سلامت دندان و لثه کودکان

هر ماده غذایی که کودکان مصرف می‌کنند آثاری بر روی بهداشت و سلامت دندان و لثه‌ی آن‌ها برجای می‌گذارد

سلامت دندان و لثه کودکان

 

هر ماده غذایی که کودکان مصرف می‌کنند آثاری بر روی بهداشت و سلامت دندان و لثه‌ی آن‌ها برجای می‌گذارد. مقادیر زیاد کربوهیدرات، نشاسته و شکر از طریق مواد غذایی ناسالم مانند چیپس‌ها و کیک‌هایی که کیفیت لازم را ندارند روزانه وارد دهان کودکان شده و در طولانی مدت می‌تواند باعث پوسیدگی دندان‌ها شوند چرا که باقی ماندن این مواد بر روی دندان‌ها باعث ایجاد این پوسیدگی‌ها می‌شود. همه ما می‌دانیم که مسواک زدن و نخ‌دندان کشیدن راهکارهایی برای سلامتی بهداشت دندان‌ها و لثه‌هایمان هستند اما از مصرف انواع موادغذایی و مایعات مختلف که برای سلامت دندان‌هایمان مفید هستند، غافل شویم.

بهترین راه والدین برای جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکانشان، آموزش به آن‌ها در رابطه با انتخاب و استفاده از مواد غذایی سالم است. استفاده از یک برنامه غذایی متعادل و غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی این اطمینان خاطر را به والدین می‌دهد که کودک‌شان از دندان‌های سالمی در آینده برخوردار باشد. در ادامه نیز ما مهم‌ترین ویتامین‌ها و مواد معدنی که برای سلامت دندان‌ها و لثه کودکان لازم هستند را معرفی می‌کنیم تا با مصرف آن‌ها کودک خود را از ایجاد این مشکلات دور نگه دارید.

ویتامین ‌D

ویتامین D در بدن به جذب کلسیم و مقاوم سازی دندان‌ها و استخوان‌های بدن کمک می‌کند. بدن ما انسان‌ها در مقابل نور آفتاب شروع به ساخت ویتامین D می‌کند. این ویتامین در مواد غذایی مانند ماهی‌ها و یا محصولاتی مانند شیر، آبمیوه و بیسکویت‌هایی که غنی‌شده هستند، موجود است.

کلسیم (Ca)

کلسیم نقشی حیاتی را در رشد استخوان‌ها و دندان‌هایمان ایفا می‌کند. زمانی که کلسیم بدنمان کاهش پیدا کند، برای جبران آن مقدار کلسیم، بدن از کلسیم موجود در استخوان‌ها استفاده کرده و بدین ترتیب استخوان‌ها شروع به ضعیف شدن می‌کنند. پس مصرف به اندازه کلسیم موجب افزایش اسکلت استخوانی بدن و داشتن دندان‌های مستحکمی خواهد شد. منبع اصلی کلسیم در لبنیاتی مثل شیر و پنیر است.

ویتامین A

ویتامین A، هم برای چشمان کودکان و هم دهان آن‌ها مفید است. این ویتامین باعث ایجاد و حفظ بافت‌های غشایی، لثه و حتی مینای دندان می‌شود. همچنین ویتامین A باعث افزایش جریان بزاق دهان شده تا بتواند باکتری‌های سطح دندان‌ها را از بین ببرد. این ویتامین در مرغ، گوشت، سیب زمینی، میوه‌های نارنجی و زرده تخم مرغ دیده می‌شود.

ویتامین ‌C

ویتامین C کمک به ساخت رگ‌های خونی می‌کند و همچنین در نگهداری و ترمیم بافت‌های حیاتی دندان‌ها بسیار موثر است. پس کودکان خود را تشویق به خوردن میوه‌ها از خانواده مرکبات کنید.

آهن

وجود آهن باعث تضمین سلامتی گلبول‌های قرمز خون می‌شود که باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت‌ها و بیماری‌ها می‌شود. بنابراین کمبود آهن باعث کاهش عملکرد سیستم دفاعی و در نتیجه ایجاد عفونت‌های دهانی خواهد شد. در نتیجه خوردن غذاهای دریایی، تخم مرغ، گوشت قرمز و سبزیجات به سیستم ایمنی کودکان‌مان کمک کنیم.

ویتامین‌های گروه B

برای داشتن دندان‌‌هایی سالم ویتامین‌های B2، B3 و B12 از واجبات هستند و حضورشان در بدن کودکان بسیار حیاتی است. چرا که این ویتامین‌ها دهان کودکان را از زخم‌های دهانی و همچنین بوی بد دهان بدور نگه می‌دارد.

ویتامین E

ویتامین E بیشتر در پیشگیری از بیماری‌های دهانی نقش دارد و به دو طریق این کار را انجام می‌دهد.

ویتامین E از طریق کاهش التهابات لثه و دهان در پیشگیری نقش بسیار مهمی دارد. راه دیگر، از طریق ایفای نقش به عنوان یک آنتی‌اکسیدان است. خاصیت آنتی‌اکسیدانی ویتامین E باعث خنثی سازی اکسیدان‌های موجود بر روی لثه خواهد شد که در غیر اینصورت و عدم خنثی سازی درنهایت منجر به مشکلات متعددی خواهد گردید. برای دریافت این ویتامین بیشتر باید به غذاهای گیاهی و سبزیجات روی آورد.

گرچه یک برنامه غذایی مناسب می‌تواند اکثر ویتامین‌ها و موادی که مورد نیاز سلامت بهداشت دهان و دندان کودکان‌مان است را به بدن‌شان برساند ولی در اکثر مواقع این نیازها به دلایل مختلف تامین نخواهد شد و درصورت عدم استفاده این مواد، ممکن است تبعات ناخوشایندی را در طولانی مدت به دنبال داشته باشد.

در نتیجه برای آنکه مطمئن باشید کودک از 6 ماهه تا 3 سال مقدار مناسبی از این ویتامین‌‌ها و مواد معدنی را در طول روز دریافت کرده‌اند پیشنهاد می‌کنیم از محصولات غنی‌شده استفاده کرده تا با خیالی راحت از بابت رسیدن مواد معدنی و ویتامین‌ها به جسم کودکتان، بدون دغدغه میان وعده‌ای سالم و مغذی برایشان فراهم کرده باشید. از محصولات غنی‌شده می‌توان به بیسکویت بیسکوپلاس شرکت گرجی اشاره کرد. بیسکوپلاس به عنوان یک میان‌وعده کامل، مغذی، سرشار از ویتامین‌ و مناسب برای تمام سنین است . مصرف بیسکویت بیسکوپلاس غنی‌شده از ویتامین‌ها و املاح معدنی می‌تواند نیازهای روزانه کودک را تامین کند. علاوه بر مصرف ساده، این بیسکویت را می توان در آب داغ یا شیر و آبمیوه حل کرد . بیسکوپلاس با دارا بودن ویتامین‌های A، C، E، D3،B1، B2، B3، B5، B6، B7، B9 و B12 و مواد معدنی آهن، ید، سلنیوم، روی و مس، سلامت جسمی کودکان شما را تضمین خواهد کرد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان