یک روز در کارخانه تلاونگ؛ برای شناخت بهتر سفیده تخم‌مرغ تلاونگ

سفیده  تخم‌مرغ تلاونگ یا بهتر بگوییم؛ سفیده مایع پاستوریزه تلاونگ همان محصولی است که این روزها با تبلیغاتی گسترده، بیشتر از قبل  مورد توجه مصرف‌کنندگان تخم‌مرغ قرار گرفته؛ اما حضور این محصول در بازار، پرسش‌های مختلفی را هم در ذهن مصرف‌کنندگان به وجود آورده

یک روز در کارخانه تلاونگ؛ برای شناخت بهتر سفیده تخم‌مرغ تلاونگ

 

سفیده  تخم‌مرغ تلاونگ یا بهتر بگوییم؛ سفیده مایع پاستوریزه تلاونگ همان محصولی است که این روزها با تبلیغاتی گسترده، بیشتر از قبل  مورد توجه مصرف‌کنندگان تخم‌مرغ قرار گرفته؛ اما حضور این محصول در بازار، پرسش‌های مختلفی را هم در ذهن مصرف‌کنندگان به وجود آورده. مثلا اینکه آیا واقعا این سفیده تخم‌مرغ تلاونگ طبیعی است؟ مواد نگهدارنده ندارد؟ و اصلا چه تضمینی وجود دارد که در روند حمل و نقل فاسد نشود؟

برای یافتن پاسخ این پرسش‌ها به کارخانه تلاونگ رفتیم تا از نزدیک شاهد چگونگی تولید سفیده مایع پاستوریزه تلاونگ باشیم. اما بگذارید ابتدا برای آن‌هایی که کمتر با این محصول آشنایی دارند، توضیحاتی بدهیم:

آشنایی با سفیده مایع پاستوریزه تلاونگ؛ همان سفیده تخم مرغ خودمان

حتما تا به امروز بطری‌های سفیده مایع پاستوریزه تلاونگ را در فروشگاه‌ها دیده‌اید و اگر آن را خریداری کرده‌باشید یا به بسته‌بندی آن خوب توجه کرده باشید، می‌دانید که هریک از این بطری‌ها شامل 12 سفیده تخم‌مرغ خام و مایع است. درب هر بطری به خوبی پرس شده تا در حمل و نقل دچار مشکل نشود و هر بطری حاوی 350 سی‌سی سفیده خام تخم‌مرغ است.

 

 (سفیده مایع پاستوریزه تلاونگ)

داستان جدایی سفیده تخم‌مرغ از زرده از اینجا آغاز می‌شود

همه ما تلاونگ را به عنوان اولین برند فعال در صنعت تخم‌مرغ بسته‌بندی می‌شناختیم و حالا چند سالی است که این برند با گسترش تولیدات خود محصولات متنوعی مانند تلاویچ، تلارول و سفیده مایع پاستوریزه تلاونگ را وارد بازار کرده و دیدن فرایند تولید این محصولات و بازدید از کارخانه برایمان جذاب بود و هیجان‌انگیز؛ پس بعد از طی مسافتی نسبتا طولانی به رباط‌کریم و شهرک صنعتی نصیرآباد رسیدیم، جایی که کارخانه‌های بسیاری از برندهای معروف فعال در صنایع غذایی را در خود جا داده. با هماهنگی‌هایی که از قبل انجام داده‌بودیم وارد کارخانه شدیم و پس از معاینه و پوشیدن لباس‌های تمیز و سفید مخصوص حضور در خط تولید، وارد خط تولید محصولات تلاونگ شدیم. تخم‌مرغ‌ها اما زودتر از ما به کارخانه رسیده‌بودند و در تازه‌ترین حالت ممکن مورد بررسی و عیب‌یابی قرار می‌گرفتند و آن‌ها که از پس امتحان سخت مسئولان کنترل کیفیت برمی‌آمدند برای تبدیل شدن به یکی از محصولات تلاونگ وارد خط تولید می‌شدند.

(انتخاب تخم‌مرغ‌های مرغوب برای تولید سفیده تخم‌مرغ تلاونگ)

جداسازی زرده از سفیده تخم‌مرغ چگونه اتفاق می‌افتد؟

بعد از انتخاب تخم‌مرغ‌های باکیفیت و سالم، تخم‌مرغ‌ها در مسیر یک دستگاه بسیار هیجان‌انگیز قرار می‌گیرند تا بدون دخالت دست شکسته شوند و فرایند جداسازی زرده از سفیده اتفاق بیفتد و البته منظره جذابی هم از انبوه زرده و سفیده تخم‌مرغ شکل بگیرد. این را هم  بگوییم که اگر از بوی تخم‌مرغ خوشتان نیاید خیلی هم از حضور کنار این دستگاه لذت نخواهید برد.

 (توضیح عکس: جداسازی زرده از سفیده تخم‌مرغ در کارخانه تلاونگ)

پاستوریزه کردن سفیده تخم‌مرغ چطور امکان‌پذیر است؟

همه می‌دانیم که در عملیات پاستوریزه‌ کردن برای از بین بردن انواع میکروب‌ها لازم است محصول به دمای بالایی برسد و دوباره سرد شود. اما وقتی بخواهیم سفیده تخم‌مرغ را پاستوریزه کنیم، چگونه مانع پخته شدن آن قبل از اتمام فرایند پاستوریزه کردن می‌شویم؟ پاسخ این پرسش را هم از دستگاه پیچیده و بزرگ دیگری که در کارخانه تلاونگ مورد استفاده قرار می‌گرفت، گرفتیم. سفیده‌ها پس از جداسازی وارد لوله‌های این دستگاه می‌شدند تا سفیده تخم‌مرغ با روشی مدرن پاستوریزه شود.

شرایط نگهداری سفیده تخم‌مرغ

ما هم به همراه بطری‌های سفیده مایع پاستوریزه از خط تولید خارج می‌شویم و می‌رسیم به ماشین‌های حمل مجهز به یخچال که قرار است محصولات را تا فروشگاه‌ها ببرند.

 سفیده تخم‌مرغ به خودی خود حاوی مواد آنتی‌باکتریال است تا از زرده محافظت کند و به همین دلیل نیازی به اضافه کردن مواد نگهدارنده به آن نیست؛ اما مهم است که آن را  در دمایی مناسب و خنک نگهداری کنیم. از آنجایی که سفیده مایع پاستوریزه تلاونگ هم یک محصول طبیعی است، پس از تولید توسط کامیون‌های مخصوص و یخچال‌دار به فروشگاه‌ها فرستاده می‌شود.

نه تنها این محصول تلاونگ که اساسا تخم‌مرغ می‌بایست در این شرایط و به این روش حمل شود و حتی در فروشگاه‌ها درون یخچال قرار گیرد. تا در سالم‌ترین شکل ممکن به دست مصرف‌کننده و البته یخچال خانه برسد.

به همین دلیل هم سفیده مایع پاستوریزه تلاونگ که به خاطر خاصیت آنتی‌باکتریال سفیده تا یک ماه قابل مصرف است را تنها سه ساعت می‌توان خارج از یخچال نگهداری کرد. همینطور خوب است بدانید که پس از باز شدن درب محصول، سه روز برای مصرف آن فرصت دارید.

(ماشین‌های مجهز به یخچال تلاونگ)

آنچه ما در سفیده تخم‌مرغ تلاونگ کشف کردیم.

قبل از ترک کردن کارخانه یکی از بطری‌ها را باز کردیم تا دقیق‌تر محتویات بطری را مورد بررسی قرار دهیم و موادی برجسته که در انتهای آن ته‌نشین شده‌بودند توجهمان را جلب کرد، موادی که بعدتر متوجه شدم نامش شالاز است و نه تنها نشانه خراب بودن محصول نیست که اتفاقا بسیار مفید است؛ شاید برای شما هم پیش آمده باشد که پس از شکستن یک تخم‌مرغ با رشته‌ای سفید رنگ در اطراف زرده روبرو شده‌باشید. این رشته سفید رنگ نه نشانه فساد تخم‌مرغ، که اتفاقا زنجیره‌ایست پروتئینی و مقوی که درتخم‌مرغ‌های تازه قابل رویت است. از آنجایی که سفیده مایع پاستوریزه تلاونگ هم از تازه‌ترین تخم‌مرغ‌ها تولید می‌شود، ممکن است با این زنجیره پروتئینی در آن مواجه شوید که در انتهای بطری ته‌نشین می‌شود، اما با خیال راحت می‌توانید آن را مورد استفاده قرار دهید.

(زنجیره‌ پروتئینی شالاز در تخم‌مرغ)

پس از تولید سفیده تخم‌مرغ مایع و پاستوریزه چه بر سر زرده‌ها می‌آید؟

پس از تولید سفیده مایع پاستوریزه تلاونگ، زرده‌ها سرنوشت خوشمزه دیگری پیدا می‌کنند و در بسته‌بندی‌های مختلف به طور مستقیم در اختیار کارخانه‌های تولید سُس مایونز، شیرینی، شکلات و کلوچه قرار می‌گیرند.

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان