در غیزانیه چه می‌گذرد؟ ۲۵هزار نفر و چند دبه آب!

غیزانیه در خوزستان از جمله روستا‌هایی است که مردم آن مسائل و مشکلات مختلفی را تجربه کردند که اغلب از سوی مسئولان بی‌پاسخ و بدون سرانجام رسیده است. با وجود اینکه بار‌ها مشکل کمبود آب، مشکلات کیفیت آب، عدم توانایی دولت در بهره‌برداری از هزاران کیلومتر شبکه آب و... را فریاد زدند، اما مشکل آب این اهالی حل نشد.

برترین‌ها: غیزانیه در خوزستان از جمله روستا‌هایی است که مردم آن مسائل و مشکلات مختلفی را تجربه کردند که اغلب از سوی مسئولان بی‌پاسخ و بدون سرانجام رسیده است. با وجود اینکه بار‌ها مشکل کمبود آب، مشکلات کیفیت آب، عدم توانایی دولت در بهره‌برداری از هزاران کیلومتر شبکه آب و... را فریاد زدند، اما مشکل آب این اهالی حل نشد.

قبل‌تر خبرگزاری فارس در گزارشی از وضعیت «غیزانیه» نوشته بود: چندی پیش اهالی این روستا در ابتکاری جالب با گرفتن دبه‌های آب در دست خود به عنوان نماد مشکلات بی‌آبی در این روستا پیام و درخواست خود را به نماینده منتخب اعلام کردند.

ببب

ببب

شهاب الدین نظرى؛ فعال رسانه‌ای در رشته‌توئیتی که به نظر جامع می‌رسد در این رابطه نوشت:

* غیزانیه بزرگترین بخش شهراهواز در خوزستان با حدود 25 هزار نفر جمعیت است. تقریبا همه ساکنان غیزانیه عرب هستند. علیرغم نزدیکی به مرکز استان و منابع زیاد نفت، اما از محروم‌ترین مناطق خوزستان است هرچند غیزانیه نه تنها استثنا نیست بلکه تنها یکی از نمونه‌های توسعه نامتوازن است.

* طی گزارشی که خبرگزاری تسنیم در مرداد ماه 98 منتشر کرده است روزانه بیش از 2 میلیون بشکه نفت در غیزانیه تولید می‌گردد. اما این حجم عظیم منابع برای مردمان غیزانیه چیزی جز آلودگی آب و خاک و هوا و البته نابودی کشاورزی و بی آبی به همراه نداشته است.

ببب

* سال‌های متمادیست که مردم غیزانیه از بی آبی رنج می‌برند و پس از درخواست‌های فراوان، شرکت نفت تنها متعهد گردیده که روزانه چند تانکر آب برای مردم بفرستد!

* البته بی آبی اگرچه مهمترین، اما تنها مشکل مردم غیزانیه نیست. این منطقه یکی از اصلی‌ترین کانون‌های گرد و غبار در جنوب غرب کشور است. کانون‌های داخلی ریزگرد‌ها ناشی از انتقال آب از سرشاخه‌های کارون، سدسازی، اکتشاف نفت و در نتیجه خشکی تالاب‌ها و رودخانه‌های استان است.

* جمعیت 25 هزار نفری غیزانیه فاقد امکانات اولیه بهداشتی و آموزشی هستند.

ببب

* وضعیت بهداشت نیز در غیزانیه به هیچ وجه مناسب نیست به طوری که اختصاص یک دستگاه آمبولانس به مردم این منطقه به عنوان یکی از اصلی‌ترین اخبار مربوط به خدمات بهداشتی به شمار می‌رود و به طور کلی کمبود شدید امکانات ابتدایی بهداشتی ازجمله خانه‌های بهداشت مورد اعتراف مسوولین است.

* غم انگیزتر اینکه غیزانیه که روی منابع سرشار نفت و گاز قرار دارد؛ خود از داشتن گاز محروم است وبه همه این‌ها البته باید مشکلات ناشی از سوزاندن زباله، نداشتن جاده مناسب، عدم آنتن دهی تلفن همراه، نبود اینترنت و... را اضافه کنید.

ویدئویی از درد دل اهالی غیزانیه درباره فقر امکانات این منطقه را ببینید.

ببب

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان