پیمانه اقتصادی

مدرس خیابانی: اقتصاد ایران به دلار ۴۲۰۰ تومانی نیاز ندارد

این پیمانه تیتر‌هایی همچون عبور شاخص کل بورس از سد یک و نیم میلیون واحد، طراحی سازوکار بورس مسکن در دستورکار شورای عالی بورس، طرفدار آزادسازی ارز هستیم، دلار در صرافی‌های بانکی عقب نشیتی کرد، تنها عامل اندک تقاضا برای خرید طلای ساخته شده، طلا در بازار جهانی اوج گرفت، نماینده مجلس: تکنولوژی تولید لاستیک خودرو‌های سنگین نداریم؛ وارد کنید و کاهش تعرف ...

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون عبور شاخص کل بورس از سد یک و نیم میلیون واحد، طراحی سازوکار بورس مسکن در دستورکار شورای عالی بورس، طرفدار آزادسازی ارز هستیم، دلار در صرافی‌های بانکی عقب نشیتی کرد، تنها عامل اندک تقاضا برای خرید طلای ساخته شده، طلا در بازار جهانی اوج گرفت، نماینده مجلس: تکنولوژی تولید لاستیک خودرو‌های سنگین نداریم؛ وارد کنید و کاهش تعرفه واردات برنج را در بر دارد.

 
عبور شاخص کل بورس از سد یک و نیم میلیون واحد
 
امروز شاخص کل با 64911 واحد صعود معادل 4.38 درصد به یک میلیون و 546 هزار و 850 واحد، شاخص‌ قیمت وزنی - ارزشی با 17186 واحد افزایش معادل 4.38 درصد به 409 هزار و 556 واحد، شاخص کل هم وزن با 18288 واحد رشد معادل 4.21 درصد به 453 هزار و 40 واحد، شاخص قیمت هم وزن با 12057 واحد افزایش معادل 4.21 درصد به 298 هزار و 658 واحد، شاخص آزاد شناور با 89625 واحد افزایش معادل 4.58 درصد به دو میلیون و 48 هزار و 565 واحد، شاخص بازار اول با 48118 واحد افزایش معادل 4.31 درصد به یک میلیون و 164 هزار 315 واحد و شاخص بازار دوم با 128574 واحد صعود معادل 4.49 درصد به 2 میلیون و 992 هزار و 223 واحد رسید. در نیمه دوم داد و ستدهای امروز بورس، در یک میلیون و 159 هزار نوبت معاملاتی، 5 هزار و 800 میلیارد برگه اوراق بهادار به ارزش 103 هزار و 555 میلیارد تومان در بورس معامله شد.
عبور شاخص کل از سد 1.5 میلیون واحد/ صفر، عدد نمادهای در صف فروش/ سبز رنگ غالب بر نقشه بازار
عبور شاخص کل از سد 1.5 میلیون واحد/ صفر، عدد نمادهای در صف فروش/ سبز رنگ غالب بر نقشه بازار
 

طراحی سازوکار بورس مسکن؛ در دستورکار شورای عالی بورس

راه اندازی بورس املاک (مسکن) در حالی یکی از مهمترین اقدامات و ضروری ترین نیازهای اقتصاد است که در حال حاضر مطالعات راه اندازی این بورس در دست انجام است و امید است در آینده نزدیک شاهد آغاز به کار این بورس باشیم. حال اینکه این بورس در قالب پنجمین بورس فعال در کشور آغاز به کار کند یا در یکی از بورس های چهارگانه قرار گیرد، مشخص نیست. در صورت تایید بورس مسکن به عنوان پنجمین بورس ایران، شورای عالی بورس باید مجوزهای لازم برای این امر را صادر کند. سید روح الله حسینی مقدم، عضو شورای عالی بورس با اظهار این مطلب  گفت: موضوع بورس املاک یا همان بورس مسکن از جمله مواری است که در این شورا مطرح شده و در حال مطالعه است. وی ادامه داد: پیشنهاد وزیر محترم اقتصاد بر این بود که با توجه به نارسایی های موجود در حوزه مسکن، ضرورت دارد یک تفکر مناسب برای ساماندهی آن صورت گیرد این موضوع با ایجاد بورس مسکن در حال پیگیری است که در حال حاضر مطالعات تکمیلی آن پیگیری می شود. به نقل از سنا؛ حسینی مقدم ادامه داد: چنانچه قرار باشد در قالب پنجمین بورس فعال باشد باید شورای عالی بورس مجوز برای تاسیس را صادر کند. در غیر این صورت ورود مسکن در یکی از بورس ها به طور جدی پیگیری خواهد شد.

مدرس خیابانی: اقتصاد ایران به دلار 4200 تومانی نیاز ندارد/ طرفدار آزادسازی ارز هستیم

حسین مدرس‌خیابانی سرپرست وزارت صمت گفت: قبول دارم ارز 4200 تومانی در برخی زمینه‌ها سیگنال منفی به اقتصاد کشور داده است. ولی نمی‌توان به‌طور قطع گفت که تمام اهداف این سیاست محقق نشده است. البته من خودم از جمله افرادی هستم که اعتقاد دارم اقتصاد ایران به ارز 4200 تومانی نیاز ندارد. وقتی ارز کشور یارانه‌ای شد، تولید شکل نمی‌گیرد. همان‌طور که وقتی ارز دولتی از برخی کالاها و نهاده‌ها برداشته شده، سرمایه‌گذاری توجیه پیدا کرده، چراکه قبل از آن واردات ارزان‌تر بوده است. اما من روش دیگری هم در ذهن دارم. چرا ارز دونرخی شود؟ اگر قرار است که دولت کالایی را با یک قیمت خاص به دست اقشار خاص برساند، باید ارز را تک‌نرخی کرده و مصرف‌کننده را به‌صورت ریالی مورد حمایت قرار دهد. حتی تولیدکننده را نیز می‌توان به‌صورت ریالی حمایت کرد. ما می‌توانستیم به تولیدکننده بگوییم که با ارز نیمایی کالا وارد کند و سپس قیمت مصرف‌کننده کالای آن را محاسبه کرده و اگر قرار است که کالا ارزان‌تر به دست مصرف‌کننده برسد، مابه‌التفاوت ریالی به واردکننده پرداخت شود. ما طرفدار آزادسازی ارز هستیم و معتقدیم که باید ارز 4200 تومانی به‌صورت کامل حذف شود؛ اما به یک قید و آن اینکه، اقشاری که از محل آزادسازی ارز آسیب می‌بینند نیز باید با سیاست‌های جبرانی مورد حمایت قرار گیرند. /دنیای اقتصاد

دلار در صرافی های بانکی عقب نشیتی کرد

در معاملات امروز (سه شنبه دهم تیرماه 99) بازار ارز، شاهد افت نسبی نرخ ارز در صرافی بانکی و مجاز سطح کشور هستیم. به گونه ای که هر اسکناس دلار آمریکا در این صرافی ها، به نرخ 18900 تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل به نرخ 18990 تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می شود که نسبت به روز قبل، 60 تومان ارزان شده است. همچنین هر اسکناسی یورو در صرافی های بانکی به قیمت 21000 تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل به نرخ 21100 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می شود که نسبت به روز دوشنبه، تغییری نداشته است

سکه وارد کانال 9 میلیون تومانی شد

به نقل از اتحادیه طلا و سکه تهران امروز هر قطعه سکه تمام طرح قدیم به رقم 8 میلیون و 650 هزار تومان رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) 9 میلیون و 70 هزار تومان قیمت گذاری شد. هر نیم سکه بهار آزادی نیز به رقم 4 میلیون و 600 هزار تومان رسید. همچنین هر ربع سکه بهار آزادی، 2 میلیون و 550 هزار تومان قیمت گذاری شد.

تنها عامل اندک تقاضا برای خرید طلای ساخته شده

رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان گفت: با نوسانات شدید بازار طلای جهانی، اکنون تنها تقاضا برای بازار طلای آب شده و خام و سکه است و اندک تقاضا برای خرید طلای ساخته شده، تنها برای ازدواج است.

طلا در بازار جهانی اوج گرفت

طلا امروز در اطراف بالاترین 8 سال گذشته در نوسان است و در مسیر ثبت بیشترین افزایش سه ماهه‌ای در بیش از 4 سال گذشته قرار دارد. زیرا با شیوع کرونا، تقاضا برای این فلز گران بها که دارایی امن محسوب می‌شود، بالا رفت. هر اونس طلا با 4.84 دلار کاهش 1767.98 دلار فروخته شد. طلا در این سه ماهه 12 درصد افزایش ارزش را تاکنون ثبت کرده و در انتظار ثبت سومین ماه متوالی افزایشی است. افشین نوابی، تحلیلگر بازار گفت: افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا به همراه ادامه درگیری‌های آمریکا و چین «همگی سبب خرید طلا شد.» کامرزبانک اعلام کرد از طرف دیگر، تقاضا در بازار فیزیکی، به ویژه در چین که مصرف‌کننده بزرگ طلاست، همچنان ضعیف است.

تعرفه واردات برنج کاهش یافت

گمرک ایران: تعرفه و حقوق ورودی برنج نیمه سفید شده توسط هیأت وزیران به 4 درصد کاهش یافت.

تکذیب جایگزینی سکه 5 تومانی با اسکناس 5 هزارتومانی

با توجه به انتشار خبری مبنی بر اظهارنظر دکتر همتی در خصوص جایگزینی سکه 5 تومانی با اسکناس 5 هزارتومانی، روابط عمومی بانک مرکزی به آگاهی می رساند رئیس کل بانک مرکزی طی روز جاری در جلسه صحن علنی مجلس حضور نداشته و ظرف دو ماه گذشته و از زمان تشکیل مجلس جدید در خصوص لایحه حذف صفر از پول ملی هیچ گونه اظهارنظری نکرده است.

نماینده مجلس: تکنولوژی تولید لاستیک خودروهای سنگین نداریم؛ وارد کنید

سیدجواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس‌ با انتقاد از نابسامانی بازار تایر، گفت: اگرچه به گفته کارشناسان، با حذف ارز دولتی از پروسه واردات تایر، احتمال التهاب بازار این کالا، افزایش احتکار تایرهای تولیدی و فروش آن‌ها با قیمت‌های گزاف در بازار سیاه و در نهایت اعتراض رانندگان ناوگان سنگین وجود داشت، اما دولت با بی توجهی به این هشدارها ارز 4200 تومانی را از واردات لاستیک حذف و موجب گرانی این کالا و اختلال در عرضه آن شد. وی  با اشاره به راهکارهای ساماندهی بازار تایر، افزود: دولت باید نسبت به تصمیم خود درباره "حذف ارز دولتی از واردات لاستیک" تجدیدنظر کند، زیرا با تداوم وضعیت کنونی مردم با کمبود لاستیک و گرانی هزینه های حمل و نقل روبه رو می شوند. وی اظهار کرد: از آنجایی که تکنولوژی موردنیاز تولید لاستیک خودروهای سنگین در داخل وجود ندارد، واردات این کالا الزامی است بنابراین باید مادامیکه تولیدکنندگان داخلی توانایی تولید این نوع تایر را به دست نیاوردند، ارز موردنیاز برای واردات ان باید تامین شود. /خانه ملت

هجوم مردم عربستان به فروشگاه‌ها پیش از سه برابر شدن مالیات بر ارزش افزوده

از فردا قیمت کالاها در عربستان افزایش خواهد یافت چرا که بر اساس تصمیم خاندان سعودی اعمال مالیات بر ارزش افزوده در این کشور سه برابر خواهد شد. بر همین اساس مالیات بر ارزش افزوده در عربستان از 5 به 15 درصد خواهد رسید و به شدت بر قیمت کالاها اثرگذار خواهد بود. حالا مردم این کشور یک روز مانده به اعمال این افزایش در تلاش برای استفاده حداکثری از ساعت‌های باقیمانده قبل از رشد مالیات ارزش افزوده به فروشگاه‌های این کشور هجوم برده‌اند. دلیل افزایش مالیات بر ارزش افزوده توسط دولت عربستان تلاش برای بهبود اوضاع اقتصادی این کشور و جبران عواقب شیوع ویروس کرونا و اثرات آن بر اقتصاد عربستان است. در واقع طی چند روز باقیمانده تا روز یک جولای مردم عربستان تلاش کردند تا می‌توانند کالاهای لوکس نظیر ساعت، جواهرات، لوازم آرایشی و حتی خودروی صفر بخرند. البته فروشگاه‌ها در عربستان چند روزی است که بازگشایی شده و پیش از این به خاطر کرونا تعطیل شده بودند. عزیز ابوشاکر، که یک فروشگاه لوازم الکترونیک دارد می‌گوید وی شاهد افزایش شدید فروش طی چند روز گذشته و مدت زمان باقی مانده تا اعمال مالیات بر ارزش افزوده بوده است. به گفته وی گوشی موبایل، تجهیزات دیجیتال، یخچال و کولر از جمله کالاهایی بودند که بیشترین فروش را در عربستان داشته‌اند. /فارس

جدیدترین خبر از وام ودیعه مستاجران

وزیر راه و شهرسازی گفت: رقم تسهیلات حمایت از مستأجران تا آخر ماه مشخص می‌شود به هر حال برخی از مجوزها باید از سوی ستاد اقتصادی دولت و بخشی باید از سوی ستاد مقابله با کرونا مصوب شود تا مبلغی به مستأجران کمک شود اما این رقم ودیعه هنوز تصویب نشده است. این تسهیلات به صورت ودیعه است که نزد مالک می‌رود و پس از پایان قرارداد، مالک به بانک برمی‌گرداند.

تغییرات نرخ تورم اجاره بهاء مسکن در فصل بهار

مرکز آمار اعلام کرد: یکی از بخش‌های مهم در برآورد شاخص قیمت مصرف کننده، بخش مسکن است. این بخش شامل زیر بخش‌های "اجاره بهای واحدهای مسکونی" و "خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی" (تعمیرات جزئی واحد مسکونی: لوله کشی، گچ‌کاری، برق کاری، نصب ایزوگام و...) است. در فصل بهار ١٣٩٩، شاخص قیمت اجاره بهای واحدهای مسکونی در مناطق شهری، به عدد ١٧٥,١ رسید که نسبت به فصل قبل (١٦٩.٣)، ٣.٤ درصد افزایش داشته است. در این فصل بیشترین نرخ تورم فصلی مربوط به استان ایلام با ٩.١ درصد افزایش و کمترین آن مربوط به استان لرستان با ٠.٧ درصد افزایش است.

درصد تغییرات شاخص قیمت اجاره بها در فصل بهار ١٣٩٩ نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)، ٢٣.٣ درصد است که نسبت به فصل زمستان ١٣٩٨(٢٢.٩ درصد)، ٠.٤ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان لرستان با ٣٥.٨ درصد افزایش و کمترین آن مربوط به استان آذربایجان غربی با ٧.٥ درصد افزایش است. به عبارتی خانوارهای استان لرستان به طور متوسط ١٢.٥ واحد درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای استان آذربایجان غربی ١٥.٨ واحد درصد کمتر از میانگین کل کشور در بخش اجاره بها هزینه کرده‌اند. نرخ تورم چهار فصل منتهی به فصل بهار ١٣٩٩ نسبت به دوره مشابه سال قبل در بخش اجاره بها، برابر ٢٢,٧ درصد است. اطلاع مذکور در استان لرستان (٣٥.٨ درصد) بیشترین عدد و در استان آذربایجان غربی (٩.٥ درصد) کمترین عدد را نشان می‌دهد. متوسط افزایش هزینه اجاره بها برای کل خانوارهایی که تمدید قرارداد داشته اند، در فصل بهار ١٣٩٩ برابر با ٣٣,٦ درصد است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان