قتل ناموسی در افغانستان؛ کشته شدن دختر جوان به خاطر ازدواج با مرد مورد علاقه اش

رئیس اداره امور زنان هرات گفته زن جوانی به خاطر ازدواج با پسری که خانواده اش مخالف آن بودند، توسط برادر و پسرعموهای خود به ضرب گلوله به قتل رسیده.

قتل ناموسی در افغانستان؛ کشته شدن دختر جوان به خاطر ازدواج با مرد مورد علاقه اش

رئیس اداره امور زنان هرات گفته زن جوانی به خاطر ازدواج با پسری که خانواده اش مخالف آن بودند، توسط برادر و پسرعموهای خود به ضرب گلوله به قتل رسیده.

انیسه سروری، ریاست اداره امور زنان هرات در افغانستان در مصاحبه ی خود با بی بی سی بیان کرده، بر اساس گزارشات رسیده به این اداره، این زن جوان روز پنجشنبه 8 خرداد در روستای غنجان ولسوالی غوریان ولایت هرات کشته شده.

قتل ناموسی در افغانستان

به گفته ی سروری، این دختر جوان را در سال 1396 بر خلاف میلش با پسرعمویش نامزد کرده بودند که بعد از مدتی او مخالفت خود را با این وصلت اعلام کرد.

زن جوان بعدها با مرد مورد علاقه اش به هرات فرار کرد و برای رد گم کردن یک گوسفند را آتش زد تا خانواده اش تصور کنند او خود را آتش زده و مرده.

رئیس اداره امور زنان هرات گفته این دختر بعد از مدتی با همان مرد مورد علاقه اش به غوریان بازگشت اما هر دوی آن ها در آنجا به اتهام فرار از خانه و انجام عمل نامشروع دستگیر شدند و مدتی را در زندان سپری کردند.

طبق اظهارات ریاست اداره امور زنان هرات، این زن و مرد همراهش به پنج سال حبس تنفیذی محکوم شده بودند.

به گفته ی سروری، زن جوان مدتی توسط دولت در خانه ی امنی نگهداری شد و بعد از آزادی مرد مورد علاقه اش از زندان، آن دو با یکدیگر ازدواج کردند.

رئیس اداره امور زنان هرات گفته خانواده ی دختر این اواخر به او گفته بودند که او را بخشیده اند و می خواهند او را ببینند. اما وقتی زن جوان از هرات به خانه ی پدرش در ولسوالی غوریان بازگشت، در آنجا توسط تعدادی از اعضای خانواده ی خود به قتل رسید.

به گفته ی انیسه سروری، تمامی متهمان به قتل فراری هستند.

در افغانستان بیشتر قربانیان قتل‌ های ناموسی زنان و دختران هستند که دلیل اصلی قتل آن‌ ها «رابطه جنسی خارج از عقد» است. بر اساس یافته‌ های کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، مواردی مانند فرار از خانه، مورد تجاوز قرار گرفتن، عدم علاقه به ازدواج، ازدواج اجباری و ابراز علاقه به مردی که قصد ازدواج با او را دارند دیگر دلایل قتل زنان افغان هستند.

قوانین افغانستان بین زنا و موقعیتی که در آن شخصی که با تهدید، فریب یا زور مورد تجاوز قرار گرفته تمایز قائل می‌ شود یا فرار از خانه را جرم نمی‌داند، اما در برخی مناطق روستایی که طالبان در آنجا نفوذ قابل توجهی دارد، اهالی که اغلب دولت را فاسد یا غیر قابل اعتماد می‌ دانند، برای حل و فصل اختلافات به دادگاه‌ های طالبان می‌ روند یا رأساً فرد خاطی را مجازات می‌ کنند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در سال 2019 قتل 238 زن افغان را ثبت کرده که 96 مورد آن قتل‌ های ناموسی بوده‌.

ranimania
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان