سمفا به اختلاف میان سینماداران و دفاتر پخش دامن نزند!

مدیر سینما مگامال گفت: اصلی‌ترین فایده سمفا تقسیم سهم دفاتر پخش و سینمادار است که در صورت حذف چنین کارکردی لطف خاصی نخواهد داشت

سمفا به اختلاف میان سینماداران و دفاتر پخش دامن نزند!

مدیر سینما مگامال گفت: اصلی‌ترین فایده سمفا تقسیم سهم دفاتر پخش و سینمادار است که در صورت حذف چنین کارکردی لطف خاصی نخواهد داشت.
به گزارش تسنیم، برای راه‌اندازی سمفا دلایل گوناگونی ذکر شده بود. رفع انحصار با راه‌اندازی چهار سامانه برخط دیگر، ایجاد قراردادهای الکترونیکی و از همه مهم‌تر تقسیم سهم دفاتر پخش و سینمادار که یکی از اصلی‌ترین مشکلات میان سینماداران و دفاتر پخش و به مثابه برگ برنده این سامانه بود.
با گذشت یک هفته از بازگشایی سینماها فعلاً سمفا در محل آزمون و خطا قرار دارد و قضاوت درباره آن کمی زود است اما خبری دیشب در برخی از رسانه‌ها منتشر شده بود مبنی بر اینکه سمفا نقشی در پرداخت سهم میان دفاتر پخش و سینماداران ندارد و صاحبان سینما باید مانند گذشته سهم دفاتر پخش را پرداخت کنند.

این خبر گویا در کانال اطلاع‌رسانی سمفا منتشر شده بود زیرا رسانه‌ای که این خبر را منتشر کرده تصویر این پست را در کانال سمفا نیز منتشر کرده است اما امروز با مراجعه به کانال سمفا خبری از این پست نبود. در هر حال قضاوت درباره اینکه آیا چنین خبری در سامانه سمفا منتشر شده است یا نه به اندازه کارکرد تقسیم سهم اهمیت ندارد.

خبرنگار تسنیم در گفت‌وگو با یکی از مدیران سینما درباره صحت چنین خبری و اطلاع از پرداخت سهم دفاتر پخش فیلم‌های در حال اکران جویای این موضوع شد.

در این زمینه محمد قنبری مدیر سینما مگامال بیان کرد: «در گذشته سینمادار وظیفه داشت که بعد از دو هفته از اتمام اکران فیلم، سهم دفاتر پخش را پرداخت کند. اما از زمان راه‌اندازی سمفا سازوکار مالی آن به درستی مشخص نشده است. ما در نظام‌نامه اکران ذیل بحث فروش این قاعده را داشتیم که سینمادار باید سهم دفاتر پخش را بعد از دوهفته از اتمام فیلم پرداخت کند. در حال حاضر معلوم نیست که ما باید طبق همان قاعده و قانون کار کنیم یا سمفا خود این سهم را تقسیم و تعیین می‌کند.»

وی در ادامه گفت «در صورتی که این کارکرد از سمفا حذف شود باید سؤال کرد که فلسفه ساخت سمفا چه بوده است؟ اگر موضوع رفع انحصار برای فروش بلیت بوده است که در صورت نبود سمفا نیز این سامانه‌های قدیمی و جدید نیز می‌توانستند به کار خود بپردازند. از سوی دیگر قراردادهای الکترونیک در سمفا که از دیگر کارکردهای آن بوده است نیز دچار مشکل است.»

بنابراین به نظر می‌رسد در صورتی که سمفا و مدیریت نظارت بر عرضه فیلم در سینما تصمیم روشن و قطعی خود را نگیرد نه تنها به دعوای قدیمی میان سینماداران و دفاتر پخش پایان نمی‌دهند که با سردرگمی این دو بخش مهم چرخه اکران بیشتر به اختلافات آنان دامن می‌زنند.

اشتراک گذاری در:

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان