منظور از ابطال هر واحد صندوق یا NAV ابطال چیست؟

ناو (NAV) یکی از موضوعاتی است که فعالان در بازار سرمایه به خصوص کسانی که در خرید و فروش صندوق ها هستند، با آن مواجه می شوند. خالص ارزش دارایی را ناو می گویند.

منظور از ابطال هر واحد صندوق یا NAV ابطال چیست؟

ناو (NAV) یکی از موضوعاتی است که فعالان در بازار سرمایه به خصوص کسانی که در خرید و فروش صندوق ها هستند، با آن مواجه می شوند. خالص ارزش دارایی را ناو می گویند.

در تحلیل های بنیادی یا فاندمنتال که به بررسی صورت های مالی و سود و زیان و فعالیت های شرکت از دید کسب و کار و نه از دید قیمت به روش تکنیکالیست ها پرداخته می شود، موضوع ناو مهم است. اینکه یک شرکت چقدر ارزش واقعی دارد و فاصله آن با قیمت روز بازار چقدر است، موضوعی جذاب برای سرمایه گذاران به خصوص سهامداران بلند مدتی است.

قیمت ابطال یا بازخرید واحدهای سرمایه‌گذاری بر پایه خالص ارزش دارایی‌های ابطال(NAV ابطال) و با فرض کسر هزینه‌های مربوط به معاملات از بهای فروش دارایی‌های سبد تعیین می‌شود و مبنای خالص پرداخت به شخص قرار می‌گیرد. به‌عبارتی وقتی سرمایه‌گذاری واحدهای صندوق را ابطال می‌کند، فرض بر این است که دارایی‌های صندوق فروش رفته و هزینه کارمزد معاملات آن پرداخت‌شده و سپس وجه نقد به سرمایه‌گذار عودت داشته می‌شود.

همچنین این اطمینان برای سرمایه‌گذاران وجود دارد که بدون توجه به وضعیت بازار و قابلیت نقد شوندگی سهام موجود در سبد سرمایه‌گذاری صندوق، می‌تواند پول خود را با کسر هزینه متعارف معاملات دریافت کند.

به عبارتی برخی از سهم‌ها با صف فروش یا صف خرید همراه باشد، در نتیجه آخرین قیمت اعلام شده در تابلوی معاملاتی نمی‌تواند ارائه کننده واقعیات موجود و قیمت واقعی و منصفانه این نوع سهام باشد. در شرایطی که مدیر هیچ‌یک از قیمت‌های سهام موجود در سبد سرمایه‌گذاری صندوق را تعدیل نکرده باشد، NAV آماری و ابطال باهم برابر و اندکی از NAV صدور کمتر هستند .

به‌همین دلیل به مدیران صندوق‌های سرمایه گذاری این اختیار داده شده است که در چارچوب دستورالعمل نحوه تعیین قیمت خریدوفروش اوراق بهادار، بتوانند در شرایط مشخص‌شده(مثلا صف خرید و فروش سنگین) قیمت برخی سهم‌های موجود در سبد سرمایه‌گذاری را تا حدودی تعدیل کنند. به‌این‌ترتیب در چنین شرایطی NAV محاسبه‌شده بر پایه تعدیل قیمت سهام، مبنای تعیین قیمت صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری قرار می‌گیرد.

عکس زیر مربوط به تابلو معاملاتی نماد دارا یکم است که نخستین ETF عرضه شده توسط دولت در بهار 99 بود. صندوق واسطه گری مالی یکم هر بلوکش، اکنون بالای 32000 تومان معامله می شود. ناو ابطال نماد دارا یکم، همان طور که در شکل مشاهده میکنید، 250252 ریال اعلام شده است. این موضوعات باید در زمان خرید بلوک های صندوق ها، مورد نظر سهامداران قرار بگیرد.

در هنگام معامله صندوق ها به NAV انها توجه کنید و بالاتر از قیمت NAV خرید نکنید. هم‌ا‌کنون NAV صندوق دارایکم حدود 24 هزار تومان است و اگر هیجان خرید کاهش یابد قیمت بسمت NAV حرکت خواهد کرد.

همچنین توجه داشته باشید که صندوق‌ها بدون محدودیت نوسان معامله میشوند و در هنگام فروش قیمت را به ریال وارد کنید(مثلا 280000) و به تعداد صفرها دقت کنید.

ابطال NAV

تابلو معاملاتی دارا یکم در هفته دوم تیر 99

به عکس زیر توجه کنید.

واحد های این صندوق «دارایکم» در 8 تیر 99 حال معامله در حوالی 28000 تومان به ازای هر یونیت بود در حالی که NAV ابطال آن 24183 تومان است. بخشی از این اختلاف به خاطر وجود سهام بانک صادرات در پرتفوی این صندوق است که در آن زمان صف خرید بود و نمی توان به صورت مستقیم سهام آن را خرید ولی بخشی از آن بازی نوسان گیران است.

سرمایه گذاران (مخصوصا غیر حرفه ای ها) حتما در نرخ های خرید و فروش خود در این نماد دقت نمایند تا در بازی نوسان گیران گیر نیفتند.

برای اینکه سرمایه‌گذاران از حدود تعدیل انجام‌شده آگاهی پیدا کنند،‌ صندوق‌ها طبق مقررات به‌موازات اعلام NAV صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری، ملزم به ارائه NAV آماری خود هستند. NAV آماری یک مبنای مقایسه‌ای است و در آن آخرین قیمت بسته شدن سهام، بدون اعمال تعدیل مدیر منظور شده است. در شرایطی که مدیر هیچ‌یک از قیمت‌های سهام موجود در سبد سرمایه‌گذاری صندوق را تعدیل نکرده باشد، NAV آماری و ابطال باهم برابر و اندکی از NAV صدور کمتر هستند.

NAV ابطال

قیمت NAV ابطال صندوق افق ملت را با قیمت تابلو در 10 تیر 99 مشاهده کنید

NAV ابطال

فهرست کل صندوق های بورسی را در سامانه tsetmc.com مشاهده کنید

در سال 99 علاوه بر صندوق دارا یکم که کلسیکونی از سهام بانکی بود و ظرف کم تر از 2 ماه، رشد 100 درصدی کرد، 2 صندوق دیگر هم عرضه می شود که سهام خودرویی، فلزی و پالایشی را در خود دارد. در سال 99، عرضه اولیه های زیادی خواهیم داشت که در همه شرکت و تا بهار 1400 شمسی سهامداری کنید. 60 میلیون نفر کد بورس دارند. سعی کنید در صورتی که اصول بورس را آشنا نیستید، در عرضه اولیه ها شرکت کرده و از طریق صندوق های سرمایه گذاری، در بازار سرمایه فعالیت کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان