آیا زنگ خطر برای ترامپ به صدا درآمده است؟

 
خبرگزاری تسنیم: میزان محبوبیت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا طی ماه‌های اخیر روند نزولی را طی کرده است و در نظرسنجی‌ها با کاندیدای حزب دموکرات فاصله بیشتری گرفته است. مدیریت نامناسب و اقدامات عجیب و غریب او از یک طرف، و اعتراضات مردم آمریکا از طرف دیگر باعث شد که رئیس کاخ سفید دشمنان بیشتری را برای خود بتراشد. افت ترامپ فقط در یک نظرسنجی نبوده است، بلکه نظرسنجی‌های مختلفی وضعیت او را در رقابت با جو بایدن پایین‌تر ارزیابی می‌کنند.

آیا زنگ خطر برای ترامپ به صدا درآمده است؟

تا این لحظه مجموع نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ترامپ حدود 9 و نیم درصد از رقیب دموکرات خود عقب‌تر است. حتی نظرسنجی رسانه‌ای مانند فاکس نیوز که بیشتر مورد اقبال جمهوریخواهان است، این فاصله را 12 درصدی نشان می‌دهد. البته ترامپ از همان ابتدا از وضعیت چندان خوبی برخوردار نبوده و به مرور زمان در جدول بالا و پایین شده است. نمودار زیر این روند را تا حدودی نشان می‌دهد.

آیا زنگ خطر برای ترامپ به صدا درآمده است؟

اصرار ترامپ به برگزاری کمپین انتخاباتی

این شرایط ترامپ را در خصوص نتایج انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا نگران کرده است. او برای نجات از این مهلکه اصرار زیادی برای برگزاری کمپین‌های انتخاباتی داشت تا فضا را تغییر دهد. شیوع ویروس کرونا باعث شد که منتقدان او را به دلیل برگزاری کمپین در بحبوحه کرونا سرزنش کنند. تا لحظه تنظیم این گزارش بیش از 2 میلیون 356 هزار نفر مبتلا به ویروس کرونا در آمریکا گزارش شده است که از میان آنها بیش از 122 هزار نفر جان باخته‌اند.

اولین ایستگاه تبلیغاتی ترامپ در «تالسا» اوکلاهاما برگزار شد. اما نتیجه چندان مطلوب و مورد انتظار رئیس جمهور و حزب متبوعش نبود. کمپین تالسا با صندلی‌های خالی خود، رئیس کاخ سفید را بیش از آنکه دلگرم کند، مضطرب‌تر کرد.

آیا زنگ خطر برای ترامپ به صدا درآمده است؟
 

صندلی‌های خالی موضوعی بود که طی چند روز گذشته سوژه رسانه‌های آمریکایی شده است. البته این تنها دردسر آقای رئیس جمهور نیست. او در رسانه‌ها با بحث چاپ کتاب جنجالی مشاور امنیت ملی سابقش، اعتراضات مردمی و سوء مدیریت در حوزه مقابله با کرونا دست و پنجه نرم می‌کند.

رقیبی که به فکر تشکیل تیم انتقال قدرت است

اما نتیجه‌ای که این شرایط داشته است این بوده که رقیب او را از الان به فکر تشکیل تیم انتقالی برای ریاست جمهوری واداشته است. فردی که ترامپ او را «جو خوابالود» می‌خواند، با سهل‌انگاری و عملکرد نامطلوب ترامپ، به این حد از اعتماد به نفس رسیده است که 4 ماه قبل از برگزاری انتخابات به فکر تشکیل تیم انتقالی افتاده است. تد کافمن، یکی از مشاوران نزدیک بایدن 6 نفر را در این زمینه به کار گرفته است که قرار است در آینده توسعه هم پیدا کند.

مشابهت تجربه 2016 هیلاری کلینتون

هر چند که موارد فوق گمانه و احتمال پیروزی کاندیدای دموکرات را افزایش می‌دهد، اما لزوما به مفهوم قطعیت پیروزی بایدن در انتخابات نیست. هیلاری کلینتون، کاندیدای دموکرات در انتخابات 2016 با وجود کسب حدود 3 میلیون رای مردمی بیشتر، نتیجه انتخابات را به ترامپ واگذار کرد. بنابراین پیشتازی در نظرسنجی‌های ملی لزوما به مفهوم باخت ترامپ نیست. به ویژه اینکه گاها بین نظرسنجی‌های ملی و ایالتی اختلافاتی مشاهده می‌شود. این امر نشان می‌دهد که باید چند درصد خطا را برای نظرسنجی‌ها قائل شد.

علاوه بر این، اتفاقات و تحولات در آستانه انتخابات می‌تواند نقشی تعیین کننده در نتیجه آن داشته باشد و باید منتظر ماند و دید که طی روزها و  4 ماه آینده کرونا تا چه حد بر وضعیت اقتصادی در آمریکا تاثیر خواهد داشت یا دیگر متغیرها چه تحولاتی در گمانه‌زنی‌ها درباره پیروز احتمالی انتخابات نوامبر ایجاد خواهد کرد.

 
 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان