چرا باید فرزندانمان را در پیش‌دبستانی ثبت نام کنیم؟

در این روزها والدینی که کودک شش ساله دارند ممکن است نگرانی‌های در رابطه با ثبت نام پیش‌دبستانی داشته باشند

چرا باید فرزندانمان را در پیش‌دبستانی ثبت نام کنیم؟

 

 

در این روزها والدینی که کودک شش ساله دارند ممکن است نگرانی‌های در رابطه با ثبت نام پیش‌دبستانی داشته باشند. آمادگی حضور کودکان برای مدرسه، کسب توانایی جدایی از  والدین، به دست آوردن مهارت برقراری ارتباط تنها بخشی از مزیت‌های ثبت نام در پایه‌ی پیش‌دبستان است.  اگر امسال کودک شش ساله دارید مقاله‌ی زیر می‌تواند کمک شایان توجهی به شما کند.

 

چرا باید فرزندانمان را در پیش‌دبستانی ثبت نام کنیم؟

 

طبق تحقیقات انجام شده رشد فکری و شخصیتی کودکان از سه سالگی شروع می‌شود. بنابراین آموزش کودکان در این سن تأثیر زیادی در شکل‌گیری شخصیت آن‌ها در آینده دارد. در گذشته فرایند آموزش در خانواده انجام می‌شد اما هر دو گروه کودک و والدین با مشکلات زیادی در بدو ورود به مدرسه مواجه می‌شدند. در نتیجه با توجه به این مسائل و اهمیت آموزش؛ مراکز پیش‌دبستانی تأسیس شدند که خدمات آموزش را بر عهده دارند. آموزش پیش‌دبستانی در بسیاری از کشورهای دنیا مثل فنلاند و بلژیک شامل 3 سال است که در آن دوره به کودکان مفاهیم و مطالب مورد نیاز برای ورود به مدرسه آموزش داده می‌شود. از آن‌‌جایی که بازی کردن بخش مهمی از فعالیت کودکان در این دوره را به خود اختصاص می‌دهد؛ بیشتر آموزش‌های مقطع پیش‌دبستانی بر اساس بازی و سرگرمی است. در این مقطع مربیان از طریق فعالیت‏های مختلف مثل بازی و کاردستی به تدریج نظم و انضباط ذهنی لازم را در کودکان ایجاد می‏کنند. این دوره‌ی تحصیلی استعدادها، توانایی‌های ذهنی و میزان آمادگی کودکان را مورد سنجش قرار می‌دهد و کودکانی که نیاز به آموزش جبرانی دارند را شناسایی می‌کند.

 

 

 

 

 

اهداف پیش‌دبستانی

از آن‌جایی که مقطع تحصیلی اول دبستان یکی از سخت‌ترین پایه‌های تحصیلی است کودکان شما باید برای روبرو شدن با آن آماده باشند. دوره‌ی پیش‌دبستانی کودک را آماده‌ی برقراری ارتباط با همسالان خود می‌کند. آن‌ها در این دوره می‌آموزند چگونه با محیط پیرامون خود ارتباط برقرار کنند و خود را با جامعه تطبیق دهند. کودکان شما در این دوره با مهارت‌های زندگی، محیط مدرسه، قوانین کلاس و ... آشنا می‌شوند. یکی از مهارت‌هایی که دانش‌آموزان پیش‌دبستانی در این مقطع یاد می‌گیرند مهارت شنیدن، توجه کردن و خوب دیدن است. متأسفانه کودکانی که مقطع پیش‌دبستانی را نمی‌گذرانند در سال‌های تحصیلی  با مشکلات زیادی مثل ضعف یادگیری مواجه می‌شوند. یکی دیگر از اهداف پیش‌‌دبستانی‌ها بهبود فرایند رشد جسمی است. رشد جسمی و حرکتی کودکان معمولا تحت تأثیر عواملی اعم از شرایط عمومی بدن، تغذیه و تحرک قرار دارد. برنامه‌هایی که در این دوره برای رشد و ارتقای کودکان انجام می‌شود بیشتر از تمرینات ورزشی و گروهی تشکیل شده است. پیش‌‌دبستانی‌ها معمولا برای انجام این تمرینات از یک مربی ورزش، آشنا با روحیه‌ی کودکان بهره می‌گیرند. این مقطع تحصیلی همچنین در راستای ارتقای سطح بهداشت، پرورش ذوق هنری، زیبایی شناسی، مهارت‌های زبانی و صفات اخلاقی قدم برمی‌دارد.

 

 

 

 

 

 

 

کودکان در پیش‌دبستانی مطالب مختلفی را آموزش‌ می‌بینند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

زبان انگلیسی

آموزش زبان انگلیسی یکی از برنامه‌هایی است که در صدر مطالب آموزشی مراکز پیش‌دبستانی قرار دارد. کودکان در این سن سریع‌تر، راحت‌تر و عمیق‌تر می‌توانند زبان‌های خارجی را بیاموزند و از آن‌ها استفاده کنند. از طرفی یادگیری زبان انگلیسی باعث می‌شود تا آن‌ها در آینده از فرصت‌های شغلی بیشتری بهره‌مند شوند و همین‌طور مطالب و مفاهیم را در مدرسه بهتر بیاموزند. پیش‌‌دبستان‌ها از سبک‌های متفاوتی برای آموزش به کودکان استفاده می‌کنند. در اکثر پیش‌دبستان‌ها از روش‌های تئوری و ابزارهای معمولی برای آموزش زبان انگلیسی استفاده می‌شوند؛ در حالی که در مراکز هوشمند، وسایل و تجهیزات دیجیتال و مدرن به‌کار گرفته می‌شوند که این کار کیفیت آموزشی را بالا می‌برد. برای مثال در بهترین پیش دبستانی پسرانه تهران دبیر زبان همراه دانش‌آموزان در تمام کلاس‌ها و حتی زنگ تفریح حضور دارد و با بهره‌گیری از متد جهانی غوطه‌وری در زبان انگلیسی، دانش‌آموزان را با زبان عمومی و دروس تخصصی به زبان انگلیسی آشنا می‌سازد.

ریاضی و دروس پایه

یکی دیگر از مطالبی که کودکان در پیش‌دبستانی می‌آموزند؛ مطالب و مفاهیم ابتدایی ریاضیات و دروس پایه است. با توجه به نتایجی که از بررسی رشد تحصیلی دانش‌آموزان پیش دبستان غیرانتفاعی دخترانه به دست آمده آموزش ریاضی باعث افزایش قدرت حل مسئله کودکان شده و همین‌طور فرآیند یادگیری ریاضیات در مدرسه را برای آن‌ها آسان می‌کند. یادگیری نحوه‌ی شمارش اعداد، پیدا کردن الگوها و جمع و تفریق از جمله مطالبی هستند که کودکان در این دوره یاد می‌گیرند.

 

به نظر شما حرفه‌ای ترین روش برای آموزش کودکان پیش‌دبستانی چیست؟

بازی روشی است که طی آن کودک آموزه‌هایی را به دست می‌آورد که هیچ‌ معلم و کتابی نمی‌تواند آن‌هـا را به او یاد دهد. حین بازی، کودک به دنیای واقعی فضـا و زمان، اشیاء، حیوانات و انسـان‌ها وارد می‌شود و در آن‌ها به کشف و جست‌و‌جو می‌پردازد. بازی با کودکان سبب تمرین الگوهای پیچیده و ساده‌ی زندگی و ارتباطات انسانی می‌شود و این کودکان، در سنین بزرگسالی، مهارت‌های اجتماعی بهتری خواهند داشت. مهم‌ترین نقش معلم پیش‌دبستانی ترغیب کودکـان به بازی و فعـالیت است. زمانی تصور می‌شد فقط کودکانی که نیازهای ویژه دارند به روش‌های آمـوزشی بازی‌محور نیازمندند. امـا امروزه، کارشناسان اعتقاد دارند همه‌ی کودکان باید از مزایای روش‌های آموزشی بازی‌محور بهره‌مند ‌شوند. بازی، مؤثرترین روش برای تقویت مهـارت‌های زبانی و گستـرش دایره‌ی لغات کودکان است. از جمله مهارت‌های زبانی می‌توان به استفاده از تن صدای مناسب، تماس چشمی حالات چهره، حرکات دست و زبان بدن اشاره کرد. برای مثال در پیش دبستان خوب غرب تهران، در نمایشی با موضوع بیمارستان، کودکان با واژگان مرتبط جدیدی همچون اورژانس، عمل جراحی، جراح، تب، بخیه و نام بیماری‌ها آشنا شدند.

 

 

 

 

سخن آخر

در دوره‌ی پیش‌دبستان، زمینه‏های ایجاد مهارت خواندن، نوشتن و حساب کردن و همچنین تجارب مستقیم و دست اول برای کودکان فراهم می‏شود. اگر چه در این دوره طراحی آموزش، جدول‏بندی زمانی و نظم در برنامه‏ها هم مورد تأکید قرار می‏گیرد، اما برنامه‏ها نسبت به نیازهای کودکان انعطاف‏ دارند.

در واقع می‌توان گفت مقطع تحصیلی پیش‌دبستان یکی از اصلی‌ترین و پایه‌ای‌ترین مقاطع تحصیلی است که باید به آن توجه زیادی شود. از طرفی معلم‌های پیش‌دبستانی نقش مهمی در علاقه‌ی کودکان به مدرسه خواهند داشت. پیش دبستان‌های مدرن  با استفاده از جدیدترین روش‌های آموزشی ،کادر مجرب، سیستم‌های هوشمند و فضای شاد فرصت خوبی را برای کودکان شما فراهم می‌کنند تا برای ورود به جامعه‌ای بزرگتر به نام مدرسه آماده شوند. با دقت و وسواس بررسی کنید و فرصت ثبت نام پیش‌دبستانی را از دست ندهید.

 

 

 

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان