان سعودی به عنوان بخشی از مذاکرات برای پیشبرد معامله قرن انجام شده است.

به گفته یک دیپلمات ارشد سعودی، اردنی‌ها تا چند ماه پیش به شدت با تغییر و تحولات اداره اوقاف اسلامی در مسجدالاقصی مخالفت می‌کردند اما دخالت موثر ترکیه به طور کلی در قدس و بالاخص در حرم شریف منجر به بازنگری امان در این خصوص شد.  

طبق گزارش این رسانه صهیونیستی، در پی تنش‌های اخیر در باب الرحمه و مسجدالاقصی، اردن به تشکیلات خودگردان اجازه مشارکت در اداره اوقاف را داد. مقامات تشکیلات خودگردان به سازمان‌های اسلامی ترکیه اجازه حضور در عرصه مدیریت این مکان مقدس را با تزریق ده‌ها میلیون دلار از طریق دولت ترکیه و به درخواست شخص رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری این کشور داده است.  

از این رو اردنی‌ها پیام‌هایی را برای آمریکا و رژیم صهیونیستی ارسال کردند که پادشاهی این کشور آماده نرمش در موضع خود در جهت حضور نمایندگان سعودی در اداره اوقاف اسلامی است. این اقدام مشروط به تحقق خواسته‌های اردن و نقش یگانه اردن در مدیریت اوقاف است. همچنین سعودی‌ها باید میلیون‌ها دلار برای سازمان‌های اسلامی در محله‌های عربی شهر قدس و مسجدالاقصی اعانه دهند و از سوی دیگر عربستان سعودی از فشار دیپلماتیک و سیاسی خود برای حذف سازمان‌های اسلامی ترکیه در قدس استفاده کند.

گفته می‌شود که یکی از اهداف معامله قرن کنار زدن اردن از عرصه مدیریت اوقاف اسلامی مسجدالاقصی و تعیین عربستان به عنوان کلید دار این مجموعه است.

همچنین براساس معامله قرن دره اردن و بخش‌هایی از کرانه باختری با وجود مخالفت علنی اردن، تحت حاکمیت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخته می‌شود.

همکاری های عربستان با رژیم صهیونیستی که طی سال های گذشته پنهان مانده بود از سال 2015 و با روی کار آمدن سلمان بن عبدالعزیز بی پرده پیگیری می شود و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان بارها به صورت لفظی رژیم اشغالگر صهیونیستی را به رسمیت شناخته است . 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان