راه اندازی پایگاه اطلاعاتی خشونت خانگی در چین برای شناسایی خاطیان قبل از ازدواج

شهری در شرق چین یک پایگاه اطلاعاتی راه اندازی کرده تا افرادی که در صدد ازدواج هستند با مراجعه به آن سابقه خشونت خانگی شریک زندگی خود را بررسی کنند

راه اندازی پایگاه اطلاعاتی خشونت خانگی در چین برای شناسایی خاطیان قبل از ازدواج

شهری در شرق چین یک پایگاه اطلاعاتی راه اندازی کرده تا افرادی که در صدد ازدواج هستند با مراجعه به آن سابقه خشونت خانگی شریک زندگی خود را بررسی کنند. این پایگاه اطلاعاتی از اول جولای در شهر یی‌وو در استان ژی جیانگ راه اندازی خواهد شد. این پایگاه اطلاعاتی حمایت بنیاد زنان تمام چین را دارد که یک سازمان دولتی بسیار موثر است و ادعا دارد که این برنامه «از خشونت خانگی جلوگیری کرده و موارد وقوع آن را کاهش خواهد داد».

خشونت خانگی در دوران قرنطینه

این سیستم به ساکنان شهر امکان خواهد داد تا اطلاعاتی در مورد سابقه خشونت خانگی طرف مقابلشان و همچنین سوابق محکومیتی وی بدست آورند. ژو دان یینگ، معاون بخش این بنیاد زنانه در منطقه یی‌وو در مصاحبه با رسانه های محلی در این باره چنین گفته است: «در اغلب موارد، افراد اطلاع ندارند که شریک زندگی شان خشن است تا اینکه ازدواج می کنند. این سیستم بررسی به هر یک از طرفین امکان می دهد قبل از ازدواج مطلع شوند که طرف مقابل سابقه خشونت خانگی دارد یا خیر». خشونت خانگی یکی از معضلات اصلی در چین است.

خشونت خانگی در دوران قرنطینه

تا سال 2001، خشونت خانگی مبنایی برای طلاق زوجین نبود و قانون مربوط به ممنوعیت و جرم انگاری خشونت شریک زندگی تنها در سال 2015 تصویب شد. با این وجود، به ادعای گروه های ناظر، اعمال این قانون همه جا و همیشه صورت نمی گیرد. در گزارشی که توسط دیده بان حقوق بشر چین در سال 2018 منتشر شده، ادعا شده که دادگاه ها به طور معمول راهی برای فرار خاطیان این حوزه باز گذاشته و قربانیان را تشویق به «آشتی» و کنار آمدن با شریک زندگی شان که علیه آن ها مرتکب خشونت شده است می کنند. همچنین در قوانین جدید چین در باب خشونت های خانگی یک دوره 30 روزه با عنوان «دوره فروکش کردن خشم» در نظر گرفته شده که هدف از آن راضی کردن زوجین به انصراف از طلاق است.

خشونت خانگی در دوران قرنطینه

برخی از دادگاه های چین هدف اصلی خود را جلوگیری از طلاق زوجین تعیین کرده و هر چه تعداد موارد انصراف از طلاق در این دادگاه ها بیشتر باشد مایه افتخار آن حوزه خواهد بود. یک دادگاه در منطقه گوانگ‌سی در سال 2017 ادعا کرده بود «ما باعث شدیم که یک زوج با هم آشتی کنند» بعد از آنکه با دادن مجوز طلاق به زنی که شوهرش در برابر چشمان فرزندانشان چاقوی آشپزخانه را زیر گلوی او گذاشته بود مخالفت کرد.

خشونت خانگی در دوران قرنطینه

بدین ترتیب اگر چه راه اندازی پایگاه اطلاعاتی برای اطلاع زوجین از سابقه کیفری مربوط به خشونت خانوادگی زوجین می تواند قدم مثبتی باشد اما نبود اراده واقعی و کامل برای اعمال فشار بر مقصران خشونت خانگی و هدف اصلی قرار دادن کاهش طلاق ها ممکن است به منظور نشدن سوابق افراد در این سامانه و کاهش کارآیی آن در عمل شود. ایده ایجاد این پایگاه اطلاعاتی بدنبال افزایش خشونت های خانوادگی در دوران قرنطینه به خاطر شیوع کرونا در چین شکل گرفت، در حالی که در سراسر جهان آمارها از افزایش خشونت خانگی به دنبال قرنطینه های سراسری خبر می دهد.

بیشتر بخوانید: پایان خشونت خانگی: چطور به رابطه عاطفی با فرد سوء استفاده‌گر خاتمه دهیم؟

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان