ماجرای همخوانی جنجالی کویتی پور با پریچهر و پاسخ او به انتقادات و حواشی

چند روز قبل ویدئویی از غلامرضا کویتی پور ، مداح سرشناس دوران دفاع مقدس در فضای مجازی منتشر شد که سر و صدای زیادی به پا کرد. این ویدئو یک همخوانی از کویتی پور با دختری به نام پریچهر بود که در ابتدای ویدئو توسط خود کویتی پور معرفی می شود. کویتی پور گرچه پیش از شروع، روز دختر را تبریک می گوید اما موضوع این همخوانی ارتباطی به روز دختر ندارد.

ماجرای همخوانی جنجالی کویتی پور با پریچهر و پاسخ او به انتقادات و حواشی

چند روز قبل ویدئویی از غلامرضا کویتی پور ، مداح سرشناس دوران دفاع مقدس در فضای مجازی منتشر شد که سر و صدای زیادی به پا کرد. این ویدئو یک همخوانی از کویتی پور با دختری به نام پریچهر بود که در ابتدای ویدئو توسط خود کویتی پور معرفی می شود. کویتی پور گرچه پیش از شروع، روز دختر را تبریک می گوید اما موضوع این همخوانی ارتباطی به روز دختر ندارد.

در بخشی از ترانه ی همخوانی کویتی پور و پریچهر آمده: «یه روز خوب بود همه چی جور بود/ چشمم سوت و کور بود‌‌/ کاش باز زمان بر می گشت عقب/ احساس بد ازمون دور بود/ حیف دیگه ورق برگشت/ دیگه نمیشه به عقب برگشت/ این آشی بود که خودمون پختیم/ ولی هیچ خوب نشد اصلا مزه‌ اش»

انتشار این ویدئو واکنش های مختلفی را به دنبال داشت.

میثم مطیعی، مداح معروف در پستی در توییتر خود در انتقاد از قطعه ی تازه‌ ی غلامرضا کویتی‌ پور، او را مداحی عاشق استودیو و ساز و تنبک خواند.

او در توییت خود نوشته: «وقتی ساز و تنبک در مداحی وارد شد، نتیجه‌ اش می‌ شود همین غلام کویتی‌ پور که با دختری هم‌ترانه شود. مراقب پدیده «مداحان عشق استودیو» باشیم که همراه با موسیقی و ادا و اطوار، آن هم با هزار توجیه ناروا، صدمات جدی به سنت‌ های دینی و میراث معنوی ما وارد می‌ کنند.»

همخوانی کویتی پور با پریچهر

خبرگزاری فارس هم در مطلبی انتقادی اینگونه به ویدئوی منتشر شده از مداح سرشناس دوران دفاع مقدس در فضای مجازی واکنش نشان داد:

«غلام کویتی‌پور با انتشار کلیپ کوتاهی از همخوانی با دختر 13 ساله توجهات را به خودش جلب کرد. هم این همخوانی و هم محتوای کوتاه و اعتراضی شعر، موجب شد تا نام کویتی‌پور ـ که در چند سال اخیر کمتر مطرح شده بود ـ دوباره بر سر زبان‌ها بیفتد.

کویتی‌ پور که قطعه ی «ممد نبودی ببینی» را در روزهای پرافتخار حماسه ی آزادسازی خرمشهر خوانده بود و بعد از آن، نوحه‌ های مختلفی مثل «عمه بابایم کجاست» از او پرمخاطب شده بود، چندی بعد از جنگ به استودیوخوانی روی آورد و قطعاتی را همراه با موسیقی اجرا کرد. او این روند را تا آن‌جا پیش برد که در گفتگوهای متعدد، اعلام کرد از عنوان «حماسه‌ خوان» به جای «مداح» برای او استفاده کنند. او این جمله را 10 سال قبل در یکی از مصاحبه‌ هایش با ایستگاه رادیویی فارسی‌ زبان تحت امر کنگره آمریکا بیان کرد.

کویتی‌ پور که روزی زنگ صدایش را مدیون و مرهون هم‌نفسی با شهدای دفاع مقدس می‌ دانست و «هنگامه پیکاره» او، رشادت و دلاوری سربازان اسلام را یادآوری می‌ کرد، حالا در این همخوانی تعجب‌ آور می‌گوید: «حیف دیگه ورق برگشت دیگه نمیشه به عقب برگشت».

به‌ کار بردن این عبارات، اشاره به تغییراتی دارد که وقتی آن را کنار همخوانی با دختر 13 ساله می‌ گذاریم، معنایی غیر از اعتراض و انتقاد از آن استنباط می‌ شود. پیدا نیست کویتی‌ پور به مشکلات اقتصادی امروز کشور اعتراض دارد یا به اعتقادات دیروز خودش. کویتی‌ پور آیا فرمان را چرخانده است؟»

در این میان اما عزت الله ضرغامی، رئیس پیشین صدا و سیما و عضو فعلی شورای عالی انقلاب فرهنگی، واکنش متفاوتی به این همخوانی جنجالی داشت.

ضرغامی در توییتی نوشته: «به دختر گلم #پریچهر می‌گویم، حاج غلامی که تو استودیو به تو درس می‌ دهد، همان آشی است که شهدا پختند و مزه خوبش تا ابد همراهمان است. می‌ گویند #کویتی‌پور از قطار انقلاب پیاده شده! داش غلام، خودِ قطار است عزیزم! حرمت نگه‌ داریم!»

به دنبال این انتقادات و حواشی، غلامرضا کویتی پور در یک مصاحبه ی زنده ی اینستاگرامی حاضر شد و توضیحاتی در رابطه با ویدئوی همخوانی خود با پریچهر ارائه کرد.

او در یک لایو اینستاگرامی با بهمن بابایی، خبرنگار حوزه ی موسیقی، از همخوانی اخیرش با یک خواننده ی نوجوان به نام پریچهر دفاع کرد و گفت هم آن دختر را از نزدیک می‌ شناسد و هنرش را قبول دارد و هم مطالب مطرح شده در شعر آن آهنگ را «زبان روزگار ما» می‌ داند.

کویتی پور همچنین این شایعه را که پریچهر دختر او است، رد کرد و گفت پریچهر در زمان تمرین آهنگ، که ویدئوی آن پخش شد، در استودیو حضور نداشت.

او گفت این شعر را با افتخار خوانده و نیتش، مطرح کردن مشکلات معیشتی مردم بوده.

این مداح مشهور بیان کرد: «چهل سال پیش که انقلاب شد من گفتم خدا را شکر که ما دیگر فقیری در مملکت نخواهیم داشت، مملکت غنی ای داریم، اما این مملکت غنی، چرا باید به این مرحله برسد.»

کویتی پور در عین حال تأکید کرد که اهل سیاست نیست و اگر سیاسی نگاه کند، نقدش به دولت و رئیس‌ جمهور است.

او در بخشی از این گفتگوی زنده ی اینستاگرامی به ممنوعیت صدا و تصویرش در رادیو و تلویزیون ایران اشاره کرد و گفت این ممنوعیت رسمی نیست، بلکه سلیقه‌ ای است.

اما پریچهر خواننده ی همخوان کویتی پور کیست؟

یک سوی دیگر این همخوانی جنجالی دختری به نام پریچهر است. طبق اطلاعات صفحه ی اینستاگرام خود پریچهر، او 13 سال دارد. اینستاگرام پریچهر دنبال کننده های زیادی دارد و از ویدئوهای فراوانی که در صفحه ی شخصی او منتشر شده اینطور برمی آید که او هنر موسیقی را به صورت جدی دنبال می کند. این دختر نوجوان هم ویدئوی همخوانی خود با غلامرضا کویتی پور را در صفحه اش منتشر کرده و در توضیح آن نوشته: «میخوام تشکر ویژه کنم از آقای #کویتی_پور که این گونه با این لطف بزرگشون روز #دختر را به همه ما #دختران #سرزمین #ایران #تبریک گفتند.» پریچهر در یک استوری هم با انتشار تصویری از توییت عزت الله ضرغامی، از واکنش او به این ویدئوی همخوانی تشکر کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان