مدیرکل منابع طبیعی:

طرح کاداستر در ۷۰ درصد اراضی ملی ایلام اجرا شده است

ایلام‌ - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: ۷۰ درصد از اراضی طبیعی استان دارای کاداستر و تثبیت اراضی است و ۳۰ درصد باقیمانده نیز تا پایان سال جاری به پایان خواهد رسید.

طرح کاداستر در 70 درصد اراضی ملی ایلام اجرا شده است

رضا احمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 99 درصد اراضی طبیعی استان ایلام از گذشته تاکنون دارای سند قدیمی و سنتی تثبیت مالکیت هستند که از این مقدار 70 درصد دارای کاداستر است.

وی تاکید کرد: باید تمامی اراضی ملی دارای کاداستر باشند و با تکمیل آن محدوده مرزهای اراضی طبیعی و کشاورزی برای جلوگیری از هرگونه تخریب یا تصرف منابع طبیعی مشخص می شود.

اقدامات بیابان زدایی و آبخیزداری ایلام به تایید ایکائو و فائو رسیده است

وی در مورد دیگر پروژه ها و برنامه های در دست اقدام اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام افزود: این اداره کل در سال جاری بیش از 600 هزار متر مکعب تعهدات اجرای آبخیزداری و بیش از 33 هزار هکتار ایجاد جنگل به صورت نهال و بذر دارد.

احمدی یادآور شد: منابع طبیعی استان ایلام در سال 90 جایگاه سی و دوم کشور در ارزیابی سازمان جنگل ها را داشت اما از سال 91 تا کنون در مدت هشت سال متوالی و باتوجه به اقدام های موثر استان در حوزه های مختلف جنگل کاری، بیابان زدایی و آبخیزداری در جایگاه اول کشور قرار دارد و اقدامات صورت گرفته در استان مورد بازدید و تایید نمایندگان سازمان های وابسته به ملل متحد از جمله ایکائو و فائو قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: افزون بر 60 هزار هکتار جنگل دست کاشت در نقاط مختلف استان ایلام انجام شده و همچنین طرح های حفاظتی و پیشگیرانه نیز افزون بر 40 درصد افزایش یافته و هم اکنون به بیش از 80 درصد رسیده است و در سال جاری به 90 درصد نیز خواهد رسید.

وی گفت: در سال 99 یک طرح 2 هزار هکتاری برای بحث زراعت چوب تدوین شده است و در حوزه آبخیزداری نیز به عنوان یک اولویت جدی و اقتصاد مقاومتی در سال گذشته 400 هزار متر مکعب عملیات آبخیزداری انجام شد که امسال به 600 هزار متر مکعب افزایش می یابد.

نهال های ایلام متناسب با اقلیم جغرافیایی تولید می شود

احمدی در موضوع نهال کاری هم افزود: تا قبل از سال 90 گونه های جنگلی بومی استان کمتر کاشت و پرورش می شد ولی با توجه به اقلیم مناسب استان و وجود تیم های کارشناسی مجرب در بدنه منابع طبیعی یک ایده جدید در استان ایجاد شد که در کشور نیز بدیع و جدید بود و نهال های بومی در نهالستان های استان بر اساس مناطق جغرافیایی تولید شد.

وی توضیح داد: به عنوان مثال در نهالستان ایوان کشت انواع گونه های کوهستانی و مناطق سردسیر در حال انجام است و در سال جاری تولید نهال در ایوان از 2میلیون نهال به پنج میلیون نهال از نوع گونه های سازگار با اقلیم منطقه زاگرس پرورش داده می شود و این نهال ها در اختیار انجمن های مردم نهاد قرار می گیرد و همچنین از شهرداری ها خواسته شده است که در زیباسازی شهری و فضای سبز از گونه های بومی و با نیاز آبی کم استفاده شود.

418 هزار هکتار از اراضی طبیعی ایلام مستعد آتش سوزی است

احمدی در باره آتش سوزی عرصه ها هم توضیح داد: برای مدیریت هرچه بهتر جلوگیری از آتش سوزی ها یک برنامه مدون شامل مطالعه و بررسی وضعیت آتش سوزی های استان طی 20 سال گذشته استان تا کنون، رصد و پایش ماهواره ای و نقاط مستعد آتش سوزی شناسایی و طی این مطالعات 86 نقطه به گسترده 418 هزار هکتار در استان مستعد آتش سوزی شناسایی شد.

وی با بیان اینکه آتش سوزی ها سال جاری در تعداد و وسعت نسبت به مدت مشابه سال گذشته 60 درصد کمتر شده است، اظهار داشت: در این مناطق کانکس و چادر برای اسکان 24 ساعته و مداوم نیروهای یگان حفاظت ایجاد شده تا در صورت وقوع آتش سوزی به عنوان تیم های واکنش سریع وارد عمل شوند و در این ایستگاه ها تجهیزاتی چون تانکر آب، دمنده، فلکس بک، بیل و آتش کوب به همراه نیروی آموزش دیده استقرار دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام با بیان اینکه علت اصلی آتش سوزی های استان سهل انگاری های انسانی است، یادآور شد:  رعایت مردم باعث کاهش آتش سوزی در عرصه ها می شود و باتوجه به ویژگی های جنگلی استان که از استقامت بالایی برخوردار هستند امکان آتش سوزی طبیعی خیلی کم و نادر و حتی در حد صفر است و بیشتر آتش سوزی ها به علت سهل انگاری عامل انسانی ایجاد می شود.

شیوع کرونا یک فرصت مغتنم برای احیای مجدد طبیعت است

وی درباره وضعیت طبیعت استان در زمان شیوع کرونا هم اظهار داشت: کرونا و عدم حضور مردم در طبیعت باعث احیای مجدد عرصه ها شد چرا که در سنوات گذشته حضور مردم در اراضی طبیعی میزان بهره برداری از طبیعت را نسبت به توان اکولوژیکی زمین بیشتر می کرد و امسال به دلیل شیوع کرونا و حصور مردم در منازل باعث کاهش چشمگیر بهره برداری غیراصولی از طبیعت شد و برای حراست از جنگل و مرتع به دنبال تکرار این موضوع در سنوات آینده هستیم تا از حضور مردم در عرصه ها جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه تخریب منابع طبیعی در نوروز امسال نسبت به سال های گذشته به علت شیوع بسیار کمتر بود، گفت: در عید نوروز هر سال میانگین حدود 55 هزار تخته چادر در مناطق طبیعی استان زده می شود و به همین نسبت جمعیت خودرو تردد می کند و با توجه به نیاز این گردشگران به گرمایش و به خاطر استفاده بی رویه و غیراصولی مردم و بهره برداران از هیزم، جنگل ها با اسیب جدی مواجه می شود که امسال به خاطر شیوع کرونا طبیعت از گزند عامل انسانی مصون شد و به دستور ستاد مبارزه با کرونا جاده های ورودی همه جنگل ها را مسدود شد و گشت ها نیز افزایش یافت. 

واگذاری اراضی ملی به اشخاص بر اساس چارچوب های قانونی است

احمدی در خصوص موضوع واگذاری اراضی ملی به افراد هم گفت: تا سال 85 واگذاری اراضی طبیعی در اختیار اداره کل منابع طبیعی استان بود ولی از 14 سال گذشته تاکنون این امور به لحاظ جایگاه قانونی و حساسیت موضوع به امور اراضی جهاد کشاورزی داده شد و مجوز قانونی واگذاری ها را قانون گذار براساس قانون داده است که هر سال بازنگری می شود ولی با تمام تصرف های غیرمجاز در عرصه های ملی برخورد می شود و دستگاه قضا با متخلفان برخورد می کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان