تدبیری برای احیای واحدهای صنعتی آذربایجان غربی

ارومیه- ایرنا- یکی از راهکارهای تامین نیازهای کشور و استانی نظیر آذربایجان غربی در برون‌رفت از مشکلات اقتصادی، فعال‌کردن واحدهای نیمه تمام، راکد و نیمه تعطیل بوده که در کنار نهضت حمایت از تولید داخلی، نهضت احیای واحدهای تولیدی کوچک با تدبیر بی‌بدیل دولت تدبیر و امید در این استان به بار نشست تا مقدمه‌ای برای جهش تولید باشد.

تدبیری برای احیای واحدهای صنعتی آذربایجان غربی

یکی از مشکلات کنونی کشور در سال های طولانی گذشته، بیکاری مبتنی بر تعطیلی واحدهای تولیدی بوده است که بدون شک فعال شدن واحدهای راکد و نیمه تعطیل در برعکس کردن این روند، اثر بسزایی داشته است.

علاوه بر آن، رهبر معظم انقلاب که طی سال های اخیر، با توجه ویژه به موضوع اقتصاد و تولید، امسال را نیز به نام جهش تولید نامگذاری فرموده اند، که همین امر تلاش ها را برای توسعه بخش تولید در راستای چیره شدن به معضل بیکاری دوچندان کرده است.

مقوله تولید در شرایط حساس کنونی، مهم‌ترین موضوعی است که دستگاه‌های مختلف اجرایی برای تقویت و سرپا نگاه داشتن آن با عزمی راسخ به میدان آمده‌اند.

آذربایجان‌‎غربی یک‌هزار و 500 واحد تولیدی و صنعتی دارد که 855 مورد از این تعداد فعال است و با این آمار از قطب‌های تولید کشور و صادرات کالا محسوب می‌شود که 22 هزار و 524 نفر در این مجموعه مشغول به کار هستند.

مشکلاتی مانند کمبود نقدینگی، مواد اولیه، تحریم، نوسان قیمت ارز و فرسودگی ماشین آلات، بدهی‌های مالیاتی، بانکی، بیمه‌ای و پایین آمدن سطح درآمد سبب شده بخشی از واحدهای تولیدی این استان دچار رکود و یا تعطیلی و نیمه تعطیلی شوند.

تاکید مقام معظم رهبری بر خوداتکایی، خودباوری و از سویی دیگر تشدید تحریم‌های ظالمانه دشمنان این فرصت را به وجود آورده تا نگاه‌ها به داشته های درونی معطوف شود.

موقعیت ویژه آذربایجان‌غربی و علاقه سرمایه‌گذار برای حضور در این استان به عنوان یک قطب اقتصادی، توجه مسوولان استانی و کشوری را جلب کرده است.

دستگاه‌های اجرایی و اداری از نماینده عالی دولت در استان تا دستگاه قضایی همگی بر امر حمایت از واحدهای تولیدی تاکید دارند تا صنعت آذربایجان غربی پویایی دوباره را به دست آورده و افزون بر ایجاد اشتغال، نیازهای داخلی و بازارهای هدف منطقه را در تسلط خود قرار دهد.

آذربایجان‌غربی رتبه نخست کشور در برگرداندن واحدهای راکد به چرخه تولید 

سرپرست شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی که مدیریت صنایع کوچک را بر عهده دارد، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: طی یک‌سال گذشته 103 واحد تولیدی راکد مستقر در شهرک‌های این استان به مدار تولید بازگشته‌اند که این تعداد حدود ١٠ درصد واحدهای دوباره بازگشته به چرخه تولید کشور را شامل می‌شود.

حسن حاتمی با بیان اینکه آذربایجان‌غربی هم‌اکنون رتبه نخست کشور را در برگرداندن واحدهای راکد به چرخه تولید در اختیار دارد، اظهار داشت: برای بازگرداندن این واحدهای تولیدی بیش از 602 میلیارد ریال سرمایه هزینه شده است.

وی بیان کرد: با راه‌اندازی این تعداد واحدهای تولیدی برای بیش از  ٣٨5 نفر اشتغال مستقیم در سطح استان ایجاد شده است.

سرپرست شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی گفت: این واحدها در بخش‌های صنایع غذایی، شیمیایی و کانی‌های غیرفلزی فعال هستند.

حاتمی بیان کرد: 34 شهرک و ناحیه صنعتی در آذربایجان‌غربی وجود دارد و در حال حاضر 2 هزار و 400 هکتار از زمین‌های این استان در اختیار این تعداد شهرک صنعتی است.

وی بیان کرد: در حال حاضر 25 مورد از این تعداد در مساحتی بیش از 650 هکتار فعال است.

جلوگیری از تعطیلی 26 واحد تولیدی در استان

رییس کل دادگستری آذربایجان‌غربی نیز در این زمینه گفت: در زمینه حمایت از تولید داخلی ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دادگستری استان طی یک‌سال گذشته به مشکلات 26 واحد تولیدی رسیدگی کرده و از تعطیلی آن‌ها جلوگیری شده است.

علی اکبر گروسی بیان کرد: در این خصوص 2 هزار و 600 کارگر از بیکار شدن در آذربایجان غربی نجات یافته‌اند.

وی تاکید کرد: بانک‌ها و موسسات مالی به هیچ وجه در فکر تعطیلی واحدهای تولیدی و فروش وثیقه‌ها و واگذاری واحدهای تولیدی در این استان نباشند چرا که این واحدها در زیر چتر حمایتی قوه قضاییه هستند و موسسات مالی و بانک‌ها مطالبات خود را از درآمد این واحدهای تولیدی وصول کنند.   

وی ادامه داد: واحدهای تولیدی موفق نه تنها باید با قدرت و همت بالا به کار خود ادامه دهند بلکه باید در فکر جهش تولید هم باشند چرا که اتفاق افتادن جهش تولید به معنی شکوفایی اقتصاد داخلی و اتکاء به تولید داخل و راهکاری مهم و اساسی در رفع وابستگی به اقتصاد بیرونی و مقابله با تحریم‌های ظالمانه غرب است.

گروسی گفت: دستگاه قضایی در آذربایجان غربی حمایت قاطع خود را از واحدهای تولیدی اعلام می‌کند و برای رفع هر گونه مشکل نارسایی در همه واحدهای تولیدی آماده است.

قابل قبول نبودن عملکرد بانکها درحمایت از تولید

استاندار آذربایجان‌غربی نیز با اشاره به لزوم توجه همه بخش‌ها به موضوع تولید و اشتغال و اهتمام به تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص جهش تولید در سال جاری گفت: عملکرد بانک‌های استان در حمایت از تولید و اشتغال قابل قبول نیست.

محمدمهدی شهریاری افزود: بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته بانک‌های استان آذربایجان غربی در سال گذشته در زمینه پرداخت تسهیلات رونق تولید و اشتغال عملکرد قابل قبولی نداشتند.

وی با تاکید بر اینکه شرایط امروز تولید و شیوع بیماری کرونا لزوم ایفای نقش حمایتی جدی تر توسط سیستم بانکی را بسیار با اهمیت می‌کند، اضافه کرد: از بانک‌هایی که همراه توسعه استان هستند، قدردانی می‌کنیم اما با بانک‌هایی که به بهانه‌های مختلف مانع تداوم روند توسعه استان عمل کنند، برخورد خواهیم کرد.

استاندار آذربایجان‌غربی ادامه داد: برای فعال سازی نقش بانک‌ها در جهش تولید و پرداخت تسهیلات واحدهای تولیدی آسیب دیده از کرونا نشست‌های هماهنگی توسط دولت و بخش خصوصی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به تحولات مثبت اقتصادی رخ داده طی سال گذشته و سرمایه‌گذاری بی‌نظیر دولت در استان بیان کرد: تداوم این روند مثبت در گرو تلاش هر چه بیشتر است.

وی با اشاره بازگشت واحدهای راکد استان به مدار تولید گفت: تحقق این امر نشان‌دهنده توجه به موضوع تولید ملی است.

ارایه خدمات تخصصی به واحدهای تولیدی آذربایجان غربی

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه کلینیک عارضه یابی راهی برای کمک به واحدهای تولید در سال جهش تولید است، گفت: 70 واحد تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی این استان از خدمات پنج دپارتمان کلینیک تخصص صنعت بهره‌مند شده‌است.

امیر شهسوار جلاوت افزود: این واحدها از تولیدی‌های فعال در شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی هستند که از خدمات مشاوره‌ای در بخش‌های کیفی، بهره‌وری، بازاریابی، مسائل بانکی، دانش‌بنیان و فناورانه بهره‌مند شده‌اند.

وی اعلام کرد: 35 مشاور متخصص در کلینیک‌ صنعتی، در شهرک فناوری ارومیه مستقر است تا مشاوره‌های لازم را به متقاضیان ارائه کنند.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی گفت: کلینیک تخصصی عارضه‌یابی این شهرک به عنوان کلینیک استانی بر تمام واحدهای صنعتی نظارت دارد و می‌تواند خدمات لازم را به متقاضیان ارائه کند.

وی بیان کرد: کلینیک‌های صنعتی ویزیت واحدهای تولیدی دارای مشکل طرف قرارداد را برعهده دارند و با احصای مشکلات آنها و گرفتن مشاوره از متخصصان مربوطه در جهت رفع مشکلات آنها اقدام می‌کنند.

شهسوار اضافه کرد: پنج دپارتمان تخصصی در زمینه‌های عارضه‌یابی و بهره‌وری، سیستم‌های مدیریت و کیفیت، بازاریابی و برند، امور بیمه‌ای و بانکی و مالی، امور فناوری و دانش بنیان در کلینیک تخصصی صنعت این استان فعال شده و آماده ارائه خدمات به حوزه صنعت است.

وی اظهار داشت: خدمات توسعه کسب و کار مشمول حمایت در این طرح مسائلی از قبیل حقوقی، عارضه یابی، توسعه نظام مدیریت، تأمین مالی و سرمایه گذاری را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: بازاریابی، فناوری اطلاعات، توسعه محصول و فناوری، زیرساخت و تأمین مواد اولیه از دیگر خدمات قابل ارائه توسط این طرح به واحدهای تولیدی، صنعتی و به صورت مشاوره است.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی گفت: ارتقای رقابت پذیری و توسعه فعالیت برای واحدهای تولیدی از اهداف اجرای این طرح است.

شهسوار جلاوت ادامه داد: در عارضه یابی عمیق از واحدها، تیم‌های تخصصی مشکلات واحدهای تولیدی را دسته بندی می‌کنند و مشکلاتی که نیاز به پیگیری از طریق مسوولان بالادستی دارد، به آنها ارجاع می‌شود.

شتاب گرفتن احیای واحدهای راکد در آذربایجان غربی

رییس خانه صنعت آذربایجان‌غربی گفت: احیای واحدهای راکد و نیمه‌فعال صنعتی در این استان شتاب خوبی گرفته و اعطای تسهیلات بانکی و حمایت بخش دولتی از صاحبان این واحدها جریان دارد.

محمدفاروق گرمیانی بیان کرد: یک‌هزار و 200 واحد تولیدی در آذربایجان غربی وجود دارد که از این تعداد، 947 واحد به میزان حدود 60 درصد فعال است و بقیه نیمه‌فعال، راکد یا در دست ساخت می‌باشد.

آذربایجان‌غربی از نظر صنعتی یکی از استان‌های کم‌برخوردار کشور به شمار می‌رود اما با اجرای قانون خروج از رکود تدوینی دولت تدبیر و امید، اقدامات خوبی در راستای بازگشت واحدهای تولیدی و صنعتی این استان به مدار تولید و جذب سرمایه آغاز شده‌است.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از شهریور 1384 فعالیت خود را آغاز کرد و بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی یک سازمان توسعه‌ای به‌شمار می‌رود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان