دلیل تلاش ترامپ برای راضی کردن عربستان به بازکردن حریم هوایی خود برای قطر چیست؟

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در تلاش است رهبران عربستان سعودی و امارات متحده عربی را متقاعد کند تا آنها حریم هوایی خود را برای رفت و آمد هواپیما های قطر بگشایند.

دلیل تلاش ترامپ برای راضی کردن عربستان به بازکردن حریم هوایی خود برای قطر چیست؟

به گزارش اسپوتنیک، این مطلب را روز چهارشنبه روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در نسخه الکترونیکی خود با استناد به منابعی مقامات ایالات متحده و کشورهای منطقه خلیج فارس اطلاع داده است.

به گفته آنها ، بحران دیپلماتیکی که برای چهارمین سال در منطقه ادامه دارد ، مانع از تأثیر گذاری کامل تحریم های ایالات متحده علیه می شود. ممنوعیت ورود هواپیماهای قطر به حریم هوایی همسایگان عرب خود،  این کشور را وادار به استفاده از فضای هوایی ایران می کند. این نشریه توضیح می دهد که این منبعی برای افزایش ذخایر مالی تهران است که واشنگتن می خواهد آن را مسدود کند. یک منبع آمریکایی گفت: " واریز پول به خزانه ایران از طریق پروازهای قطر ایرویز (هواپیمایی قطر) بطور دائمی خشم ما را برمی انگیزد"

براساس نوشته این نشریه ، ترامپ نقش واسطه را در مذاکرات بر عهده گرفته و شخصاً در جریان مکالمات تلفنی بهار امسال با  سلمان بن عبدالعزیز آل سعود ، پادشاه عربستان و ولیعهد محمد بن سلمان آل سعود  این موضوع را مطرح کرده است. ریاض فعلاً از خود گذشت ناپذیری نشان می دهد . روزنامه آمریکایی به نقل از یک منبع دیگرمی نویسد : "قطر فقط یک چیز را می خواهد و  می گوید فضای هوایی را باز کنید تا دوباره پرواز کنیم. اگر طرف سعودی گذشت کند، قطر به چیز دیگری نیازی نخواهد داشت. این تنها اهرم فشار برای طرف سعودی است."

در تابستان سال 2017 ، یک بحران دیپلماتیک در منطقه رخ داد. این بحران پس از آن رخ داد که عربستان سعودی ، امارات ، بحرین و مصر دوحه را به حمایت از تروریسم و ​​مداخله در امور داخلی خود متهم کرده و  از قطع روابط دیپلماتیک با قطر خبر دادند. امارت منزوی شد. همسایگان عرب تحریم های اقتصادی علیه قطر وضع کرده  و راه های رفت وآمد و حریم هوایی این کشور  را مسدود کردند. چهار کشور لیستی مطالبات خود را به دوحه ارائه دادند که از جمله مواردی همچون کاهش روابط دیپلماتیک با ایران ، تعطیل شبکه تلویزیونی الجزیره ، پایان دادن به همکاری های نظامی با ترکیه و برچیدن پایگاه نظامی ترکیه در قطر از جمله آنها است . قطر این مطالبات  را بی اساس و غیرقابل اجرا  دانسته است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان