دوستت‌دارم‌های یک قرن در ششمین شماره وزن دنیا

تهران- ایرنا- ششمین شماره مجله «وزن دنیا» با موضوع مروری بر یک قرن شعر عاشقانه ایران، همچنین اشعاری از شاعران امروز نام‌آشنا و گمنام، روی پیشخان کتابفروشی‌ها و دکه‌های مطبوعاتی قرار گرفت.

دوستت‌دارم‌های یک قرن در ششمین شماره وزن دنیا

شماره جدید مجله وزن دنیا خرداد 1399 و حدودا 4 ماه بعد از آخرین شماره (شماره 5، بهمن 1398) منتشر شد، پوریا سوری مدیر مسئول این مجله در مقدمه کوتاه بر این شماره از اجرای برخی تغییرات با شیبی ملایم در این نشریه و البته مهم‌تر رفتن به سمت تبدیل شدن به ماهنامه به جای دوماهنامه خبر داده است. علی مسعودی‌نیا در سرمقاله‌ای که برای این شماره به نام خنجرها، بوسه‌ها و پیمان‌ها نوشته بعد از توضیحاتی در مورد عشق و ظهور آن در اشعار شاعران مختلف و نقش آن در شکوفایی شعر معاصر می‌نویسد: اما حالا که در سال 1399 ایستاده‌ایم و تاریخ غربال‌شده‌ شعرمان را مرور می‌کنیم، یک نکته هویداست؛ تقریبا تمام شاعران به‌یادماندنی، تاثیرگذار و مهم ما، در تجربه‌های عاشقانه‌سرایی‌شان موفق بوده‌اند. دو مطلب به یاد هوشنگ آزادی‌ور (شاعر، مترجم و هنرمند عرصه تئاتر 1321 تا 1397) ادامه ششمین شماره وزن دنیاست.

این شماره از مجله نیز مانند دیگر شماره ها بخش نسبتا مفصلی را به اشعار شاعران مناطق مختلف ایران شامل تهران، آذربایجان غربی، البرز، ایلام، خوزستان، سمنان رادربرمی گیرد، ضمن اینکه نگاهی هم به اشعار شاعران هم‌زبان و خارجی شامل از جمله شاعران افغان و تاجیک دارد.

بخش دوم وزن دنیا به نام کارگاه وزن دنیا شامل گفت‌وگو، میزگرد و تحلیل هایی با موضوع عشق در شعر معاصر است. اولین مطلب در این بخش گفت‌وگو با علی باباچاهی (شاعر معاصر متولد 1321) درباره شعر عاشقانه در ایران و کتاب عاشقانه‌ترین‌ها (نشر ثالث، 1384) است که وی نگاهی به شعرهای عاشقانه فارسی از سال 1300 تا 1380 دارد. وی در این گفت وگو در مورد دغدغه‌اش برای نوشتن این کتاب می‌گوید: شعر عاشقانه برای من همیشه اهمیت خاصی داشته و هنوز هم دارد، چون شعر عاشقانه از نظر من، شعری تک‌معنایی یا تک‌محوری نبوده و نیست، بلکه در ارتباط با ویژگی‌های سیاسی، اجتماعی، حماسی و ...تعریف می‌شود (ص. 112).

میزگرد در جستجوی عشق رهایی‌بخش عنوان میزگرد این شماره وزن دنیاست که حافظ موسوی (شاعر معاصر، متولد 1333)، دکتر مهری بهفر (استاد دانشگاه، شارح شاهنامه، سردبیر و مدیرمسئول مجله رود) محمدرضا اصلانی (نویسنده، شاعر و مستندساز متولد 1322) و آتفه چهارمحالیان (شاعر متولد 1360) در آن (البته به شکل مجازی) شرکت کرده اند.

بهفر در بخشی از این میزگرد: البته معتقدم فروغ نسبت به معشوق ستمگر عاصی نشده است و خود او جای پنج انگشت سیلی معشوق را بر رخسار پنج حرف حقیقت می شمارد: و جای پنج شاخه‌ی انگشت‌های تو/ که مثل پنج حرف حقیقت بودند/ چگونه روی گونه‌ی او مانده است (ص. 129).

شعر عاشقانه فریدون توللی (1298 تا 1364) در مطلبی با عنوان یک رومنس خانوادگی به قلم فرشاد سنبل‌دل بررسی شده است، عشق در شعرهای نادر نادرپور (1308 تا 1378) نیز در جستاری به نام از ونوس میلو تا ونوس نادر به قلم رضا رحمتی‌راد.

وقتی سخن از عشق در شعر معاصر باشد حتما هم باید به احمد شاملو (1304 تا 1379) و اشعارش پرداخت، آن جا که عشق غزل نیست عنوان مطلبی در مورد مفهوم عشق در شعر احمد شاملو است که محمد آزرم نوشته است.

آزرم در مورد شاملو: عاشقانه‌های شاملو نوسازی مفهوم عشق در عصر مندرس و مبتذل آن است. کنشی‌ست برای خلق وضعیتی مطلوب و عمیقا انسانی. جهان شعر او تحول مفهوم عشق از زبان رمزگشایی شده و نوآوری رمزگانی جدید مبتنی بر آرمان‌های انسانی و اجتماعی‌ست. شعری که بازآمدن همه‌ی بینایی‌ها برای خواننده‌ی هوشمند است تا به سیاهی کلمات شعر، جان تازه‌ای بدمد. (ص. 152).

شعرای معاصر دیگری که مفهوم عشق در شعرهای شان بررسی شده شامل نیما یوشیج، مهدی اخوان‌ثالث، فریدون مشیری، هوشنگ ابتهاج، فروغ فرخزاد، سهراب سپهری، م آزاد، نصرت رحمانی، یدالله رویایی، حمید مصدق، منوچهر آتشی، محمدعلی سپانلو، خسرو گلسرخی، اسماعیل خویی، احمدرضا احمدی، رضا براهنی، محمد مختاری، سیدعلی صالحی، علی باباچاهی، شمس‌لنگرودی، هستند.

البته اشعار حسین منزوی (1325 تا 1383)‌ نیز با جایگاه ویژه در میان نسل سوم شاعران ایرانی نیز در مطلبی با عنوان نام من عاشق به قلم ابراهیم اسماعیلی‌اراضی بررسی شده است. وی در بخشی از این مطلب نوشته است: به شهادت همه‌ی نوشته‌ها و سروده‌ها و از همه مهم‌تر، سلوک او در 58 سالی که بود و دید و نوشت، عشق در زیست او همه‌ی زندگی بود و نه بخشی از آن. (ص. 172)

 باقی یا رونده مسئله این است به قلم سیامک‌ بهرام‌پرور با موضع تاملاتی درباره عاشقانه‌نویسی در ادبیات فارسی عنوان مطلب دیگر و معشوق جدید شعر فارسی: «داف» آخرین جستار این شماره وزن دنیاست که شهریار خسروی در آن تحول و تطور معشوق را در شعر معاصر فارسی تا حدی بررسی کرده و در بخشی از آن می‌نویسد: داف، معشوقی است که از بازار می‌گذرد و «مصرف» می‌شود. اما مسئله در همین جا متوقف نمی‌شود. مفهوم «خشونت» است. اگر انسانی را «مصرف» می‌کنید، یعنی مستعد خشونت به او هستید. خشونتی که در فرهنگ عمومی امروز ایران - و مثلا در بخشی از موسیقی رپ فارسی- وجود دارد. (ص. 203)

شماره‌ ششم وزن دنیا، در ٢١٢ صفحه از دیروز (یکشنبه، 11 خرداد) در کتاب‌فروشی‌ها و کیوسک‌های مطبوعاتی معتبر در دسترس علاقه‌مندان است و مخاطبان می‌توانند برای آگاهی از مراکز خرید این مجله به حساب کاربری مجله در شبکه اجتماعی اینستاگرام مراجعه یا از سایت این مجله کسب آگاهی کنند، امکان سفارش مستقیم مجله نیز با مراجعه به سایت میسر است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان